۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش بینی قیمت طلا / رونق به بازار برمی گردد؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۰۵
کد خبر: 625607
پیش بینی قیمت طلا / رونق به بازار برمی گردد؟

هرچند در معاملات امروز اونس جهانی کاهش قیمت اندکی را تجربه کرد، با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت انواع سکه اندکی افزایش داشته و سکه امامی با افزایش حدود ۱۲۷ هزار تومانی به ۱۲میلیونو ۶۵۰هزارتومان رسید.

اقتصاد آنلاین – پانیذ رحیمی: بازار طلا و سکه امروز شروع روز معاملاتی خود را با افزایش قیمت‌ها نسبت به روز گذشته آغاز کرد. این در حالی است که قیمت دلار آزاد همچون روز قبل در کانال ۲۷ هزار تومان با سیر صعودی قرار دارد و در این لحظه با قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود.  

به این ترتیب سکه امامی در این ساعت از معاملات ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان  قیمت خورده است که با توجه به نرخ روز گذشته معادل ١٢ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان ، حدود ۱۳۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

نیم سکه نیز با  قیمت ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان  معامله می‌شودکه نسبت به روز گذشته معادل ۷ میلیون و ۲۷۰ هزارتومان، ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

همچنین ربع سکه، ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت خورده است که نسبت به آخرین قیمت معاملاتی روز گذشته معادل ۴ میلیون و ۱۵۰ هزارتومان هزار تومان، شاهد ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت بوده است.

هر سکه یک گرمی نیز با قیمت ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که  آخرین قیمت آن در روز گذشته اندکی افزایش پیدا کرده است.

حباب سکه چقدر است؟

در این ساعت از معاملات، با ادامه روند افزایش قیمت انواع سکه در بازار و کاهش تقاضا، حباب سکه نسبت به روز گذشته کاهش یافته است. به این ترتیب سکه امامی، ۵۵ هزارتومان، نیم سکه، یک میلیون و ۳۳ هزار تومان، ربع سکه، یک میلیون و ۲۹هزارتومان و هر سکه یک گرمی، ۸۹۶ هزارتومان حباب دارد.

در همین رابطه عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا پیرامون عوامل موثر بر بازار طلا و سکه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در سال گذشته، قیمت‌ها باتوجه به خروجی‌های مذاکرات وین، جنگ روسیه و اوکراین و متاثر از اونس جهانی و اخبار سیاسی، نظامی تغییرات زیادی پیدا کرد و بازتاب آن در بازار داخلی ما مشهود بود. آخرین نرخ سالی که گذشت برای هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود، اما این قیمت امروز در حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که معادل گرمی یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان می‌شود.

وی ادامه داد: نسبت به محقق شدن مذاکرات امیدوار بودیم و هستیم، البته باتوجه به شناختی که از دوره های قبل وجود دارد اما با این حال تلاش تیم مذاکره کننده ما بر این است که به یک برجام کاملا منصفانه دست پید ا کند و حقی که از ما ضایع شده در برجام لحاظ شود و نتیجه بگیرد.

وی درباره روند نوسان قیمت‌ها ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با توجه به بروز تنش‌ها میان روسیه و اوکراین فکر می‌کنم این حمله سال‌های سال آثار مخربی را در اقتصاد جهان و سیاست کل دنیا بر جای بگذارد. ما از ابتدای سال شاهد روند افزایشی در بازار بودیم و پیش بینی می‌کنم هر مثقال طلا ۳ ماهه فصل بهار را در رنج پنج میلیون و ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان یا حتی کاهشی تا پنج میلیون و بازه ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان داشته باشد اما طبق پیش بینی من به طور کلی روندی با شیب ملایم افزایشی را در قیمت‌های بازار طلا و سکه شاهد خواهیم بود. 

او همچنین درباره بازگشت رونق به بازار افزود: مردم طلا را  به‌عنوان اولویت ده به بالای خود در زندگی می‌بینند و اولویت های مهم دیگری دارند؛ بنابراین بازار طلا فعلا بازار خوبی نیست. در گذشته مردم در اعیاد و مناسبت‌ها پس انداز و سرمایه های خرد خود را به صورت طلا ذخیره می‌کردند اما متاسفانه در سال ۱۴۰۰ این نگاه به بازار وجود نداشت. . با این حال امیدواریم بعد از ماه مبارک رمضان شاهد رفت و آمد مجدد مردم به بازار و رونق بازار طلا و  سکه باشیم. 

این کارشناس بازار بر تاثیر اخبار سیاسی بر اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: اقتصاد همیشه از اخبار سیاسی تاثیر می‌گیرد و  در نتیجه هر لحظه ممکن است شرایط بازار تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که ما کشوری غنی و صاحب معادن خدادادی هستیم، امیدواریم معادن را به ارزش افزوره و کالا تبدیل کنیم و این کالا در بازارهای داخلی و صادراتی به ما منابع بازگرداند. این اتفاق می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. آرزومندیم اقتصاد ما به قدری قوی باشد که در هیچ شرایطی شاهد اینگونه نوسانات در بازار نباشیم.