۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تأثیر یادگیری آنلاین بر سلامت روان نوجوانان

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 532853
تأثیر یادگیری آنلاین بر سلامت روان نوجوانان

بیماری کوید 19 زندگی ما را به‌سرعت و به طرز چشمگیری تغییر داده است. متأسفانه، این ویروس ممکن است بیشترین تأثیر را به روی نوجوانان و جوانان داشته باشد. در ماه‌های بهار و تابستان سال 2020، بیماری همه‌گیر کوید 19 بسیاری از مدارس را به سمت لغو کلاس‌های حضوری و مراسم فارغ‌التحصیلی سوق داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اکنون، با ورود به پاییز، بسیاری از مدارس برای حفظ سطح تحصیلی دانش‌آموزان و معلمان، همچنان از شگرد یادگیری مجازی استفاده می‌کنند. در حالی که امنیت دانش‌آموزان و معلمان از اهمیت بالایی برخوردار است، یادگیری آنلاین می‌تواند بر سلامت روان نوجوانان تأثیر بگذارد. 
ما توضیح می‌دهیم که چگونه یادگیری آنلاین بر سلامت روان نوجوان تأثیر می‌گذارد، همراه با روش‌هایی که والدین می‌توانند به نوجوانان خود کمک کنند تا با فرایند یادگیری از راه دور کنار بیایند.

 تأثیر یادگیری آنلاین بر سلامت روان

 یادگیری آنلاین بر همه افراد، از جمله کودکان کم سن تا بزرگسالان، معلمان و اساتید تأثیر می‌گذارد. برای بسیاری از دانش‌آموزان، کلاس‌های مجازی ممکن است اختلالات بهداشت روان موجود را بدتر کند. 
برای دیگران، تأثیر همه‌گیری و یادگیری آنلاین می‌تواند تغییرات جدیدی در سلامت روان و خلق‌وخو ایجاد کند. در قسمت پایین برخی از روش‌های تأثیرگذاری بیشتر نوجوانان در یادگیری آنلاین آورده شده است.
(ایزوله‌سازی اجتماعی)
مدرسه در درجه اول مکانی برای تحصیل است، مدرسه مرکز زندگی اجتماعی بسیاری از نوجوانان است. مدرسه به نوجوانان و جوانان فرصت ارتباط با همسالان خود را می‌دهد. این فرصتی است که آن‌ها می‌توانند معاشرت و ابراز وجود کنند. 
بااین‌حال، با رفتن مدارس به قالب‌های مجازی، نوجوانان بدون تعامل اجتماعی منظم ممکن است احساس تنهایی، بی‌انگیزگی یا دلسردی کنند. مطالعات متعدد نشان داده است که انزوای اجتماعی می‌تواند باعث افزایش نتایج منفی برای سلامت روحی و جسمی افراد شود. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که تعاملات رودررو می‌تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند. تعامل اجتماعی کمتر، ممکن است احساس اضطراب و فشارهای اجتماعی را افزایش دهد. به‌عنوان مثال، نوجوانان ممکن است نگران تغییر در روابط دوستی خود در نتیجه انزوای طولانی‌مدت باشند.
 (افزایش استرس و اضطراب)
 در کنار فقدان تعامل اجتماعی، ساختار کلاس آنلاین می‌تواند نوجوانان و جوانان را از طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد:
• آن‌ها ممکن است احساس اضطراب بیشتری از به‌روز بودن در کار مدرسه خود داشته باشند
• سایر نوجوانان ممکن است هنگام تمرکز در خانه با مشکل در تمرکز یا حفظ تمرکز روبرو شوند.
• برای برخی از نوجوانان و جوانان، حضور در ویدیوکال در مقابل دیگران می‌تواند اضطراب‌های خاص خود را به دنبال داشته باشد.
• دانش‌آموزان ممکن است دریافت آموزش اضافی موردنیاز برای موفقیت را ،دشوار ببینند.
 همان‌طور که بسیاری از والدین می‌دانند، نوجوان یا جوان بودن اغلب به‌اندازه کافی چالش‌برانگیز است. بااین‌حال، فشارهای اضافی که بر دانش‌آموزان وارد می‌شود می‌توانند اضطراب و فشارهای روانی طبیعی را تشدید کند.
 (خستگی یادگیری مجازی)
 گذراندن زمان قابل‌توجهی در اینترنت می‌تواند دانش‌آموزان و معلمان آن‌ها را خسته کند. گاهی اوقات، از این تأثیر به‌عنوان " بزرگ‌نمایی خستگی " یاد می‌شود. بخشی از دلایلی که یک روز پر از تعامل ویدئویی از نظر ذهنی خسته می‌شود، این است که مغز ما قادر به پردازش اطلاعات به روشی که به آن عادت کرده نیست.
 هنگامی‌که ما تعاملات حضوری داریم، تعدادی از نشانه‌های غیرکلامی در روند مغز ما وجود دارد. این نشانه‌ها عبارت‌اند از: 
• (لحن و صدا)
• (حالات چهره)
• (ارتباط چشمی)
• (زبان بدن)
 در صورت دشواری و یا غیرممکن بودن این نشانه‌ها، مغز ما باید بیشتر کار کند تا اطلاعات دریافتی را تفسیر کند. این امر به‌خودی‌خود باعث خستگی روحی اضافی می‌شود. وقتی این امر با خودآگاهی مداوم در مقابل دوربین بودن مقابل دیگران همراه می‌شود، سطح استرس به‌راحتی شروع به افزایش می‌کند.

آیا آموزش آنلاین مزایای بهداشت روان را می‌تواند ارائه دهد؟

با وجود پتانسیل تأثیرگذاری منفی در کلاس‌های مجازی بر سلامت روان نوجوان، هنوز هم مزایای مثبت وجود دارد. 
برای برخی از دانش‌آموزان، خانه بودن و اطراف خانواده، به‌ویژه در هنگام شیوع ویروس کوید 19، می‌تواند احساس امنیت و اطمینان خاطر داشته باشد. برای این دانش‌آموزان، خانه آن‌ها می‌تواند به محیطی امن برای یادگیری تبدیل شود که در آن‌ها احساس بهره‌وری بیشتری می‌کنند.
 علاوه بر این، در حالی که مدرسه مکانی برای معاشرت و تشکیل دوستی نوجوانان است، اما همه تعاملات اجتماعی مثبت نیست. دانش‌آموزان ممکن است در مدرسه قربانی قلدری شوند. برای این دانش‌آموزان، یادگیری مجازی، فرار از افسردگی و اضطراب ناشی از ترس از آزار و اذیت است. برای سایر دانش‌آموزان، کلاس‌های مجازی نیز می‌تواند فرار از فشار همسالان را فراهم کند.

 چگونه به نوجوان خود کمک کنیم؟

 کمک به نوجوان خود برای کنار آمدن با استرس کلاس‌های مجازی چالش‌برانگیز است. بااین‌حال، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به نوجوان خود کمک کنید تا از پس این کار برآید. ما در قسمت پایین چند استراتژی را به اشتراک می‌گذاریم
- (یک فضای کاری تعیین شده ایجاد کنید)
- (خانه مکانی پر از حواس‌پرتی است. ایجاد فضایی برای تمرکز و احساس بهره‌وری در کودک مهم است.) 
خوشبختانه چندین روش برای به‌حداقل‌رساندن حواس‌پرتی وجود دارد:
- (منطقه‌ای آرام از خانه خود را به طور خاص برای کلاس‌ها و مشق شب تعیین کنید)
- (در صورت لزوم، از اتاق و مبلمان استفاده کنید یا فضای اتاق را خالی کنید تا یک منطقه بدون حواس‌پرتی ایجاد شود.)
- (در صورت امکان، نوجوان خود را تشویق کنید که گاهاً در طول روزبه منطقه دیگری تغییر مکان دهد.)
- (همچنین ممکن است به تشویق فرزندتان برای انجام کارهای مدرسه در منطقه‌ای که با استراحت و سرگرمی ارتباط ندارند کمک کند.) 
- (علاوه بر این، سعی کنید استفاده از وسایل را تا پایان روز مدرسه همانند کلاس عادی محدود کنید.)
- (عادت‌های سالم را تشویق کنید)
 نوجوانان بهترین عادت‌های خواب یا رژیم غذایی را ندارند. با ایجاد اختلال در برنامه روزمره آن‌ها از کلاس‌های مجازی و تشویق عادات سالم بیش از هر زمان دیگری استفاده کنید. یک شب‌خواب خوب، یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند به تقویت روحیه نوجوان کمک کرده و بر سلامت روان آنان تأثیر مثبت بگذارد.
مطمئن باشید که فرزند شما یک برنامه منظم برای خواب را دنبال می‌کند و بیدارشدن از خواب را به طور معمول انجام می‌دهد. این امر به‌ویژه در مورد جوانان در دانشگاه بسیار صدق می‌کند. 
با فاصله کلاس از روز، دانشجوی دانشگاهی که در خانه کلاس‌های مجازی می‌گذراند می‌تواند ، به‌راحتی در دام شب‌ بیفتد و به دنبال آن خیلی دیر بخوابد. کودک خود را تشویق کنید که یک مقدار خواب سالم داشته باشد.
 در مورد ورزش، بسیاری از گزینه‌های داخلی و خارجی برای فعال نگه‌داشتن فرزندان وجود دارد. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری راه‌های خوبی برای فعال ماندن در عین حفظ فاصله اجتماعی مناسب از دیگران است.
 یک آهنگ مناسب ومثبت در خانه خود بگذارید.
 در برخی موارد، والدین ممکن است در کنار فرزندانشان در خانه کار کنند. بزرگسالان به بسیاری از عوامل استرس‌زا و اضطراب نوجوانان حساس هستند.
 در مواقع استرس و عدم اطمینان کافی که ممکن است چالش‌برانگیز باشد، یک مثال مثبت بزنید، یک نگرش خوب داشته باشید و گفتگوی سالم را در خانه ترویج دهید. به‌خاطر بسپارید، نوجوانان و جوانان هنوز برای حمایت و راهنمایی به والدین خود نگاه می‌کنند. تشویق و امیدواری ایجاد کنید.
 پرورش یک نگرش مثبت در خانه شما می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در سلامت روان کل خانواده ایجاد کند.