۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بازار سرمایه؛

مثبت های امروز بورس دستوری بود / دولت بازار را به مرگ گرفته، تا به تب راضی شود

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۳۴
کد خبر: 604139
مثبت های امروز بورس دستوری بود / دولت بازار را به مرگ گرفته، تا به تب راضی شود

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مصوبات امروز دولت برای حمایت از بورس پرداخت و تاکید کرد تا زمانی که این مصوبات اجرایی نشوند، تاثیری بر بازار نخواهند داشت.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، صبح امروز مصوبات جدید هیات دولت برای حمایت از بورس را اعلام کرد. از نکات قابل توجه مصوبات اعلام شده، تشابه بسیار زیاد آن به بسته‌ 10بندی بود که پیش‌تر، برای حمایت از بازار سرمایه در نظر گرفته شده بود. مهدی سماواتی، کارشناس و فعال بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به واکاوی این بسته پرداخت.

خود دولت هم تفاوت دو بسته را نمی‌داند

سماواتی پیرامون موضوع تشابه مصوبات جدید دولت و بسته حمایتی 10بندی اظهار کرد: به نظر می‌رسد خود دوستان هم تفاوت این دو را نمی‌دانند. به جز آن‌ که طرح جدید جزئیات بیشتری از بسته حمایتی پیشین دارد و عملیاتی‌تر است.

وی ادامه داد: به هرحال به‌نظر می‌رسد دولت همان سیاست قدیمی خود را به‌کار گرفته که در آن طرحی را ارائه می‌کند و اگر کسی اعتراض نکرد آن را تایید و تصویب می‌کند. اما اگر به آن اعتراض کردند، بسته را کمی تعدیل می‌کند؛ به عبارتی در واقع بازار را به مرگ می‌گیرد تا به تب راضی شود.

رشد امروز بورس پایدار خواهد بود؟

وی رشد امروز بورس را ناشی از هیجانات معامله‌گران دانست و تصریح کرد: با نگاهی به حجم معاملات می‌توان فهمید که مثبت‌های امروز بازار دستوری بود. در کل امیدی وجود ندارد که این رشد پایدار باشد و اتفاقات مثبتی در بازار رخ دهد. تا وقتی این بسته‌ها اجرایی نشوند، بازار واکنشی به آن‌ها نشان نخواهد داد.

بار کسری بودجه؛ باز هم بر دوش مردم؟!

این کارشناس بورس در ادامه گفت: موضوع بورس فراتر از این بسته‌های حمایتی است. دولت کسری بودجه دارد و از هر جایی که بتواند کسری خود را تامین می‌کند. حال اگر سازمان و بخش مربوطه به این موضوع اعتراضی کرد، کمی تعدیل انجام می‌دهد اما در کل این موضوع برقرار است.

وی افزود: مشخص نیست که این بسته‌های حمایتی چه پشتوانه‌ای دارند و کسری بودجه حاصل از آن‌ها به چه شکل جبران خواهد شد. اگر قرار باشد که دوباره مردم جبران این کسری بودجه را تقبل کنند، که تنها خودمان را گول زده‌ایم. لطفا دوستان قبل از ارائه این بسته‌ها توضیح دهند که چگونه می‌خواهند کسری بودجه ناشی از آن‌ها را جبران کنند؟

دولتمردان «بورس ‌دوست» نیستند

سماواتی در پایان اذعان کرد: اساسا نگاه هیج دولتی در ایران، «بورس دوست» نیست. یادمان نرفته است که در سال 93 بخش بزرگی نماینده‌ها مجلس، بورس را قمارخانه خطاب می‌کردند و این نگاه عوض نشده است. اقتصاد بورس محور، باید اقتصادی سرمایه‌ای باشد اما اقتصاد ایران سوبسیدی و پوپولیستی است.