۰ نفر

بشـور و بـساب مقتصدانه!

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶
کد خبر: 526309
بشـور و بـساب مقتصدانه!

شستن لباس حساسیت های ویژه ای دارد و تقریبا هیچ فرقی ندارد که آیا لباس ها را با دست می شویید یا در ماشین لباس شویی از لکه ها راحت می شوید!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، حقیقت این است که انتخاب ماده شوینده لباس ، باید هوشمندانه باشد. این انتخاب با توجه به بازار پر تنوع محصولات شوینده و بهداشتی کمی گیج کننده به نظر می رسد. از طرفی تورم قیمت ها نیز امکان تجربه اندوزی در باره برندها را تا حد زیادی محدود کرده است.

از نظر کدبانوها یک ماده خوب شوینده باید ویژگی های زیر را داشته باشد: نخست این که برای پوست، ریه و چشمان کدبانو هنگام شست وشو حساسیت ایجاد نکند. دوم برای کسانی که از لباس های شسته شده استفاده می کنند حساسیت های ریوی و اگزما  ایجاد نکند. سوم با توجه به محدود بودن بودجه خانواده، مقرون به صرفه باشد و در نهایت فاضلاب حاصل از شست وشو، مضرات زیست محیطی زیادی نداشته باشد.

چنان چه دنبال ماده شوینده برای لباس های تان می گردید، با تنوع باور نکردنی از انواع مواد در فروشگاه ها مواجه می شوید. امروز سعی داریم شما را با انواع شوینده ها و میزان کارایی آن ها آشنا کنیم.

پودرهای شوینده

پودر های شوینده لباس چه به صورت دستی و چه ماشینی ، قدیمی ترین نوع مواد شوینده محسوب می شوند. این پودرها در بسته بندی های 500 گرمی  یا کیسه های 3 کیلویی به فروش می رسد. هر سال شرکت های تولید کننده برای ایجاد رقابت در بازار و همچنین افزایش لکه بری پودرهای تولیدی خود، چندین آنزیم را به آن ها اضافه می کنند. قابلیت هایی مانند شست وشو در آب سرد، کف متناسب و سفید کنندگی در عین نرم کنندگی از موضوعاتی است که خریداران را برای خرید این محصولات پودری مشتاق می کند. امکان استفاده راحت تر و هدر رفت کم مواد به دلیل نوع بسته بندی از جمله مواردی است که طرفداران برای این ماده شوینده اعلام کرده اند. قیمت بسته های 500گرمی پودر ماشین لباس شویی بنا به برند آن بین 9 هزار و 800 تا 12 هزار و 600 تومان است. اگر از جمله افرادی هستید که پودر را به هر نوع ماده دیگر ترجیح می دهید ، خرید بسته بندی های سه کیلویی به بالا برای تان به صرفه تر است. بسته های 5 کیلویی پودرهای ماشین لباس شویی بین 60 تا 90 هزار تومان بسته به نوع برند و تعداد آنزیم ها به فروش می رسد. براساس اطلاعات مندرج روی بسته بندی پودرهای ماشین لباس شویی، برای شست وشوی 7 کیلو لباس که تقریبا نصف لباس های چرک یک خانواده چهار نفره در یک هفته است، شما باید حدود 100 گرم از پودر ماشین لباس شویی را استفاده کنید.

مایع  لباس شویی

استفاده از مایع لباس شویی با توجه به رسوب گیری محفظه های پودر ماشین های لباس شویی متداول شده است. بعضی از کاربران نیز به کیفیت بهتر شست وشو با مایع لباس شویی اعتقاد دارند. این مایع ها نیز مانند والدین پودری شان دارای انواعی از آنزیم ها و لکه برهای قوی هستند که در کمترین زمان ممکن می توانند از پسِ لکه های جان سخت برآیند. اما این مایع ها معایبی هم دارند که مهم ترین آن قیمت به نسبت زیاد در مقایسه با انواع پودری شوینده هاست. براساس یک بازارگردی ساده قیمت مایع های لباس شویی در بطری های یک کیلویی بین 25 تا 35 هزار تومان است. گفتنی است این قیمت ها برای محصولات وطنی است و در صورتی که به دنبال مایع لباس شویی خارجی هستید باید در بعضی مواقع تا پنج برابر قیمت گفته شده، هزینه کنید. قیمت بطری های 3 کیلویی مایع لباس شویی بنا به نوع شست وشو که می تواند مخصوص لباس های تیره، روشن  یا   رنگی باشد ، بین 70 تا 80 هزار تومان است. براساس مندرجات روی بطری برای شستن 7 کیلو لباس چرک شما نیاز به 50 میلی لیتر مایع لباس شویی دارید که با در بطری اندازه گیری می شود. با احتساب این اندازه اگر لباس های چرک یک خانواده چهار نفره در طول ماه بین 35 تا 28 کیلو باشد، برای شستن آن ها بین 200 تا 250 میلی لیتر از مایع نیاز دارید. به بیان راحت تر هر 4 ماه یک مایع لباس شویی!

تنوع دردسر ساز

تمام این حساب و کتاب ها در صورتی جواب می دهد که برای شستن لباس ها از هر نوع ، جنس و رنگی یک مدل ماده شوینده لازم داشته باشید. اما حقیقت این است که همیشه یک پودر   یا یک مایع  لباس شویی جواب گوی تمام لباس های چرک خانواده نیست. گاهی کدبانو مجبور است برای شستن لباس های تیره از مشکین شوی های متفاوت بهره ببرد و گاهی هم ممکن است برای شستن لباس های سفید و بردن لکه های شان دست به دامان انواع سفید کننده بشود و همین موضوع باعث می شود حساب و کتابی که برای مواد شوینده یک خانواده داشته ایم، درست جواب ندهد. در این مجال سعی کرده ایم تا شما را با چند ماده شوینده خانگی و در دسترس آشنا کنیم تا هم از بار هزینه های اضافی بکاهیم و هم دوستدار محیط زیست باشیم.

شوینده های خانگی

جوش شیرین، سفید کننده بی ضرر: همان طور که می دانیم بسیاری با این که از جذابیت لباس های سفید نمی توانند چشم پوشی کنند، فقط به دلیل زود کثیف شدن از خرید آن ها می پرهیزند. این در حالی است که استفاده از مواد سفید کننده صنعتی نیز به دلیل ایجاد حساسیت های متنوع ممنوع شده است. استفاده از یک قاشق جوش شیرین به همراه پودر ماشین لباس شویی معمولی می تواند همان کار وایتکس را بکند. بسته های 100 گرمی جوش شیرین بین 6 تا 8 هزار تومان است. شما برای 7 کیلو لباس سفید چرک  به 25 گرم، یعنی یک قاشق غذاخوری جوش شیرین نیاز دارید.

سرکه سیب نیز مانند جوش شیرین تبحر خاصی در لکه بری از پارچه های سفید دارد. برای این منظور، یک استکان معادل 100 میلی لیتر سرکه سیب به تشت لباس  یا ماشین لباس شویی اضافه کنید.  این در حالی است که قیمت یک لیتر سرکه سیب حدود 7 هزار و 300 تومان است.

نمک و آب لیمو نیز از گلادیاتورهای سر سخت برای از بین بردن لکه های قدیمی هستند. اضافه کردن نصف استکان آب لیمو معادل 100 میلی لیتر به همراه 100 گرم نمک به هر پودر ماشین لباس شویی معمولی از آن یک پودر چند آنزیمی کارا می سازد. قیمت هر لیتر آب لیمو بین 12 تا 15 هزار تومان است.

لیمو ترش و آب جوشانده تخم مرغ: شاید این مورد یکی از جالب ترین ترکیباتی باشد که برای لکه بری از آن استفاده می شود. آبی که در آن تخم مرغ ها را می جوشانید را هرگز دور نریزید. این آب به دلیل داشتن ترکیبات آمونیاکی با مخلوط لیموترش می تواند از پس لکه های تیره بر آید. هر چند قیمت لیمو ترش کمی زیاد است اما اگر به دنبال لکه بری از لباس های ابریشمی و ریز بافت هستید، این محلول معجزه می کند. قیمت هر کیلو لیمو ترش در بازار بین 13 تا 23 هزار تومان است.

ترکیب آب اکسیژنه و آمونیاک  یا ترکیب آب آکسیژنه و لیموترش نیز برای از بین بردن لکه های غذا و مواد آرایشی بسیار کاربرد دارند. شاید تنها عیب این راهکار در دسترس نبودن آمونیاک و آب اکسیژنه باشد. درباره میزان استفاده آمونیاک به یاد داشته باشید که برای شست وشوی لباس ها با 10 لیتر آب، تنها 10  قطره آمونیاک لازم است. قیمت بطری های یک لیتری آب اکسیژنه 30 درصد بین 50 تا 68 هزار تومان است.