۰ نفر

حوصله مدیتیشن نشسته رو نداری؟ پس اینو امتحان کن

۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 653958
حوصله مدیتیشن نشسته رو نداری؟ پس اینو امتحان کن

مدیتیشن پیاده‌روی ریشه در آیین بودا دارد و می‌تواند تمرینی برای افزایش آگاهی و هشیاری ذهن باشد.مدیتیشن از شما می خواهد که ذهن را از همه چیز پاک کنید اما پیاده روی به طور طبیعی و اتوماتیک وار ذهن را ساکت و آرام می کند.

مدیتیشن در هنگام پیاده روی؛ روش و فوایدش اینجاست

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ابتدای پیاده روی ممکن است افکار زیادی در رابطه با کارهایی که امروز و یا در طول هفته باید انجام دهید به ذهنتان بیاید اما بعد از مدتی تمرکز شما روی ریتم گام ها و حرکاتتان جمع می شود و دیگر همه حواستان را روی مسیر یا جاده ای که در آن پیاده روی می کنید متمرکز می کنید. یکی از چیزهایی که در این مسیر می تواند کمک زیادی بکند موسیقی بدون کلام است. ترانه ها ذهن را مغشوش می کنند. پیاده روی همراه با آهنگ های خوش نواز حس آرامشی به انسان می دهد که هیچ جای دیگر نمی توان آن را یافت.

حوصله مدیتیشن نشسته رو نداری؟ پس اینو امتحان کن

می توان همه جا این مدیتیشن را انجام داد

برای مدیتیشن باید تنها و در یک مکان کاملا آرام بود. اما پیاده روی را همه جا می توان انجام داد. نیاز نیست از کوه ها بالا بروید یا در زمینی خالی باشید تا تتاثیر مدیتیشن را احساس کنید. من حتی می توانم در یک شهر شلوغ و پر سروصدا یک پیاده روی آرامبخش داشته باشم. مهم این است که تنها با خودتان باشید

حتی اگر کسی کنارتان هست. موبایل را در حالت هواپیما قرار دهید و به موسیقی گوش دهید. پیام ها، ایمیل و شبکه های اجتماعی را چک نکنید. به ذهنتان اجازه دهید تنها روی راه رفتن شما تمرکز کند نه روی فاصله ها و موانعی که در مسیرتان هست. تنها روی قدم هایی که زمین می گذارید و ریتم گام هایتان تمرکز کنید.

کافی است بدانید در مسیری قدم گذاشته اید و اصلا به این فکر نکنید که کجا می خواهید بروید و کی می رسید.

این نوع مدیتیشن بدن را به حرکت وا می دارد

یکی از مسائلی که در مدیتیشن های سنتی مشکل ساز است این است که بدن بی قرار و ناآرام است. در این حالت سکون، بدن دلش می خواهد حرکتی داشته باشد. بازوها درد می گیرد و ناخودآگاه می خواهید پاها را دراز کنید.

اما در پیاده روی هیچ توجه و تمرکزی به بدن نمی شود و روی هیچ چیزی به جز ذهن تمرکز نمی شود. هنگام پیاده روی اندورفین آزاد می شود و به ذهن اجازه می دهد تا به همه چیز مثبت بنگرد.

پیاده روی باعث ارتباط شما با طبیعت می شود

علم ثابت کرده است که ارتباط برقرار کردن با طبیعت به طور منظم چه از طریق پیاده روی، باغداری یا محافظت از حیوانات روحیه را تقویت و استرس، نگرانی و افسردگی را کاهش می دهد. حتی اگر در شهر زندگی می کنید به پارک بروید. حتی اگر هوا هم بد باشد لذت لمس باد و باران را روی پوست تجربه کنید.

بودن با طبیعت هویت ما و ارتباطی که با طبیعت داریم را یادآور می شود و باعث می شود به هویت مشکلاتمان پی ببریم.

بین شما و مشکلاتتان فاصله ایجاد می کند

پیاده روی هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی بین شما و مسائل آزاردهنده ای که در زندگی دارید فاصله ایجاد می کند. وقتی به ذهن اجازه پاکسازی می دهید و برای لحظه ای به هیچ چیزی فکر نمی کنید دید متفاوتی به مسائل پیدا خواهید کرد.

با خودتان تنها می شوید و بدون این که هیچ چیزی از دنیای خارج باعث حواس پرتی شما شود به مسائل فکر می کنید. بنابراین با ذهنی کاملا متفاوت به خانه بازمی گردید. ذهنی آرام تر و پاک تر و آماده شروعی دوباره.

مزایای مدیتیشن پیاده‌روی

۱. جریان خون را بهبود می‌بخشد

مدیتیشن پیاده‌روی اغلب به افرادی که برای مدت‌های طولانی در وضعیت نشسته قرار می‌گیرند، پیشنهاد می‌شود. تمرین پیاده‌روی، به جریان خون، به خصوص در پا‌ها و در نتیجه به کاهش احساس بی‌حالی و تنبلی کمک می‌کند.

اگر به دلیل شغلی که دارید، مجبور به نشستن به مدت طولانی هستید، مدیتیشن پیاده‌روی می‌تواند جریان خون را بهبود بخشیده و سطح انرژی بدنتان را بالا ببرد.

۲. گوارش را تقویت می‌کند

پیاده‌روی کمی بعد از خوردن غذا، یک روش فوق‌العاده برای تقویت هضم است، به خصوص اگر احساس سنگینی یا پر بودن می‌کنید. جنب‌وجوش کمک می‌کند تا غذا در دستگاه گوارش شما حرکت کند و همچنین ممکن است از یبوست جلوگیری نماید.

۳. اضطراب را کاهش می‌دهد

اگر به دنبال کاهش سطح استرس هستید، ممکن است انجام یک تمرین مدیتیشن نشسته قبل یا بعد از کار مفید باشد.

در سال ۲۰۱۷ یک مطالعه بر روی بزرگسالان جوان نشان داد که پیاده‌روی در کاهش علائم اضطراب هنگام ترکیب با مدیتیشن مؤثر است.

شرکت‌کنندگانی که مهم‌ترین تغییر در سطح اضطراب را نشان می‌دادند، یا مراقبه می‌کردند، یا قبل و یا بعد از پیاده‌روی، مدیتیشن انجام می‌دادند. گروه کنترل، به همراه افرادی که فقط پیاده‌روی می‌کردند، پیشرفت‌های خوبی نشان ندادند. هر جلسه مدیتیشن یا پیاده‌روی ۱۰ دقیقه بود.

۴. سطح قند خون و گردش خون را اصلاح می‌کند

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶ نتیجه گرفت که یک عمل مدیتیشن پیاده‌روی بر میزان قند خون و گردش خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تأثیر مثبت دارد.

افراد به مدت ۳۰ دقیقه، ۳ بار در هفته به مدت ۱۲ هفته پیاده‌روی آگاهانه و یا سنتی را تمرین کردند. گروهی که عمل پیاده‌روی آگاهانه را انجام دادند نسبت به گروهی که پیاده‌روی سنتی را انجام می‌دادند پیشرفت بیشتری نشان دادند.

۵. افسردگی را کاهش می‌دهد

فعال بودن، به ویژه با افزایش سن، مهم است. ورزش منظم به تناسب‌اندام و بهبود خلق و خو، که هر دو در بزرگسالان رو به افول است، کمک می‌کند.

طبق یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴­، افراد مسن بعد از تمرین مدیتیشن پیاده‌روی، آن هم ۳ بار در هفته به مدت ۱۲ هفته، علائم افسردگی کمتری داشتند. همچنین فشارخون و سطح آمادگی جسمانی آن‌ها ارتقا پیدا کرد که می‌توان با پیاده‌روی به دست آورد.

۶. تندرستی را افزایش می‌دهد

در صورت امکان در نقاطی مانند پارک، باغ و یا مکان‌های دارای درخت و یا در طبیعت قدم بزنید، زیرا می‌تواند احساس تندرستی شما را تقویت کرده و به شما کمک کند احساس تعادل بیشتری داشته باشید.

به همین دلیل است که عمل استحمام در جنگل در ژاپن به دلیل جوانب مثبت آن مانند آرامش و افزایش فعالیت مغز، رواج دارد.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، افرادی که به مدت ۱۵ دقیقه در یک جنگل بامبو قدم می‌زدند، بهبود روحیه، سطح اضطراب و فشارخون را نشان دادند.

۷. کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

برای به دست آوردن مزایای ورزش، لازم نیست تمرینات شدید انجام دهید. تحقیقات سال ۲۰۱۹ نشان داد که ورزش منظمِ متوسط، بر کیفیت خواب تأثیر مثبت دارد.

پیاده‌روی ممکن است به بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش فشار عضلات کمک کند، بنابراین از نظر جسمی احساس بهتری خواهید داشت. بعلاوه، به احتمال زیاد احساس استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، به خصوص اگر صبح‌ها قدم بزنید. همه این‌ها می‌تواند ذهن شما را از آشفتگی رها کند، بنابراین شما آماده می‌شوید تا هر شب عمیق بخوابید.

۸. ورزش را لذت‌بخش می‌کند

ترکیب کردن تمرین مدیتیشن با تمرینات تناسب‌اندام روتین می‌تواند ورزش کردن را برایتان لذت‌بخش‌تر کند.

محققان در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۸ دریافتند افرادی که هنگام انجام ۱۰ دقیقه پیاده‌روی بر روی تردمیل به صدا‌های ضبط شده‌ی مربوط به مراقبه گوش می‌دادند، این فعالیت را برای خودشان لذت‌بخش‌تر کردند، زیرا در این حالت متوجه احساسات بدنی خود شدند.

۹. موجب خلاقیت می‌شود

تمرین ذهن‌آگاهی ممکن است شفافیت و تمرکز بیشتری به الگو‌های فکری شما ببخشد، که به نوبه خود می‌تواند خلاقیت را تحریک کند.

تحقیقات از سال ۲۰۱۵ به ارتباط بین ذهن‌آگاهی و خلاقیت اشاره دارد. مطالعات بیشتری لازم است تا جنبه‌های خاص خلاقیت را در رابطه با ذهن‌آگاهی بررسی کند.

در ضمن، می‌توانید متوجه شوید که چگونه یک تمرین ذهن‌آگاهی مهارت‌های حل مسئله یا پرورش ایده‌های جدید را تقویت می‌کند.

۱۰. تعادل را افزایش می‌دهد

یک مطالعه از سال ۲۰۱۹ در مورد زنان مسن نشان می‌دهد که مدیتیشن پیاده‌روی می‌تواند تعادل بهتری ایجاد کرده و همچنین آگاهی و هماهنگی مچ پا را زیاد کند. این عمل شامل آگاهی از حرکات پا و مچ پا هنگام راه رفتن آهسته است.