۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

واردات ژل رویال چینی غیربهداشتی به کشور/ ارزش صادراتی ژل رویال بیش از نفت

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 331087
واردات ژل رویال چینی غیربهداشتی به کشور/ ارزش صادراتی ژل رویال بیش از نفت

رییس کانون علم و دانش صنعت زنبورعسل کشور گفت: در خوشبینانه ترین حالت 3 تن ژل رویال در داخل تولید و مابقی از مبادی غیر رسمی و به صورت غیر بهداشتی به کشور وارد می شود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ عفت رییسی سرحدی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه توان تولید ژل رویال مورد نیازمان را در کشور داریم، افزود: هم اکنون 8 میلیون کلونی زنبور عسل در کشور وجود دارد که اگر تنها 500 هزار عدد از آن‌ها مختص تولید ژل رویال باشد نیاز ما را به این محصول تامین می‌کند.

وی ادامه داد: تولید ژل رویال در کشور می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش درآمد زنبورداران و بهبود معیشت آن‌ها از طریق تولید غیر از عسل در کلونی‌ها ایجاد کند.

رییسی سرحدی تاکید کرد: البته برای تحقق این امر می‌بایست آموزش زنبورداران به صورت حرفه ای در دستور کار کار قرار گیرد و  دولت برای توانمند سازی تشکل‌ها هزینه کند. به این شکل بی شک علاوه بر تامین نیاز داخل امکان صادرات نیز محقق خواهد شد.

به گفته وی؛ هم اکنون ارزش صادرات ژل رویال کشور چین بیش از صادرات نفت کشور ما است.

رییسی سرحدی با تاکید بر اینکه عمده ژل رویالی که به کشور ما وارد می‌شود نیز از چین است، افزود: کیفیت ژل‌های چینی که به کشور وارد می‌شود به دلیل شرایط نامساعد نگهداری و انتقال غیر بهداشتی بسیار پایین است و گاها ناسالم و برای سلامت افراد زیان بار است.

وی یادآرو شد: در حال حاضر هر کیلوگرم ژل رویال داخلی به دلیل کیفیت بسیار بالای آن 6 تا 8 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

رییس کانون علم و دانش صنعت زنبور عسل کشور قیمت هرکیلوگرم ژل رویال چینی را 500 هزار تومان تا حداکثر یک میلیون تومان عنوان کرد.

رییسی سرحدی در پایان توضیح داد: تولید ژل رویال کار بسیار حساس وسختی است و کلونی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود باید شرایط ویژه ای داشته باشد. جمعیت جوان زنبورها نیز باید جوان باشند و تنها از گرده گل و شهد تغذیه شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ژل رویال به عنوان یک تقویت کننده عمومی و در مواردی درمان کننده بدون زیان و عاری از افزودنی‌های شیمیایی سالهاست در طب سنتی استفاده می‌شود. نتایج قابل توجهی این ماده شفا بخش در درمان انواع بیماری موجب شده امروزه مورد توجه بسیاری از پزشکان قرار بگیرد همین امر توجه به تولید سالم و کیفی این محصول ارزشمند را ضروری می‌سازد چرا که غیر بهداشتی بودن آن می‌تواند جان بیماران را به خطر بیندازد.