۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

چالش "روبیکا" و "گوگل پلی" برای کاربران / تضییع حق کاربران بین کشمکش‌های فیلترینگ داخلی و خارجی

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۰۴
کد خبر: 677156
چالش "روبیکا" و "گوگل پلی" برای کاربران / تضییع حق کاربران بین کشمکش‌های فیلترینگ داخلی و خارجی

از روز جمعه کاربران در هنگام نصب اپلیکیشن ایرانی "روبیکا" با هشدار سپر ایمنی گوگل پلی مواجه می‌شوند. پس از این اتفاق گوگل پلی بار دیگر در کشور فیلتر شد و کاربران از عدم دریافت نوتیفیکیشن در گوشی‌های اندرویدی، حتی از اپلیکیشن‌های فیلتر نشده و با IP ایران خبر داده‌اند. به نظر می‌رسد، کاربران در میان کشمکش‌های فیلتری داخلی و خارجی که نتیجه آن تضییع حقوقشان است گیر افتاده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ با فیلتر پیا‌م‌رسان‌های خارجی واتس‌اپ و اینستاگرام اپلیکیشن "روبیکا" به عنوان یک پلتفرم جایگزین، از سوی مسئولان مطرح شده است. روبیکا اپلیکیشنی ایرانی با قابلیت ارائه سرویس‌های مانند: پرداخت قبض، تماشای برنامه‌های ورزشی تلویزیون، تماشای فیلم و سریال، برقراری ارتباط با سایر کاربران و... است.

از روز جمعه کاربران گزارش‌های معتددی از فعال شدن هشدار سپر ایمنی گوگل پلی برای حذف روبیکا داده‌اند. همچنین کاربران زمان نصب روبیکا از استور‌های ایرانی مانند: کافه بازار یا مایکت، با هشداری از سوی Play Protect مواجه می‌شوند.

این نوع پیام‌های هشدار زمانی نمایان می‌شوند که، داده‌های شخصی مانند پیامک‌ها، عکس‌ها، صدای ضبط شده، تاریخچه تماس کاربر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

پس از آن، روبیکا خطاب به اکانت گوگل پلی در توئیتی نوشت؛ "گوگل‌پلی عزیز، همونطور که می‌دونی روبیکا این مدت آپدیت جدیدی نداشته و در سطح دسترسی اپ به گوشی که در اختیار کاربره تغییری ایجاد نکرده، در لایه دسترسی هم ریکوئست متفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده؛ لطفاً مستنداتی که برای هشدار سپر ایمنی اعلام کردید رو در اختیار ما بذارید".

دسترسی اپلیکیشن "روبیکا" به اطلاعات شخصی کاربران تا چه سطحی است؟

در پی این اتفاقات، شاید اولین سؤالی که به ذهن کاربران می‌رسد این باشد که، دسترسی اپلیکیشن "روبیکا" به اطلاعات شخصی کاربران تا چه سطحی است که در هنگام نصب این اپلیکیشن پیام هشدار دریافت می‌کنند؟

بر اساس بررسی‌های انجام شده، در هنگام نصب روبیکا، این اپلکیشن از کاربران اجازه دسترسی به، دوربین، دفترچه تلفن، میکروفون، حافظه، موقیعت مکانی، تماس‌ها و پیامک‌ها را می‌خواهد.

البته این میزان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران در روبیکا نسبت به اپلکیشن‌های خارجی؛ اینستاگرام، فیسبوک، تیک تاک و اپلکیشن‌های داخلی؛ سروش و بله کمتر است.

در برخی از این اپلیکشین‌های داخلی و خارجی اطلاعاتی مانند: سن، جنسیت، مشخصات کارت بانکی، تاریخچه تماس‌ها، تقویم، اطلاعات سلامتی، آدرس منزل، ‌شناسه IP، اسامی برنامه‌های نصب شده، موقعیت مکانی لحظه‌ای، سابقه جستجو و محتوای حافظه گوشی کاربر نیز بدون اجازه جمع‌آوری می‌شود که در بین آن ها اپلیکشین‌ نام آشنای چینی "تیک تاک" سرآمده بوده و تمامی این دسترسی‌ها را با اجازه و بدون اجازه کاربران دریافت می‌کند.

کشمکش داخلی و خارجی بر سر فضای مجازی ایران

شاید آنچه بر سر روبیکا در گوگل پلی آمده است بی‌ربط با واکنش‌های اخیر دولت امریکا به وضعیت اینترنت در ایران نباشد که دست باز به شرکت‌های اینترنتی برای اقدامات علیه فضای مجازی ایران در راستای سیاست‌های دولت این کشور را داده است.

فیلترهای دوباره در ایران در بین کشمکش ها

کمی پس از این اتفاق گوگل پلی بار دیگر در ایران فیلتر شد با این تفاوت که در فیلتر قبل، می‌توانستید اپلیکیشن‌ها را در گوگل پلی مشاهده کنید ولی دانلود آن‌ها امکان‌پذیر نبود اما، حالا اتصال همه سرور‌های گوگل پلی فیلتر شده است.

همچنین به دنبال فیلتر شدن گوگل پلی، کاربران از عدم دریافت نوتیفیکیشن در گوشی‌های اندرویدی، حتی از اپلیکیشن‌های فیلتر نشده و ایرانی با IP ایران خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد، در بین کشمکش‌های فیلتری دولتمردان ایران و امریکا تنها مردم هستند که در نهایت بیشترین زیان را با محدودیت و مسدودسازی‌ها و اختلال در ارتباط می‌بینند و حقوقشان ضایع می‌شود.