۰ نفر

درگفت و گو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

بازی دولت با نرخ محصولات کشاورزی/ مبنای نادرست برای اعلام آمار صادراتی

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۶
کد خبر: 321392
بازی دولت با نرخ محصولات کشاورزی/ مبنای نادرست برای اعلام آمار صادراتی

دبیر انجمن ملی خرمای ایران گفت: دولت نرخ 1.75 تا 2دلار را برای تسویه ارزی صادرات هر کیلوگرم خرما تعیین کرده است در حالی که در خوشبینانه‌ترین حالت انواع خرمای ایرانی در بازار جهانی 60سنت تا 1.2دلار معامله می‌شود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ مقداد تلکوزاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه تفاوت نرخ دولت با نرخ واقعی فروش خرما ایران در بازارجهانی 40 تا 50 سنت است، اظهار کرد: تجار مجبورند این تفاوت قیمت را از جیب خود پرداخت کنند.

وی همچنین با انتقاد از تعیین مبنای نادرست برای اعلام آمار صادراتی محصولات کشاورزی، افزود: دولت ارزش صادراتی را مبنای اعلام آمار صادرات محصولات کشاورزی قرار داده و از افزایش 2 تا 3 برابری آن ها خبر می دهد در حالی که با توجه به کاهش ارزش پول ملی کشور در برابر دلار افزایش ارزش مبنای درستی نیست.

تلکوزاده تاکید کرد: البته شرایط به وجود آمده تمایل تجار را برای صادرات افزایش داده است، اما میزان آن 2 یا 3 برابر بیشتر از حجم صادرات در گذشته نیست.

به گفته وی؛ ایران توانسته است در ماه های اخیر برخی از رقبا مانند عراق و تونس را کنار زده و سهم خود را در بازار جهانی خرما افزایش دهد.

تلکوزاده اضافه کرد: همچنین ایران تعدادی از بازارهای از دست رفته را دوباره احیاء کرده است و اکنون بیش از 60 کشور مقصد صادرات خرمای ایران هستند.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران با رد ادعای مطرح شد درباره کاهش قیمت خرمای ایران در بازارجهانی به یک سوم، گفت: کاهش قیمت خرمای ایران تنها درتعداد محدودی اتفاق افتاده و نمی توان آن را به همه بازارهای صادراتی خرمای ایران تعمیم داد.

تلکوزاده در پایان از مکاتبات انجمن ملی خرمای ایران با دولت برای واقعی شدن نرخ خرما جهت تسویه ارزی تجار خبر داد.