۰ نفر

محدودیت‌های کرونایی در یک‌ قدمی شهرها

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴
کد خبر: 444419
محدودیت‌های کرونایی در یک‌ قدمی شهرها

رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و خروج چند شهر از وضعیت سفید، بازگشت محدودیت‌های کرونایی به برخی استان‌ها را افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  اپیدمی کرونا فعلا تمام شدنی نیست و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تاکید دارند که زمان مشخصی برای پایان آن نمی‌توان اعلام کرد. هر چند که به نظر می‌رسد رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ شده و همین مساله آمار ابتلا به کرونا را طی روزهای اخیر افزایش داد و به بیش از 3 هزار نفر رساند. اتفاقی که حسن روحانی، رئیس جمهوری هم به آن اشاره و درباره نگرانی‌های ناشی از اوج‌گیری شیوع بیماری در برخی شهرهای کشور اظهار کرد: «چنانچه در هر بخشی از کشور دستورالعمل‌ها و فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی جدی گرفته نشود، مسئولان ناگزیر از بازگرداندن محدودیت‌ها خواهند بود که این موضوع هم زندگی عادی شهروندان را دچار مشکل خواهد کرد و هم آسیب‌های اقتصادی جدی به جامعه خواهد زد.» اتفاقی که با روند فعلی چندان دور از انتظار نیست و بازگشت محدودیت‌ها به برخی شهرهای کشور را محتمل می‌کند. هر چند که واقع‌بینانه باید گفت از زمان شیوع کرونا تاکنون فرصت خوبی برای توزیع و بازسازی تجهیزات درمانی در بسیاری از استان‌های کشور به وجود آمده است. توزیع هزار دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز درمانی کشور، تجهیز استان‌ها به 1200 مرکز نمونه‌گیری و تست کرونا و فعالیت ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت برای مقابله با این بیماری در سراسر کشور، امیدها را برای کنترل کویید19 افزایش داده است.

کادر درمان خسته‌اند 

  فرشته رضایی – رشت: بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، گیلان در حال حاضر هیچ شهر قرمزی ندارد اما این به معنای تمام شدن کرونا نیست. با بازگشایی راه‌ها و هجوم مسافران در تعطیلات اخیر احتمال تشدید و بازگشت بیماری به مانند قبل وجود دارد و به همین دلیل برخی از متولیان از لزوم قرنطینه مجدد سخن می‌گویند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره می‌گوید: هنوز مشخص نیست که آیا گیلان هم مشمول قرنطینه می‌شود یا خیر؟ منتظر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. اما با توجه به حضور قابل توجه مسافران طی روزهای اخیر در گیلان و دیگر استان‌ها، احتمال تشدید کرونا زیاد است.  حسن میری درباره آمادگی استان برای موج دوم کرونا بیان می‌کند: آمادگی نسبی برای شیوع دوباره کرونا وجود دارد اما کادر درمان استان واقعا خسته شده‌اند. بسیاری از آنها مدت‌هاست که حتی یک روز هم مرخصی نرفته‌اند و این باعث تحلیل رفتن توان آنها شده است. میری می‌افزاید: گیلان از نظر تجهیزات درمان و داشتن دارو و اقلام بهداشتی مشکلی ندارد. تاکنون سه دستگاه سی‌تی‌اسکن به گیلان اعطا شده و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال خرید تجهیزات و بقیه نیازها همچون دستگاه ام‌آر‌آی و... است.

بازگشت محدودیت‌ها به کرمانشاه 

  فرحناز چراغی – کرمانشاه: نزدیک دو هفته است که کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار گرفته است و با بی‌توجهی مردم به رعایت موازین بهداشتی شرایط روزبه‌روز بدتر می‌شود. مساله‌ای که باعث شد برخی محدودیت‌ها از دیروز در استان آغاز شود. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با اشاره وضعیت بحرانی کرمانشاه اظهار می‌کند: تعطیلی بازارچه جوانرود، ممنوعیت فعالیت تالارهای عروسی و عزا، محدودیت تردد در آرامستان‌ها از مصوبات استانی در ستاد کرونا برای جلوگیری از شیوع این بیماری است و از دیروز اجرا شده است. بازوند بر لزوم اختیارات استانی تاکید می‌کند و می‌افزاید: درخواست افزایش اختیارات ستادهای استانی مقابله با کرونا برای وزیر کشور ارسال شده است. وی درباره وضعیت تجهیزات بیمارستانی هم بیان می‌کند: حدود هزار تخت برای بستری بیماران مبتلا، امکانات و داروهای لازم و میزان بودجه مورد نیاز برای کنترل بیماری در نظر گرفته شده است. تورج شیرزادیان، مدیر نظارت بر تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به مصرف روزانه ۱۴۰ میلیون تومان تجهیزات مصرفی مقابله با کرونا در مراکز درمانی استان اظهار می‌کند: ۲۵ تخت ICU طی این مدت در سطح بیمارستان‌های استان راه‌اندازی شده که هزینه خرید هر تخت و تجهیز آن حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده است. همچنین دو دستگاه سی‌تی‌اسکن جهت تسهیل در تشخیص کرونا برای صحنه و هرسین خریداری شده  است.

تجهیز شهرهای سفید در آذربایجان شرقی

  سیدمرتضی احمدپور – تبریز: وضعیت هشدار در آذربایجان شرقی هر روز جدی‌تر می‌شود. هر چند که تعداد شهرهای سفید آن بیشتر از شهرهای قرمز است اما تجربه ماه‌های اخیر نشان داده که نمی‌توان با قطعیت نسبت به سفید ماندن یک شهر مطمئن بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این باره می‌گوید: در حال رصد شرایط هستیم و اگر لازم باشد طبق تصمیم مسئولان استانی محدودیت‌های جدیدی در نظر گرفته می‌شود. ولی فعلا تصمیمی از ستاد مقابله با کرونا اتخاذ نشده است. محمد حسین صومی با بیان این که تجهیز بخش درمان استان برای مقابله با کرونا از اسفند 98 شروع شده است، بیان می‌کند: علاوه بر تبریز در دیگر شهرهای استان حتی شهرهایی که وضعیت سفید هم دارند، تجهیزات درمانی در نظر گرفته شده است. نصب یک دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید در کلیبر از جمله این موارد است. همچنین طبق تفاهمنامه کشوری 10 دستگاه سی تی اسکن جدید به استان اختصاص یافت. 

البرز مشکل دارو ندارد

  فتانه احدی – کرج: وضعیت البرز چند وقتی است که پایدار مانده و تغییر محسوسی در تعداد بیماران نداشته است، اتفاقی که باعث شده این استان شهر قرمز به لحاظ ابتلا به کرونا هم نداشته باشد. مدیرکل علوم پزشکی البرز در این باره اظهار می‌کند: بهبود درمان بیماران کرونایی در البرز روند رو‌به‌رشدی دارد و از نظر تجهیزات با مشکل خاصی مواجه نیستیم. بیمارستان باهنر و امام علی(ع) البرز هم تجهیزات درمانی مناسب و کافی برای بستری بیماران کرونایی دارند.  حسین کریم با تاکید بر این که پرسنل و کادر درمان البرز کمبودی ندارند و تجهیزات درمانی در اختیارشان قرار گرفته است، می‌افزاید: دارو مورد نیاز بیماران کرونایی به اندازه کافی فراهم و به راحتی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. بهبود یافتگان کرونایی هنگام ترخیص داروی مورد نیاز خود را تحویل می‌گیرند و دیگر نیازی به مراجعه داروخانه‌ها نخواهند داشت. وی با بیان این که ۴ دستگاه سی‌تی‌اسکن در اختیار البرز قرار گرفته است، می‌افزاید:  با هدف جلوگیری از شیوع بیماری و شناسایی بیماران کم علامت تست کرونا در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و صنعتی هم انجام شود.

اردبیل در وضعیت نیمه هشدار

  پوپک قاسمی – اردبیل: شیب کرونا در اردبیل به مانند چند روز پیش تند نیست اما اردبیلی‌ها هم نگران ورود جمعیت قابل توجهی از گردشگران به برخی شهرهایشان هستند. مسافرانی که با پایان تعطیلات چند روز پیش هنوز شاهد حضورشان در گردنه حیران و جنگل فندقلو هستیم که حتی فاصله‌گذاری اجتماعی را هم رعایت نمی‌کنند. معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این باره می‌گوید: در استان اردبیل در حال حاضر علائم هشدار مشاهده نشده و استان وضعیت قرمز ندارد. اما در روزهای گذشته علائم نیمه هشداری دریافت کرده‌ایم که تعداد افراد شناسایی و مریض بدحال رشد داشته‌اند. با این شرایط اگر مردم رعایت نکنند وارد مرحله هشدار و وضعیت قرمز می‌شویم که خود تبعات اعمال محدودیت‌های جدید را به همراه خواهد داشت. 

روزبه مقدم در مورد سهم استان از توزیع دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن در کشور اظهار می‌کند: این دستگاه‌ها قرار است در چند مرحله در کشور توزیع شود که در مرحله و اولویت اول یک دستگاه برای شهرستان مشگین شهر، یک دستگاه پارس آباد و دو دستگاه برای شهرستان اردبیل تعیین شده‌اند. مقدم درباره وضعیت تجهیزات درمانی استان برای مقابله با کرونا هم عنوان می‌کند: با توجه به شیوع دیرهنگام کرونا در اردبیل و با استفاده از تجربه دیگر استان‌ها توانستیم در زمان مناسب نسبت به تجهیز مراکز درمانی اقدام کنیم و هیچ مشکل حادی در این باره نداشتیم. به همین دلیل تاکنون مریض بدحال کرونایی منتظر تخت آی‌سی‌یو در استان نداشتیم.

مازندران در مرز بحران

  اشکان جهان‌آرای - ساری: مازندران به روزهای پیش از کرونا بازگشته است. این را در ظاهر رفت‌وآمدها و روابط اجتماعی در بسیاری از شهرهای استان می‌توان فهمید. روند ابتلا به کرونا در مازندران رو به افزایش است و هیچ شهر سفیدی هم ندارد. تعطیلات اخیر میلیون‌ها مسافر را روانه مازندران کرد و تقریبا تمام محدودیت‌ها از بین رفت. حتی پس از پایان تعطیلات هم سواحل پر از مسافرانی است که بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی مشغول تفریح هستند و بازار هم به حالت عادی برگشته است. از روزهای آینده نیز بنا به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مراکز فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌ها، مهدهای کودک و بسیاری از مراکز مشابه بازگشایی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از وضعیت موجود در استان ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: تعداد بستری‌ها از تعداد ترخیص در هر شبانه‌روز بیشتر شده و این یعنی در مسیر افزایشی ابتلا قرار گرفتیم. این مساله ناشی از افزایش مسافرت‌ها و رعایت نکردن فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است.

به گفته عباس موسوی مراکز درمانی مازندران با توجه به تجربه‌ای که طی سه ماه اخیر به دست آوردند، آمادگی لازم برای شرایط احتمالی ناشی از افزایش تعداد مبتلایان در استان را دارند، اما طبیعتاً باز هم کادر درمانی با فشار زیادی مواجه خواهند شد که می‌تواند بر روند ارائه خدمات تاثیر بگذارد. وی می‌افزاید: از نظر دارویی نیز استان وضعیت مناسبی دارد و داروها به اندازه کافی در مراکز درمانی و داروخانه‌ها یافت می‌شود. ضمن این که از نظر تجهیزات نیز طی ماه‌های اخیر با افزایش اعتبار دولتی برای بخش درمان و همچنین کمک‌های مردمی، بسیاری از نیازهای بیمارستانی برطرف شد.

افزایش موارد ابتلا به کرونا در همدان 

  فاطمه کاظمی – همدان: همدان هیچ شهر سفیدی ندارد و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری برخی از مراسم جمعی خانوادگی و غیر ضروری باعث شده روند ابتلا همچنان افزایش داشته باشد. هر چند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا این شرایط را گسترده‌ نمی‌داند و می‌گوید: کاهش حساسیت مردم، افزایش سفرها، آغاز فعالیت مراکز آموزشی و برگزاری برخی از تجمعات غیر ضروری می‌تواند موجب آلوده شدن چند نفر به ویروس کرونا در یک زمان شود اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم. منوچهر کرمی درباره وضعیت داروهای موجود در استان اظهار می‌کند: هیچ مشکلی از نظر تامین داروهای مربوط به بیماری کرونا در استان نداریم.  به گفته ابراهیم جلیلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از هزار دستگاه سی‌تی‌اسکنی که به استان‌ها تعلق گرفت، یک دستگاه به رزن از توابع همدان رسیده است.

قم قرنطینه نمی‌شود 

  روح‌الله کریمی – قم: هر چند که گفته می‌شود قم کانون ابتلا به کرونا بود و اولین بیماری‌ها از این شهر بروز پیدا کرد اما این روزها حال و احوال استان بهتر از گذشته است. وضعیت قرمز در قم وجود ندارد و شرایط حادی هم از شیوع افزایشی آن نیست. به همین دلیل است که به گفته مسئولان استان صحبت‌های اخیر حسن روحانی درباره احتمال بازگردان دوباره برخی قرنطینه‌ها، شامل استان قم نمی‌شود. به گفته بهرام سرمست، استاندار قم، وضعیت شیوع کرونا در این استان، زرد است و این شهر از نظر تجهیزات درمانی و داروهای مورد نیاز بیماران وضعیت نسبتا خوبی دارد.

استان‌های بدون شهر سفید 

در میان تمام استان‌های کشور چند استان با وضعیت حاد ابتلا به کرونا مواجه هستند. بوشهری‌ها سیر صعودی ابتلا به کرونا را پیش گرفته‌اند و  استانشان از سوی وزارت بهداشت در میان استان‌های با وضعیت خطرناک و در معرض هشدار جدی اعلام شده است. هر چند که این وضعیت هم باعث نشده تا تجمعات مختلف در اماکن اداری، تجاری، تفریحی و همچنین برگزاری بدون ضابطه جلسات، حضور مردم در بازارها و مساجد، بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات و آزمون های استخدامی، دید و بازدیدها، مهمانی، سفر و... کاهش پیدا کند. بوشهری‌ها اولین مرگ زن باردار بر اثر ابتلا به کرونا را به خود اختصاص داده‌اند و ابتلای چند کادر درمانی در مراکز بهداشتی شهرهای مختلف این استان موجب تعطیلی مراکز خدمات جامع سلامت از جمله مال خلیفه‌ای و  محمدصالحی و شهر چغادک شد.  خوزستانی‌ها هم وضعیت چندان بهتری نسبت به همسایه خود ندارد و ۱۰ درصد از تمام مبتلایان و هفت درصد از آمار فوتی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند. اتفاقی که باز هم بر اثر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف، مردم و ادارات رخ داده است. 

 

غیرقابل انکار است که حساسیت‌ مردم در مواجهه با کرونا کاهش یافته است. نگاهی به شلوغی خیابان‌ها و مراکز خرید، تفرجگاه‌ها، فروشگاه ها و...، حاکی از آن است که کرونا دیگر برای مردم مانند روزهای اول جدی نیست. این ویروس بیش از سه ماه است وارد ایران شده و پس از موج اول روند نزولی داشت اما به علت کم‌توجهی به موارد بهداشتی و جدی نگرفتن آن در ۲ هفته گذشته روند افزایشی داشته است. براساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا ظهر دیروز ۲۲۶۹ مورد جدید به کرونا مبتلا شده‌اند، چیزی که نشان می‌دهد تعداد موارد روزانه مبتلایان به ویروس کرونا نسبت به چند روز گذشته کاهش یافته، اما تعداد جان باختگان (از 63 نفر در روز 16 خرداد به 75 نفر در روز 17 خرداد) افزایش نسبی داشته است. باید توجه داشت که همه افراد جامعه در برابر این ویروس یکسان نیستند و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند در برخی منجر به بیماری حاد نشود اما آن دسته از افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته و یا مسن هستند را در معرض خطرات جدی قرار دهد.

   شرایط نامطلوب در جنوب کرمان 

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به شرایط نامناسب ابتلا به کرونا در شهرهای جنوبی استان بیان می‌کند: ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در کرمان مربوط به جنوب استان است و یک شهر استان بیشترین آمار را دارد و باید سخت‌گیری زیادی در آنجا قائل شد. حمیدرضا رشیدی‌نژاد می‌افزاید: سخت‌گیری پروتکل‌های بهداشتی قطعی است و تمام این موارد باید رعایت شود. بر این اساس هرجا که ضوابط رعایت نشود، تعطیل خواهد شد. سیر کرونا در استان صعودی است اما با لحاظ کردن شرایط خاص می‌شود برخی محدودیت‌ها را به صورت موضعی و منطقه‌ای اجرا کرد تا رفت و آمدها کنترل شود.