۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

تحلیل بورس امروز ۲۵دی ماه۱۴۰۰ / تابلوها تا چه زمانی سرخ می ماند؟

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶
کد خبر: 599872
تحلیل بورس امروز ۲۵دی ماه۱۴۰۰ / تابلوها تا چه زمانی سرخ می ماند؟

معاملات بورس در اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۱۱هزار واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۳۲۲‌هزار واحد نزول کرد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ اغلب کارشناسان معتقدند، در شرایط کنونی با توجه به اینکه اغلب سهام بازار اصلاح شدیدی داشته‌اند، همچنان روند نزولی پایان نیافته و امکان ریزش بیشتر برای بازار وجود دارد.

رضا بهرامی، کارشناس بازارهای مالی و مدرس سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرده و گفت: به طور کلی بازار در روند صعودی قرار ندارد بلکه در مسیری در حال حرکت است که دارایی‌ها در آن پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

وی بیان کرد: البته این موضوع در حدود ۷۰درصد بازار اتفاق افتاده و اغلب سهام موجود در بورس در سطحی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند اما این موضوع به معنای به پایان رسیدن این روند نیست و ممکن است در ادامه این چرخه، سهام مختلف بازار حتی تا ۵۰درصد از سطح فعلی خود مجددا افت داشته باشند. بنابراین سرمایه‌گذاران باید به ریسک‌های موجود در بازار توجه داشته و بعد اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

رضا بهرامی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پایداری روند رکودی بورس و ادامه‌دار شدن افت سهام مختلف، ناشی از عوامل متعددی است. برای مثال با توجه به الگوی قیمتی که از تابستان سال ۹۹ در بازار سهام ایجاد شده، بازار در فاز تقارن قیمتی زمانی (تقارن استاتیک) قرار گرفته است. یعنی افت بازار پس از تجربه حرکت نزولی زیاد، در زمان سررسید یک الی سه ساله در نقطه آغاز خود به پایان خواهد رسید.

وی افزود: بنابراین، با توجه به اینکه در تابستان سال گذشته چنین تقارنی آغاز شده، ممکن است در اواسط سال ۱۴۰۱ این تقارن زمانی به پایان رسیده و روند نزولی قیمت‌گذاری بازار پایان یابد. از طرفی دیگر، در سال ۲۰۲۲ به علت افزایش شدید نرخ تورم آمریکا، ریسک بزرگی در بازارهای جهانی وجود دارد.

بهرامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحت چنین شرایطی، سیاست‌های انقباضی در دستور کار قرار می‌گیرد، بازارهای ریسکی از جمله بازار سرمایه شرایط خوبی نخواهند داشت. این عوامل موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران محافظه‌کارانه عمل کنند و بیشتر در صبرکردن و خرید نکردن ریسک کنند. از این رو در بازارهای پول سرمایه‌گذاری خواهند کرد نه در بازارهای سرمایه.