۰ نفر

گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

بهبود چشمگیر کیفیت زعفران در سالجاری/ تهدید صادرکنندگان یکبار مصرف برای بازار جهانی زعفران ایرانی

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 314580
بهبود چشمگیر کیفیت زعفران در سالجاری/ تهدید صادرکنندگان یکبار مصرف برای بازار جهانی زعفران ایرانی

عضو شورای ملی زعفران از بهبود چشمگیر کیفیت زعفران سالجاری به دلیل تفاوت قابل توجه قیمت خرید زعفران کیفی و غیر کیفی خبر داد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی حسینی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خرید زعفران در بازار داخلی 5 میلیون و 500 هزارتومان تا 11 میلیون تومان متغییر است، اظهار کرد: تفاوت قیمت خرید زعفران کیفی و غیر کیفی موجب شده کشاورزان تمام تلاش خود را در سالجاری برای افزایش کیفیت محصول به کار بگیرند.

وی تاکید کرد: افزایش کیفیت توسعه بازارهای صادراتی را نیز به دنبال خواهد داشت بر همین اساس پیش بینی می‌شود امسال شاهد افزایش صادرات زعفران از کشور باشیم.

حسینی تحقق این امر را در گرو تسهیل  بازگشت ارز تجار واقعی به کشور دانست و گفت: تجار واقعی برای مشتریان خود هزینه و زمان زیادی را صرف کرده اند و به دنبال بازگشت ارز به کشور و تبدیل آن به ریال برای حفظ آن‌ها هستند، اما دولت با اجرای سیاست‌های نادرست پیش پای آن‌ها سنگ اندازی می‌کند.

به گفته وی؛ اگر شرایط مناسب به وجود آمده برای بازار زعفران به درستی مدیریت نشود به زودی شاهد حذف تجار واقعی و حضور صادرکنندگان یکبار مصرف خواهیم بود.

وی صادرکنندگان یکبار مصرف را کسانی دانست که برای کسب سود به شناسایی بازارهایی می‌پردازند که در شرایط خوبی باشند، این افراد علاوه بر عدم بازگشت ارز به کشور موجب اختلال در بازارهای صادراتی مزیت دار ما می‌شوند.

این عضو شورای ملی زعفران احتمال افزایش قاچاق را نیز از نتایج مشکلات بازگشت ارز به کشور با بهبود بازار زعفران برشمرد.

حسینی با تاکید بر اینکه قیمت زعفران ایرانی در بازار جهانی در حال واقعی شدن و تثبیت است، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران ایرانی 700 تا 1000 دلار معامله می‌شود.