۰ نفر

بالاخره قیمت نان چند؟

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۰۵
کد خبر: 371901
بالاخره قیمت نان چند؟

در فرهنگ ما ایرانی ها، «نان» جایگاه والایی دارد. نان، برکتِ سفره است و سفره بدون نان، بی رونق است. اعتقاداتی مثل «نگـه داشتن حرمت نان و نمک» یا دور نریختن نان ریشه در اهمیت مفهوم گندم و نان در ذهن ما دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، روی همین حساب، مهم است نظارت دقیقی بر کیفیت و قیمت نان به عنوان مهم ترین جزء سبدغذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی، وجــود داشته باشد. بر همین اساس، سازمان صنعت، معدن و تجــارت خراسان‌رضوی، به‌عنوان یکی از متولیان نظارت بر عملکرد نانوایی‌های سطح شهر، بازرسی‌های مداوم و مرتبی از این واحـدهای صنفی دارد و حالا که حدود پنج ماه از سال می‌گذرد، «مهدی مقدسی» کارشناس‌مسئول اداره بازرسی سازمان صمت، گزارش دقیقی از بازرسی‌های انجام‌گرفته در این حوزه و موارد تخلف و چگونگی برخورد با این تخلفات را با صفحه حرف‌مردم خراسان رضوی در میان می‌گذارد که با هم می‌خوانیــم.

9235بازرسی و تشکیل 964 پرونده تخلف در 5ماه

مقدسی، در توضیح چگونگی نظارت بر نانوایی‌های سطح‌شهر می‌گوید: «از آن جا که ضرورت نظارت دقیق بر چگونگی ارائه خدمات و محصول توسط نانوایی‌ها به مردم، برای جلوگیری از کم‌فروشی، گران‌فروشی و تخلفات اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، بازرسان سازمان صمت به همراه بازرسان اتاق اصناف و مسئولان اتــحادیه نانواهای مشهد، از ابتدا تا اول مردادماه امسال 9235 مورد بازدید سرزده و بازرسی از نانوایی‌های سطح‌شهر داشتند که طی این بازرسی‌ها، 964 فقره پرونده تخلف شامل کم‌فروشی و گران‌فروشی به ارزش ریــالی بیش از 800میلیون تومان تشکیل شده و در دست بررسی و پیگیری است.»

بیشترین تخلف‌ها از سوی نانوایی‌های آزادپز

کارشناس‌مسئول سازمان صمت، درباره انواع نانوایی‌های شهر و قیمت‌هایشان توضیح می‌دهد: «مهم است بدانیم نانوایی‌های فعلی سطح شهر، به سه دسته یارانه‌ای (نانوایی‌هایی که 100 در صد آرد موردنیازشان را دولت تامین می‌کند)، آزادپــز (نانوایی‌هایی که آردشان توسط دولت تامین نمی‌شود ولی به‌هرحال با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار به دستشان می‌رسد) و نان‌فانتزی‌ها، تقسیم می‌شوند و عمده تخلفاتی که در شکایات مردمی و بازرسی‌های انجام گرفته دیده می‌شود، مربوط به نانوایی‌های آزادپز است و بقیه، به‌نسبت آزادپزها تخلفات بسیار کمتری دارند. باید تاکید کنم همان‌طور که نانوایی‌های یارانه‌ای، محصولات‌شان را براساس نرخ‌های مصوب کمیسیون نظارت قیمت‌گذاری و ارائه می‌کنند، نانوایی‌های آزادپز هم باید محصولات‌شان را براساس نرخ‌های کارشناسی‌شده توسط اتحادیه ارائه کنند منتها متاسفانه به خاطر یک سوءتفاهم و برداشت اشتباه از یک دستورالعمل، برخی آزادپزها نه به نرخ مصوب پایبند هستند و نه به نرخ کارشناسی و این به نارضایتی‌های زیادی دامن زده است. به این معنی که هرچند نانوایی‌های آزادپز لازم نیست نرخ مصوب را در نظر بگیرند اما از رعایت وزن قانونی و قیمت کارشناسی مستثنا نیستند و ‌رعایت‌ نکردن این موارد، منشاء تخلفات زیادی شده است.»

نرخ کارشناسی آزادپزها، چگونه محاسبه می‌شود؟

اما قیمت کارشناسی انواع نان نانوایی‌های آزادپز، برچه مبنایی محاسبه می‌شود؟ مقدسی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «براساس شاخص‌هایی مثل محل نانوایی در شهر، میزان اجاره‌‌بهای فضا، کیفیت نانی که ارائه می‌شود مثل یک رو کنجدی یا دو رو کنجدی و... . قیمت تمام شده یک قرص نان با وزن و کیفیت خوب به اضافه در نهایت 15درصد سود، می‌شود قیمت یک نان آزادپز. روی همین حساب، ممکن است قیمت‌ها در هر نانوایی با نانوایی دیگر متفاوت باشد اما مهم است منطقی باشد. مثلا منطقی است که قیمت یک سنگک کنجدی بین 1200 تا 1500 باشد اما در برخی از نانوایی‌های آزادپز، سنگک تا 3هزارتومان هم ارائه می‌شود که این منصفانه نیست. سازمان صمت و اتاق اصناف، ضمن پیگیری پرونده‌های تشکیل شده، به شکل جدی از اتحــادیه نانواهای مشهد خواسته‌ با نمایندگان نان‌سنگکی‌ها، نان‌لواش‌ها و نان‌های دوار آزادپز جلساتی داشته باشد و درباره عدول نکردن از نرخ‌های کارشناسی و نصب نرخ‌ها روی تابلوی نانوایی جوری که کاملا دیده شود، اتمام حجت کند. در غیر این صورت برخوردهای جدی در انتظار متخلفان خواهد بود.»