۰ نفر

نقش اطلاعات در مسیر سرمایه گذاری

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰
کد خبر: 704803
نقش اطلاعات در مسیر سرمایه گذاری

سیر تحول جریان اطلاعات در سطح جهان و اهمیت سنجش اعتبار اطلاعات از اجزای پروسه سرمایه گذاری است. در این مقاله، به ارائه روشی نوین و رسمی، برای سرمایه گذاری آنلاین پرداخته ایم.

عصر امروز، عصر اطلاعات است. در عصر "انفجار اطلاعاتی" منابع خبری، اطلاعاتی، مقالات، ژورنال‌ها و … به کمک آمده تا از کوچکترین تا بزرگترین نیازهای اطلاعاتی بشریت را برطرف کنند. بسیاری از مباحثی که در گذشته تنها در کلاس‌های آموزشی تدریس می‌شدند، حال در یک ویدیو یا پادکست خلاصه شده و مخاطب را طی چند دقیقه در جریان زیر و بم یک موضوع قرار می‌دهد. در چنین دوره‌ای که برای تشخیص راه از بیراهه تنها به یک صفحه مانیتور و اتصال به اینترنت نیاز است می‌توان گفت تقریباً هیچ سوالی بی جواب نمی‌ماند. این نظام پیشرفته و درحال توسعه‌ی جریان اطلاعاتی باعث شده است که بسیاری با درک پیچ و خم مسیر، با اطمینان بیشتری قدم در مسیرهای ناشناخته گذاشته، با اعتماد به نفس بیشتری تصمیم گیری کرده و نسبت به دیگر افراد سریعتر پیشرفت کنند. 

نقش اطلاعات در مسیر سرمایه گذاری

سرمایه گذاری مطمئن

سرمایه گذاری از حوزه‌هایی محسوب می‌شود که پویایی و رونق خود را مدیون این شریان اطلاعاتی است. تمایل به حفظ ارزش پول، با توجه به شرایط ملتهب جامعه، از یک طرف و شفافیتی که در پی در دسترس قرار گرفتن اطلاعات مربوط به فرآیند سرمایه گذاری ایجاد شده از طرفی دیگر، باعث افزایش اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه شده است.

حال ممکن است از خود بپرسید: با توجه به رشد بی رویه اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، مجلات و … چطور می‌توان بدون غرق شدن در دریایی از اطلاعات ناشناخته، کارآمدترین اطلاعات را پیدا کرد؟ چطور می‌توان از بین تبلیغات گسترده‌ای که هر کدام یک راه و روش سرمایه گذاری را توصیه می‌کنند، بهترینشان را انتخاب کنم؟ آیا راهی برای فرار از "اضافه بار" اطلاعاتی وجود دارد؟ چطور می‌توانم از صحت اطلاعاتی که روزانه به گوشم می‌خورد سر در بیاورم؟ به طور کلی، معیار سنجش اطلاعات ارزشمند از بی ارزش چیست؟

سواد رسانه‌‌ای

در پاسخ به این سوالات است که بحث "سواد رسانه‌ای" پیش می‌آید. در یک تعریف کلی، سواد رسانه‌ای به معنای دارا بودن مجموعه‌ای از مهارتها و استفاده از آنها جهت ارزیابی اطلاعات است. با استفاده از این مهارتها می‌توان رسانه‌ی معتبر را از رسانه‌ی نامعتبر تشخیص داده و از همین طریق به اطلاعات موثق مورد نیاز خود دست یافت. 

سواد رسانه‌ای: یکی از اصول سرمایه گذاری موفق

برای یک فرد بی تجربه، بازار سرمایه مانند یک کلاف در هم تنیده و گره خورده است. قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری در بورس در خیلی از موارد می‌تواند تا حدی جزئی شود که یک فرد تازه کار را تا کاملاً سردرگم کند. با وجود اینکه دسترسی به اطلاعات ساده‌تر شده، جای فیلتری که نیاز اطلاعاتی فرد را تشخیص داده، قابل استنادترین اطلاعات را پیدا کرده و راه دسترسی به آنها را برایش هموار کند به شدت خالیست. 

از طرفی دیگر، با بالا رفتن نرخ انتشار اطلاعات، به تبع تعداد تبلیغات شرکتها و نهادهای مختلف نیز تا حد سرسام آوری بالا رفته است. وجود اطلاعات بس بیش از حد نیاز شرایطی سوءاستفاده‌ی کلاهبرداران را فراهم کرده. در چنین بستری فرد با سواد رسانه‌ای پایین گاه حتی قادر نخواهد بود درگاه پرداخت معتبر را از درگاه جعلی تشخیص دهد. 

در این قسمت، بحث استفاده از ابزار مناسب و معتبر جهت پاسخگویی به این نیازها به میان می‌آید. ابزاری که بتواند با تشخیص نیازهای اطلاعاتی فرد در کنار با ارائه امکانات مورد نظر او در محیطی کاربر پسند و امن، مسیر سرمایه گذاری را برایش روشن کند. 

راه حل چیست؟

از ابزارهایی از پیشگامان این عرصه در ایران که می‌تواند در کنار ایجاد محیطی امن جهت سرمایه گذاری برای کاربر، به نوعی نقش مشاور و راهنما را برای آنها ایفا کند، می‌توان پلتفرم سرمایه گذاری داران را نام برد. 

  • معرفی صندوق‌ها و ایجاد دسترسی مستقیم به آنها

در این اپلیکیشن امکان سرمایه گذاری آنلاین در صندق‌های درآمد ثابت به وجود آمده و اطلاعات به روزِ مربوط با عملکرد آنها، مانند سود، دوره تقسیم سود، قیمت صدور و ابطال و …، به علاوه نمودارهایی جهت توصیف بازده این صندوق‌ها ارائه می‌شود. از امکانات دیگر این برنامه می‌توان به ارائه رتبه‌بندی ماهانه از 10 صندوق‌ با بهترین عملکرد اشاره کرد. این رتبه بندی به طور ماهانه به روز رسانی شده و به کاربر این امکان را می‌دهد که به مقایسه عملکرد این صندوق‌ها در دراز مدت بپردازد. 

  • پیشنهاد سرمایه گذاری

داران در کنار ایجاد امکان سرمایه گذاری مستقیم در صندوق‌ها، به ریسک سنجی فردی شخص پرداخته و با قرار دادن ریسک پذیری فردی در کنار مولفه‌هایی مانند افق سرمایه گذاری، میزان سرمایه و هدف مدنظر به کاربر پیشنهاد سرمایه گذاری تحت عنوان "ترکیب دارایی" ارائه می‌دهد. این ترکیب دارایی به ارائه پیشنهاد سرمایه گذاری در سه کلاس دارایی: صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و کالایی، پرداخته و به نوعی یک راهکار سرمایه گذاری برای رسیدن به هدف تعیین شده توسط کاربر محسوب می‌شود. 

نقش اطلاعات در مسیر سرمایه گذاری

  • یک منبع موثق

علاوه بر خدمات ذکر شده، پلتفرم سرمایه گذاری آنلاین داران سعی در بالا بردن سطح اطلاعات علمی و به روز کاربران خود از سرمایه گذاری داشته و در این راستا به جمع آوری مطالب به روز و با اهمیت و در نهایت ارائه آنها در قالب کاتالوگهای آموزشی و اطلاع رسانی در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف پرداخته است. به این ترتیب بار به دنبال سوزن در انبار کاه گشتن از دوش فرد برداشته شده و کمک می‌کند که بتوان با تکیه بر صحت اطلاعات ارائه شده توسط داران تصمیم گیری قاطعانه‌تری بگیرد.  

کلام آخر 

پیشرفت تکنولوژی و افزایش نرخ تولید اطلاعات همواره در کنار مزایا، معایبی نیز به دنبال داشته است. فردی می‌تواند از این بستر سود ببرد که علاوه بر استفاده‌ی به جا از این مزایا، راهی نیز برای حل کردن معایب پیدا کند. ابزارهای نوین ارائه راهکار سرمایه گذاری با هدف حل مشکلات برآمده از اضافه باری اطلاعاتی و سردرگمی پیش آمده در پی آن طراحی شده‌اند و سعی دارند به عنوان یک مشاور مالی همراه برای سرمایه گذاران نقش آفرینی کنند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.