۰ نفر

هدر رفتن سالانه 1000 میلیون لیتر آب شیرین با شستن ماشین‌ها

۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۰۰
کد خبر: 507415
هدر رفتن سالانه 1000 میلیون لیتر آب شیرین با شستن ماشین‌ها

زندگی بدون آب، غیرقابل تصور است؛ چون آب یک نوع ماده مهم است که زندگی تمامی انسان و گیاهان به آن وابسته است. به طوری که بعضی از فرآیندهای شیمیایی اصلی در طبیعت، تنها در محیط آبی صورت می‌گیرند و نیاز اصلی انسان‌ها و سایر موجودات زنده را برطرف می‌کتند.

 با توجه به این که مقدار آب شیرین روی کره زمین کم است و در استفاده از آن محدودیت داریم، شستشوی ماشین‌ها با آب شیرین می‌تواند خطرناک‌ترین کاری باشد که ما مرتکب می‌شویم. اثرات منفی این کار می‌تواند زندگی روزمره و عادی نسل بعد از ما را هم با مشکلاتی روبرو کند. به طور قطع، شما نمی‌خواهید که زندگی فرزندان‌تان را با بی‌توجهی نسبت به مسائل مهم و حیاتی نابود کنید. در حال حاضر، شستشوی ماشین با استفاده از پمپ کارواش می‌تواند بهینه‌ترین و مناسب‌ترین راه برای جلوگیری از هدر رفتن مقدار زیادی آب شیرین و قابل شرب باشد.

ه

هدر رفتن سالانه 1000 میلیون لیتر آب شیرین با شستن ماشین ها

اگر خواسته باشید یک ماشین سنگین را به روش کاملا سنتی شستشو بدهید، چیزی بیشتر از 4000 لیتر آب هدر خواهد رفت. البته در حال حاضر، ماشین‌های سنگین به روش کاملا سنتی شستشو داده نمی‌شوند. از طرفی، با مراجعه به پمپ کارواش صنعتی که بخشی از روش سنتی شستشو را در فعالیت خود دارند، بهترین روش برای کاهش حجم مصرفی آب قابل شرب نیست. در این مراکز غیر بهینه، هنوز هم بخش زیادی از آب شیرین هدر می‌رود و از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی به صرفه نیست که از این روش استفاده شود.

حتی اگر بیاییم میزان آب مصرفی برای شستشوی سنتی و غیر بهینه برای یک ماشین معمولی را هم بررسی کنیم، باز هم مقداری از آب شیرین هدر می‌رود. توجه داشته باشید که این موضوع، تنها برای یک ماشین نیست. سالانه یک میلیون ماشین هم که به این روش شسته شود، 1000 میلیون لیتر آب ماشین هدر می‌رود و این احتمال وجود دارد که زندگی موجودات زنده کل کره زمین به خطر بیافتد. از طرفی، زیبایی ماشین امری است که باید به آن توجه شود. به همین خاطر، باید به فکر راهکارهای بهتری برای شستشوی اصولی و آگاهانه خودروی خود باشید.

راهکارهای مناسب برای شستشوی ماشین

به‌کار گیری روش‌‌های مناسب برای شستشوی ماشین می‌بایست از سوی همه مالکان خودرو رعایت شود تا بحثی مانند کم‌آبی در کره زمین، پررنگ نشود. پس تا جایی که می‌توانید، روش‌های ایده‌آل شستشوی ماشین را برای سایر افراد شرح دهید تا مقدار آب هدر داده شده در حین شستشو به عدد و رقمی نزدیک به صفر برسد. راهکارهای مناسب برای شستشوی ماشین با کمترین حجم آب مصرفی عبارتند از:

هه

  1. استفاده از دستگاه پاشش آب پرفشار

یکی از مزایای دستگاه‌های پاشش آب پرفشار، کاهش حجم میزان آب شیرین مصرفی است؛ چون این دستگاه‌ها می‌توانند مقدار کمتری از آب را با فشار بیشتر بر روی خودرو پخش کنند. علاوه براین، شستشوی خودرو با این دستگاه‌ها چندان زمان‌بر نیست که ساعت‌های طولانی مجبور باشید تا به شستشوی کامل خودروی شخصی خود بپردازید. با توجه به این که ممکن است که استانداردهای تولید در ساخت شلنگ‌های پرفشار رعایت نشده باشد، باز هم انتظار می‌رود که حجمی از آب مصرفی هدر خواهد رفت.

  1. استفاده از فرچه مویی

برخی از دارندگان اتومبیل، فکر می‌کنند که زیبایی و تمیزی خودرو تنها مربوط به رینگ و لاستیک‌ها است. با توجه به نظر این دسته از افراد، بهتر است از وسیله‌ای مانند فرچه مویی استفاده کنند با پمپ کارواش اینتر تا میزان آب مصرفی شیرین تا به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد که این روش کاربردی است؛ اما برای شستشوی میلیون‌ها ماشین در طول سال، کاربردی نیست. برای مثال، اگر شما خواسته باشید که تمامی خودروها را با همین روش شستشو بدهید، هزینه‌ای که بابت خرید مواد شوینده صرف می‌کنید، بیشتر است.

  1. استفاده از شوینده حاوی سرکه برای پاکسازی شیشه خودرو

کثیف شدن شیشه خودروها امری است که به طور ناخودآگاه اتفاق می‌افتد و نمی‌توان مانع از آن شد. به همین خاطر، تعداد مراجعه کنندگان برای شستشوی کامل شیشه‌های خودرو بسیار بیشتر است. با توجه به این موضوع می‌توان دریافت که شستشوی بهینه شیشه‌های خودرو می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش حجم آب مصرفی داشته باشد. در طی آزمایش‌هایی مشخص شد که شیشه‌های خودرویی که با شوینده‌های حاوی سرکه شستشو داده شده بودند، در یک زمان طولانی تمیز مانده بودند. با توجه به نتایج این آزمایش می‌توان دریافت که استفاده از این نوع شوینده‌ها می‌توان حجم آب شیرین مصرف را کاهش داد. توجه داشته باشید که برای پیاده سازی این روش باید تعداد نیروهای انسانی یک کارواش افزایش پیدا کند تا بتوانند تعداد زیادی از ماشین‌های کثیف را به طور کامل شستشو بدهند.

  1. استفاده از اسفنج مخصوص خودرو

برخی از افراد، استفاده از اسفنج خیس را مناسب‌ترین راه برای کاهش حجم آب مصرفی در حین شستشوی خودروی خود می‌دانند. خوب است بدانید که این روش برای همه ماشین‌ها قابل استفاده نیست. برای مثال، صاحبان ماشین‌های گران قیمت نمی‌توانند نگران خش‌دار شدن بدنه خودروی خود نباشند. به همین خاطر است که نمی‌توان استفاده از اسفنج را مناسب‌ترین راه شستشوی ماشین با کمترین میزان آب برای همه خودروهای شخصی دانست.

ههه

  1. استفاده از پمپ کارواش

استفاده از پمپ برتولینی به‌عنوان سودمندترین روش شستشوی بهینه خودروهای کثیف شناخته می‌شود. بهینه بودن این روش، به دلیل کارکرد ایده‌آل و فوق‌العاده پمپ کارواش است. این نوع از لوازم صنعتی کاربردی می‌توانند آب را با فشاری بین 100 تا 1000 بار به بیرون از دهانه خود منتقل کنند. حال اگر قرار باشد که یک ماشین را به طور کامل شستشو بدهید، در کمتر از 1 ساعت می‌توانید تمامی بخش‌های بدنه خودرو، رینگ‌ها و شیشه‌ها را به طور کامل پاکسازی کنید. یکی دیگر از مزایای به کار گیری این روش، عدم نیاز به افزایش نیروی انسانی است؛ چون با فشار آب بالای پمپ کارواش می‌توانید بیشتر از 1000 ماشین را شستشو بدهید.

نوع ساده پمپ‌های کارواش صنعتی می‌توانند باعث ایجاد آلودگی صوتی در حین کار شوند. به جهت ایجاد محیطی امن و بدون سروصدا، بهتر است از نوع پیشرفته پمپ‌های کارواش صنعتی استفاده کنید. این نوع  پمپ کارواش باعث تولید آلودگی صوتی هم نمی‌شود و نیاز اصلی شما را برطرف می‌کند.