۰ نفر

لاکچری بازی در بازار ماسک

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبر: 440671
لاکچری بازی در بازار ماسک

آگهی‌های فروش انواع ماسک لاکچری بزرگسال، عروسکی، گلدوزی، روبان‌دوزی، عروس و حتی چرمی در شبکه‌های مجازی بدون نظارت بر کیفیت، روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ فروش لاکچری انواع کالا و خدمات به رویه‌ای مرسوم در بازار تبدیل شده است. با شیوع کرونا بازار فروش محصولاتی که تبلیغ می‌شد برای مقابله با این بیماری موثر است، نظیر زنجبیل و لیموترش، تا انواع ژل و ماسک با قیمت‌های بالا به فروش رسید و بازار خرده‌فروشی این محصولات نیز داغ شد. اگرچه مسئولان کسب و کارهای اینترنتی تأکید می‌کنند پلت‌فرم‌های مجازی تابع این اتحادیه به رعایت نرخ‌های مصوب و ابلاغ شده ستاد تنظیم بازار برای عرضه این اقلام ملزم هستند اما هیچ نظارتی بر کیفیت محصولات عرضه شده در شبکه‌های مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام وجود ندارد.

لاکچری‌بازهای ماسک

این روزها چشم مصرف‌کنندگان به آگهی‌های فروش انواع ماسک لاکچری هم روشن شده است. با شیوع کرونا چهره اغلب ساکنان شهرها به‌دلیل استفاده شهروندان از ماسک تغییر کرده. این روزها اشکال متنوع‌تری از این محصول بدون درنظر گرفتن نوع کاربرد و کیفیت و با قیمت‌های متفاوت به مشتریان لاکچری عرضه می‌شود.

لاکچری شدن بازار ماسک در شرایطی است که انتظار می‌رفت با قرار گرفتن ماسک، ژل، الکل و مواد ضد‌عفونی‌کننده در فهرست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری دولتی، ضمن رشد عرضه، قیمت این محصولات در بازار مصرف کاهش یابد. اما با وجود افزایش تولید و عرضه مواد ضد‌عفونی‌کننده و ژل، هنوز نه‌تنها از رشد توزیع و فروش انواع ماسک و الکل به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار خبری نیست بلکه این روزها فروش انواع ماسک بی‌کیفیت در برخی شبکه‌های مجازی با قیمت‌های دلخواه بیشتر شده است. هرچند تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی کسب و کارها و قرار گرفتن برخی استان‌ها در فهرست وضعیت سفید از نظر فراگیری کرونا، زمینه افت نسبی تقاضا برای انواع مواد بهداشتی مرتبط با کرونا را فراهم کرده اما همزمان آگهی‌های فروش انواع ماسک لوکس با هشتگ ماسک لاکچری‌ به اینستاگرام اضافه شده است.

 اینستاگرام، ازجمله مراجع اصلی فروش کالاهای لاکچری در فضای مجازی است که این روزها هشتگ ماسک لاکچری‌ را نیز به سبد محصولات لوکس قبلی خود اضافه کرده‌اند. مشاهدات  نشان می‌دهد؛ انواع و اقسام ماسک‌ ازجمله ماسک عروسکی، چرم، گلدوزی یا روبان‌دوزی، ماسک ست با شال یا شیلد و حتی ماسک عروس در صفحات اینستاگرامی به فروش می‌رسد.

از ماسک چرمی تا ماسک ازدواج

شاید بتوان بزرگ‌ترین وجه تمایز ماسک‌های لاکچری عرضه شده در شبکه‌های مجازی را فارغ از کاربرد و کیفیت این محصولات، در قیمت‌های چند برابری آن دانست. به‌طوری که ماسک لاکچری بزرگسال از قبیل ماسک‌های پارچه‌ای طرح‌دار، گلدوزی و روبان‌‌دوزی در بازه قیمتی ۲۵ تا ۵۰‌هزار، ماسک عروسکی مخصوص کودکان ۱۹ تا ۲۵هزار تومان، ماسک تک قابل ست با شال به نرخ 45هزار و ست ماسک و شال به قیمت 140هزار، ماسک دارای روبان همرنگ با پارچه ماسک به نرخ 55هزار و ماسک چرم ۱۸۹هزار تومان به فروش می‌رسد. در صفحات مجازی برخی سایت‌های دیگر نیز ماسک‌های چرم با تنوع بیشتری عرضه می‌شود که نوع ساده آن از 19تا 30هزار و انواع خاص و چندلایه 190هزار تومان قیمت خورده است. از سوی دیگر شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا حتی مراسم ازدواج را نیز بی‌نصیب نگذاشته و ادمین یکی از صفحات اینستاگرامی از پذیرش سفارش ماسک برای عروس‌ خبر داده؛ نوع مرواریددوزی شده این ماسک مناسب برای مراسم عقد 230هزار تومان قیمت دارد.

قیمت مصوب ماسک‌ سه لایه و ‌95 N

هرچند کمبود و عرضه چند نرخی انواع ماسک سه لایه، جراحی، ‌95 N و ماسک‌های تولیدی صنوف ادامه دارد اما مدیرکل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در مورد نحوه تامین و توزیع تجهیزات مرتبط با کرونا و نرخ مصوب ماسک اعلام کرد، به‌طور کلی 2 نوع ماسک سه‌ لایه و ماسک‌ ‌95 N وجود دارد که ظرفیت تولید آن در 3‌ماه اخیر 5برابر شده است. حسین صفوی افزود: ماسک‌هایی که به‌صورت نیمه‌‌صنعتی تولید می‌شود، عملا برای تزریق به بازار و در سطح دارو خانه‌ها آماده شده و با توجه به اینکه کارگاهی بوده و با چرخ خیاطی تهیه می‌شود، قیمت تمام‌شده آن‌ بالاتر است. بنابراین براساس مصوبه‌ای که در ستاد کرونای وزارت صنعت تصویب شد، سقف قیمت ۱۶۰۰تومان برای این نوع ماسک تعیین شده است. صفوی تأکید کرد: حجم تولید ماسک‌های صنعتی از ۳۰۰هزار به 2میلیون و ۵۰۰هزار عدد رسیده است. به گفته او، توزیع این ماسک‌ها در مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح انجام می‌شود. قیمت مصوب این نوع ماسک‌ در کارخانه ۷۰۰تومان است و با حواله اداره‌ کل تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی توزیع و بخشی از این ماسک‌ها برای آینده دپو می‌شود. مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز با بیان اینکه تولید کنونی ماسک ‌95 N به 150هزار عدد رسیده گفت: اخیرا قیمت ماسک‌های ‌95 N نیز مشخص شده که با توجه به نوع ماسک، نرخ این کالا از 4هزار و 500 تا 15هزار و 500تومان تعیین شده است.

ماسک ‌95 N نرخ مصوب ندارد

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه پس از اعلام نرخ برخی انواع ماسک توسط سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی، این انجمن نیز در نامه‌ای به فعالان صنفی کسب و کارهای اینترنتی این نرخ‌ها را اعلام کرد و علاوه بر آن برای نظارت در اختیار بخش بازرسی قرار داد، وضع تولید و عرضه ماسک را مناسب دانست و افزود: اکنون میزان تولید داخل ماسک و واردات آن افزایش یافته و قیمت‌ها رقابتی شده که باعث شکسته شدن نرخ این اقلام در بازار شده است. الفت‌نسب با بیان اینکه هنوز نرخ مصوبی برای ماسک ‌95 N به اتحادیه ابلاغ نشده گفت: متأسفانه نرخ این نوع ماسک در بازار افزایش یافته است به‌نحوی که ماسک ‌95 N را که قبلا از بازار 16هزار تومان می‌خریدم به 65هزار تومان افزایش یافته است. او تأکید کرد: درصورتی که شهروندان از گرانفروشی ماسک یا سایر محصولات بهداشتی در فروشگاه‌های اینترنتی تحت پوشش انجمن شکایتی دارند می‌توانند موارد را به انجمن منعکس کنند. اگرچه نرخ مصوب ماسک بهداشتی به‌طور عمومی اعلام شده و قیمت فروش ماسک در کسب و کارهای اینترنتی هنوز به ما ابلاغ نشده است. او افزود: هرچند عرضه انواع ماسک افزایش یافته اما ماسک ‌95 N در بازار کم است و نرخ مصوبی نیز برای این نوع ماسک ابلاغ نشده و به دلیل کاهش عرضه، افزایش تقاضا و نداشتن نرخ مصوب، ماسک ‌95 N با قیمت‌های بالاتر در بازار به فروش می‌رسد.

نبود نظارت بر عرضه ماسک در شبکه‌های مجازی 

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به اینکه نظارت بر عرضه کالا در شبکه‌های غیرقانونی مجازی برعهده این انجمن نیست، گفت: متأسفانه بر بستر فعالیت شبکه‌های اینستاگرام و تلگرام نظارتی وجود ندارد و در این شبکه‌ها انواع ماسک بدون نظارت بر کیفیت به فروش می‌رود. الفت‌نسب با بیان اینکه حتی در زمانی که ماسک در بازار نایاب بود نیز این شبکه‌ها انواع ماسک را به دلخواه عرضه می‌کردند، افزود: مشخص نیست منبع تامین کالای این شبکه‌ها کجاست و این فروشندگان غیرمجاز به کجا وصل هستند. بستر باز اینستاگرام و تلگرام به یکی از راه‌های فروش کالای قاچاق تبدیل شده است. او افزود: کسی پاسخگوی فعالیت این شبکه‌ها نیست ما نیز درخواست داریم تا سازوکاری برای ساماندهی عرضه کالا در شبکه‌های مجازی اتخاذ شود. الفت‌نسب در مورد عرضه ماسک در برخی کسب و کارهای اینترنتی مانند دیجی کالا نیز، گفت: در دوره‌ای عرضه محصولات بهداشتی و ماسک در کسب و کارهای مجازی ممنوع بود که فروشندگان نیز این اقلام را عرضه نکردند اما با صدور دوباره مجوز عرضه این اقلام اکنون فروشگاه‌های مجازی مانند دیجی کالا نیز انواع ماسک را عرضه می‌کنند. او در مورد قیمت بالای برخی انواع ماسک در فروشگاه‌های اینترنتی افزود: برخی انواع ماسک تخصصی وجود دارد که قیمت آن بالاست و از قبل نیز این محصولات وجود داشته است. نرخ اینگونه ماسک‌ها در برخی موارد به چند صد هزار تومان هم می‌رسد و کاربرد آن برای موارد خاص مانند آزمایشگاه‌ها و جراحی خاص است و نرخ مصوبی نیز ندارد. او با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی ملزم هستند تا اقلام بهداشتی را که نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار دارد با همان نرخ به مشتریان عرضه کنند، افزود: نرخ مصوب ماسک بهداشتی معمولی اعلام شده اما برای دریافت نرخ فروش ماسک ‌95 N یا سایر انواع ماسک بهداشتی در فروشگاه‌های اینترنتی با سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی نامه‌نگاری کرده و حداکثر نرخ فروش اینگونه محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی را به فعالان صنفی و مردم اعلام می‌کنیم.

قیمت لاکچری‌ها

شاید بتوان بزرگ‌ترین وجه تمایز ماسک‌های لاکچری عرضه شده در شبکه‌های مجازی را فارغ از کاربرد و کیفیت این محصولات، در قیمت‌های چند برابری آن دانست