۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

فشار افزایش بازده اوراق قرضه بر بازار فلزات گرانبها / معاملات طلا در نخستین روز معاملاتی۲۰۲۲

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱
کد خبر: 596345
فشار افزایش بازده اوراق قرضه بر بازار فلزات گرانبها / معاملات طلا در نخستین روز معاملاتی۲۰۲۲

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده نزدیک به پایین‌ترین سطح روزانه خود قرار گرفت که به گفته تحلیل‌گران ناشی از افزایش بازده اوراق قرضه ایالات متحده و هجوم سرمایه‌گذاران به سمت بازار اوراق قرضه بوده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ شاخص‌های سهام ایالات متحده در روز دوشنبه بیانگر آن است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران همچنان در بازار ریسک گریز هستند و این عاملی مثبت برای بازار فلزات گرانبهاست؛ اگرچه ریسک گریزی معامله‌گران نسبت به قبل اندکی کاهش یافته و این می‌تواند عاملی منفی برای بازار فلزات گرانبها باشد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با ۲۹.۶۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۹۹ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۴۸۷ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۸۷ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند. اگرچه بازارهای سهام چین، استرالیا و ژاپن بسته هستند. در ایالات متحده آمریکا هم اگرچه شاخص‌های سهام در میانه روز اندکی افزایش یافتند اما در نزدیکی پایین‌ترین سطح روزانه بسته شدند. بر اساس آمارهای منتشر شده شاخص اس‌اندپی۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافت و رکورد ۷۰ ساله خود را شکست.

برخی از تحلیل‌گران بازار بر این باورند که سال ۲۰۲۲، برای بازارهای سهام سالی سخت‌تر خواهد بود و با ادامه روند افزایشی تورم، ادامه سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی و ادامه همه‌گیری کرونا، بازارهای سهام بیش از سال گذشته تحت فشار خواهند بود. همچنین برخی مسائل ژئوپولتیکی نیز وجود دارد که می‌تواند بازارها را تحت فشار قرار دهد از جمله این موارد می‌توان به صف کشی نیروهای نظامی روسیه در مرز مشترک با اوکراین و حباب بازار املاک چین اشاره کرد. این پتانسیل اگر تحقق یابد می‌تواند به نفع روند صعودی بازار فلزات گرانبها باشد.

در بازارهای مهم دیگر، قیمت نفت خام نیمکس افزایش یافت و در حدود ۷۶.۳۰ دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص دلار آمریکا هم به شدت افزایش یافت. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده در معاملات روز گذشته با جهش قابل توجهی به ۱.۶۱۸ درصد رسید و بیشترین جهش سه هفته گذشته خود را به ثبت رساند.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه تکنیکال، قیمت معاملات آتی طلای فوریه پس از دستیابی به بالاترین سطح پنج هفته گذشته خود، روز گذشته از اوج خود عقب نشینی کرد و به کانال ۱۷۰۰ دلاری بازگشت. با این وجود همچنان روند صعودی در معاملات آتی طلا مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۳۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۱۵.۷۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۱.۶۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۸۹.۱۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۸۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

WhatsApp Image 2022-01-04 at 2.28.58 PM

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

در معاملات آتی نقره روند نزولی همچنان از مزیت فنی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی ۲۱.۴۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۳.۴۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۲.۶۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲.۱۸۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.