۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا و نقره اوج چهار هفته‌ای را حفظ کردند / روند صعودی فلزات گرانبها با نگرانی‌ های تورمی

۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
کد خبر: 571598
طلا و نقره اوج چهار هفته‌ای را حفظ کردند / روند صعودی فلزات گرانبها با نگرانی‌ های تورمی

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده بالاترین سطح چهار هفته گذشته خود را که روز چهارشنبه به دست آورده بود، حفظ کرد. وضعیت فلزات گرانبها در نمودارهای روزانه بهبود قابل توجهی داشته است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ روند افزایش تورم و نگرانی‌های بلندمدت اقتصادی از جمله مواردی است که بر افزایش تقاضای فلزات گرانبها تاثیرگذار بوده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۴.۳۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۹۸.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۴ دلار افزایش به قیمت ۲۳.۵۱ دلار در هر اونس معامله شد.

در گزارش روز پنجشنبه ایالات متحده گزارش شاخص قیمت تولیدکننده در ماه سپتامبر نسبت به ماه آگوست افزایش ۰.۵ درصدی داشت در حالی که انتظار می‌رفت نسبت به ماه آگوست افزایش ۰.۶ درصدی داشته باشد. گزارش شاخص قیمت مصرف کننده که روز چهارشنبه منتشر شد، فراتر از پیش‌بینی‌ها بود. همزمان در چین شاخص قیمت تولیدکننده در ماه سپتامبر رکورد ۱۰.۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند، این شاخص در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۵ درصد افزایش یافته بود. ارزیابی‌های جدید از تورم در اقتصادهای بزرگ جهان نشان می‌دهد روند افزایشی تورم ممکن است بیش از یک تورم گذرا باشد اگرچه همچنان برخی مقامات فدرال رزرو معتقدند افزایش تورم کنونی گذرا و کوتاه مدت است. در چنین شرایطی طبیعی است که تقاضای فلزات گرانبها و در نتیجه قیمت‌ها افزایش یابد.

روز گذشته بازارهای جهانی سهام روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هر سه شاخص اصلی روند افزایشی قابل توجهی در پیش گرفتند که به گفته کارشناسان ناشی از انتشار گزارش درآمد شرکت‌های آمریکایی و در نتیجه آن، افزایش سود قابل توجه بانک‌ها و شرکت‌های بهداشتی و درمانی بوده است.

در بازارهای اصلی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت. معاملات آتی نفت خام نیمکس به روند افزایشی خود ادامه داد و هر بشکه نفت خام به قیمت ۸۱.۷۵ دلار معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز به محدوده ۱.۵۴ درصدی رسید.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۸۳۶.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۴۹.۹۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۱.۹۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۱۰.۶۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۷.۶۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. افزایش قیمت‌ها در هفته جاری اندکی از روند صعودی قیمت‌ها را در نمودارهای میله‌ای روزانه شکل داده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۲ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۳.۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۳ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.