۰ نفر

کاستی‌های مدیریت حمل و نقل و ترافیک در شهر تهران

۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 318522
کاستی‌های مدیریت حمل و نقل  و ترافیک در شهر تهران

معطوف شدن تمامی توجهات مدیریت حمل و نقل شهری به تغییر در روش اجرای طرح ترافیک و عدم توجه به جنبه های مهم فوق الذکر همچون، افزایش مطلوبیت سفر با وسایل حمل و نقل عمومی همچون بی آر تی و مترو، موجب کاهش اقبال سفر با وسایل انبوه بر عمومی شده است.

مطلوبیت سفر در بی آر تی با نوسازی ناوگان اتوبوس ها،کاهش میزان تولید آلاینده ها توسط آن ها و تامین قطعات مورد نیاز جهت سرویس دهی ناوگان بلااستفاده محقق خواهد شد. همچنین توجه ویژه به مقوله توسعه زیرساخت های مسیرهای ویژه همچون استفاده از بتن مسلح منجر به کاهش صدمات وارده به قطعات اتوبوس ها شده و در نتیجه عمر مفید سرویس دهای ناوگان افزایش می یابد.علی رغم در نظر داشتن هزینه کمتر و اجرایی بودن ارتقای مسیر ویژه بی آرتی و نقش مهم آن در کاهش آسیب به ناوگان، به این مورد نیز توجه لازم صورت نگرفته است. موارد مورد اشاره در حالی است که از منظر شهروندان سال 97 نسبت به سال گذشته تغییر خاصی در ترافیک منطقه مرکزی مشاهده نشده است.

همچنین از جمله سیاست های تاثیرگذار در اجرای صحیح طرح ترافیک به منظور کاهش ترافیک محدوده، افزایش هزینه نرخ پارک در داخل طرح و کاهش قیمت پارک در مبادی ورودی طرح و فراهم کردن پارکینگ در نزدیکی ایستگاه های حمل و نقل عمومی می باشد که این مورد نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است و حتی مبحث ساماندهی پارک حاشیه ای در معابر شهر تهران که از سیاست های مهم دفعی می باشد، مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است.

مقایسه آمار بارش های کشور در سال آبی 97-98 و مقایسه آن با سال گذشته، بیانگر افزایش چشمگیر بارش ها تا این لحظه بوده است. ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر لغایت 5 آذر سال آبی 98-97 بالغ بر 71 میلیمتر می‌باشد. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت( 33 میلیمتر) 115 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته( 23 میلیمتر) 209 درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که در برخی مقاطع در آبان ماه، آمار بارندگی 24 ساعته تهران از شهر های پر باران شمالی نیز بیشتر بوده است. با در نظر داشتن افزایش بارش ها در سال جاری و این موضوع که بارش باران در اثر وجود جبهه های ناپایدار جوی می باشد، بهبود نسبی وضعیت کیفیت هوای تهران در پاییز امسال، به دلیل وضعیت مساعد جوی بوده است و با توجه به عدم  وجود تغییر در منابع تولید آلاینده های اصلی هوای شهر تهران یعنی وسایل نقلیه سنگین و موتور سیکلت ها، از نظر منطقی، بهبود وضعیت کیفیت هوا ارتباطی با طرح ترافیک جدید نداشته است.لازم به ذکر است سیاست های مغفول مدیریت شهری عدم توجه به انژکتوری کردن موتور سیکلت های کاربراتوری به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید آلودگی در سطح شهر تهران است.

*دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران