۰ نفر

بازگشت برانکو به فوتبال ایران؟

۳ آذر ۱۳۹۸، ۸:۵۲
کد خبر: 396857
بازگشت برانکو به فوتبال ایران؟

بعد از رفتن کارلوس کی‌روش بسیاری عقیده داشتند فدراسیون فوتبال باید سراغ مربی‌ای برود که در کنار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، صعود به دور دوم جام جهانی را برای تیم ملی ایران به ارمغان بیاورد؛ اتفاقی که با حضور هشت‌‌ساله‌ سرمربی پرتغالی رخ نداد تا کارنامه او پربارتر شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با این حال مثل همیشه جیب فدراسیون فوتبال آن‌قدر پر نبود که بتواند گزینه‌های زیادی را مطرح کند و با وجود رسانه‌ای‌شدن نام‌های بزرگی مانند زیدان، یورگن کلوپ و مورینیو توسط روابط عمومی وزارت ورزش همه می‌دانستند که این یک شوخی توییتری است تا مذاکره رسمی! بااین‌حال فدراسیون سراغ مارک ویلموتس بلژیکی رفت تا علاوه بر اینکه نام تقریبا آشنایی در دنیای فوتبال باشد، قرارداد مقبولی نیز با او بسته شود تا بیش از پیش فدراسیون در معذوریت مالی قرار نگیرد. ویلموتس وارد ایران شد و با وعده «فوتبال تهاجمی» دل منتقدان سرسخت کی‌روش را به دست آورد. پیروزی پرگل مقابل کامبوج نیز این فرضیه را قوی‌تر کرده بود که هشت سال فوتبال تدافعی با کی روش به پایان رسیده و هواداران می‌توانند با تماشای یک فوتبال تماشایی، از کیسه‌گل‌شدن رقبای آسیایی توسط شاگردان ویلموتس لذت ببرند؛ اما یک‌باره همه‌چیز تغییر کرد؛ ابراهیم شکوری، سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال که با حضور در برنامه ورزش و مردم شبکه یک گفته بود ویلموتس خیلی بامعرفت است و زیاد درگیر مسائل مالی نیست، مشخص شد شناخت زیادی از ویلموتس ندارد؛ مرد بلژیکی اولین اعتراضاتش را پیش از دیدار با بحرین مطرح کرد و با دلخوری به منامه رفت و با توجه به نداشتن تمرینات مناسب و شناخت نادرست از رقبای آسیایی اولین شکست ایران در دور نخست انتخابی جام جهانی رقم خورد. دیدار دوم با عراق را همه انتظار داشتند که با شکست دوم همراه نباشد، اما ویلموتس به‌دلیل دریافت‌نکردن مطالبات خود به ایران نیامد و لیست تیم ملی به فاصله سه روز تا شروع مسابقه توسط سایت فدراسیون اعلام شد. مشخص بود وقتی فونداسیون سازه درست اجرا نشده، این سازه دچار شکستگی و ریزش خواهد شد و به‌همین‌دلیل بار کج به مقصد نرسید و تیم ملی ایران با انجام یک تمرین نصفه‌و‌نیمه به اردن رفت و مقابل عراق با حساب دو بر یک شکست خورد. حالا از شرایط فعلی نه ویلموتس راضی است و نه فدراسیون فوتبال و با توجه به بازه زمانی مناسبی که تیم ملی ایران تا «فیفادی» بعدی دارد، مهدی تاج و وزارت ورزش به‌ظاهر چندان بدشان نمی‌آید که مربی جدیدی را به‌عنوان جانشین مرد بلژیکی معرفی کنند. اصلی‌ترین بازی‌های تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی 2022 قطر، خرداد سال 1399 مقابل بحرین و عراق برگزار خواهد شد و سرمربی جدید زمان کافی برای آنالیز و بررسی بازیکنان تیمش خواهد داشت.

بیش از دو سال سایه برانکو بالای سر کی‌روش توسط رسانه‌ها مطرح بود؛ اما هر بار پروفسور این نظریه و شایعه را تکذیب می‌کرد و تا بعد از رفتن کی‌روش نیز این اتفاق رخ نداد، اما چندی پیش سفیر ایران در کرواسی به دیدار برانکو رفت و سرمربی سابق پرسپولیس نیز با روی گشاده عکس دونفره‌ خودش و محمدرضا صادق را در اینستاگرام منتشر کرد. این شائبه مطرح شد که حالا شرایط فراهم است تا برانکو بعد از 13 سال بار دیگر سرمربی تیم ملی ایران شود؛ مربی‌‎‌ای که بارها نشان داده اهل مدارا است و جنگیدن با کارفرما را به هر قیمتی دوست ندارد و قیمت متعادلی نیز دارد و با شناخت کامل از فوتبال ایران و تجربه صعود به جام جهانی و مقام سومی در جام ملت‌ها بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی‌ای است که روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارد. این شایعه‌‌ جدی در حالی مطرح شده که فدراسیون فوتبال ایران هیچ واکنشی به این ماجرا نداشته و حتی چنین مسئله‌ای را نیز تکذیب نکرده است و به نظر می‌رسد چندان هم بدشان نمی‌آید که این شایعه جدی‌تر از قبل مطرح شود تا ویلموتس خودش درخواست فسخ قرارداد را بدهد تا با این کار، غرامت سنگین قرارداد این مربی بلژیکی خنثی شود. اکنون همه می‌دانند که بحث پروازی‌بودن ویلموتس اصلا مطرح نیست و با توجه به عمل‌نکردن به تعهدات مالی فدراسیون فوتبال و علاقه‌نداشتن ویلموتس به ادامه کار با تیم ملی ایران، بهترین گزینه روی میز برای بخش مدیریتی که فردایش مشخص نیست، کسی است که فوتبال ایران و بازیکنان ملی‌پوشش را به‌خوبی می‌شناسد. در کنار همه اینها کسب نتایج ضعیف پرسپولیس با کالدرون را هم قرار دهید که روز جمعه کاسه صبر هواداران پرسپولیس سرانجام لبریز شد و آنچه تبدیل به روزشمار شده بود، به حقیقت پیوست؛ «تشویق برانکو روی سکوهای آزادی» اتفاقی است که حالا مدیران پرسپولیس را نیز به چالش کشانده که باید با کالدرون ادامه دهند یا هرچه سریع‌تر برای درمان این اتفاق، برانکو را برگردانند. آنچه از شواهد و قرائن پیش می‌آید، بازگشت قریب‌الوقوع برانکو به فوتبال ایران است؛ حالا یا برای تیم باشگاهی پرسپولیس یا در بُعد بزرگ‌تر تیم ملی ایران. اندکی صبر... .