۰ نفر

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران:

تعطیلی مدارس چاره کاهش آلودگی هوا نیست‌

۲ دی ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 403989
تعطیلی مدارس چاره کاهش آلودگی هوا نیست‌

کمیته اضطرار تشکیل جلسه داد و دوباره تصمیم گرفت تا مدارس تهران تعطیل شود. این بار اما نه فقط برای یک ‌روز. مسئولان اعلام کردند تا آخر همین هفته مدارس شهر تهران تعطیل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تعطیلی پی‌در‌پی مدارس شهر تهران صدای مسئولان آموزش و پرورش را هم در آورده است. این روزها وقتی آلاینده ها افزایش پیدا می‌کند کمیته اضطرار تشکیل جلسه داده و تنها راه چاره را هم تعطیلی مدارس می‌داند . آلودگی هوا در سه ماه گذشته 6 روز کل دانش‌آموزان و 10 روز دانش‌آموزان ابتدایی و 54 هزار معلم را خانه نشین کرد. با این حال مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند که این تعطیلی کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌کند. آنها در اکثر جلسات کمیته اضطرار با تعطیل شدن دانش‌آموزان مخالفت کردند. مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در این باره می‌گوید: «فقط تعطیلی مدرسه راهکار مناسبی برای کم‌کردن آلودگی هوا نیست. بلکه باید کل ادارات و مراکز تفریحی را تعطیل کنند تا مردم از شهر خارج شوند.» با وی گفت‌و‌گویی انجام دادیم که می‌خوانید:

 آیا تعطیلی مدارس کمکی به کاهش آلودگی هوا می‌کند؟

به‌نظرم این تعطیلات هیچ تأثیری در کاهش آلودگی ندارد قبلاً هم وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که این تعطیلات تأثیری هم در سلامت دانش‌آموزان ندارد همواره پیشنهاد ما این بوده است که اگر بخواهیم به نتایج قابل قبولی برسیم باید در کنار مدارس همه ادارات و مراکز تفریحی و رفاهی را هم تعطیل کنیم در این صورت هم امکان کاهش آلودگی هوا وجود دارد و هم می‌توانیم این امکان را به خانواده‌ها بدهیم که با فرزندانشان از شهر خارج شوند.

آماری دارید هر یک روز تعطیلی چه خسارتی به آموزش و پرورش می‌زند؟

موضوع فقط آموزش و پرورش نیست دانش‌آموزان هم در این میان متضرر می‌شوند. بسیاری از دانش‌آموزان از درس عقب می‌افتند و خانواده مجبور می‌شود که برای جبران از معلم خصوصی استفاده کند. معلمان هم در این میان ضرر می‌کنند و نمی‌توانند طبق زمان برنامه‌ریزی شده درس را به پایان برسانند. در سوی دیگر هم خسارتی است که مدارس به لحاظ هزینه‌های جاری برای  دانش‌آموز می‌بینند. البته اگر این تعطیلی‌ها به نفع سلامت دانش‌آموزان باشد ما مشکلی نداریم.

مسأله مهم دیگری که وجود دارد این است که کمیته اضطرار تصمیم به تعطیلی مدارس می‌گیرد اما همین کودکان به همراه مادرانشان در ادارات حاضر می‌شوند. این موضوع را در کمیته اعلام کردید؟

بله بارها و بارها گفتیم که این تعطیلی‌ها برای بسیاری از دانش‌آموزان مفید نیست و یکی از جدی‌ترین مخالفت‌های ما هم همین رفت و آمد دانش‌آموزان با مادرانشان به محل کار است. بسیاری از دانش‌آموزان پدر و مادرهای شاغل دارند. وقتی ما مدارس ابتدایی را تعطیل می‌کنیم به معنای این است که یا پدر و مادر شاغل باید فرزندش را به سر کار ببرند که آسیبش بیشتر است، یا به منزل کسی ببرند که بچه را نگه دارند که باز همان رفت و آمد و در معرض آلودگی بودن مطرح است یا باید بچه را در خانه تنها بگذارند که آسیب‌های دیگری ممکن است داشته باشد. ما در مدارس نمی‌توانیم بچه‌ها را یک ساعت سر کلاس نگه داریم. با اصرار خودشان به حیاط می‌روند و انتظار داریم پدر و مادرها فرزندان را در خانه نگه دارند؟ این بچه‌ها در مراکز تفریحی و در کوچه و خیابان بازی می‌کنند.

موضوع دیگر این است که وقتی طرح زوج وفرد اجرا می‌شود حرکت سرویس مدارس دچار اختلال می‌شود یکی از دلایلی که کمیته اضطرار تصمیم به تعطیلی مدارس می‌گیرد این است که همین سرویس‌ها حرکت نکنند آیا این دلیل قانع‌کننده‌ای است؟

خیر.کل سرویس مدارس شهر تهران حدود 8 تا 10 هزار خودرو است. این درحالی است که حداقل در شهر تهران هر روز حدود یک میلیون خودرو در رفت و آمد هستند. با این حال سرویس مدارس عموماً تاکسی است و این خودروها وقتی دانش‌آموز را به مدرسه می‌رسانند به سراغ کار اصلی خود یعنی مسافرکشی می‌روند. اما واقعاً این میزان تاکسی در میزان آلاینده‌ها تأثیرگذار است. باید از خودمان بپرسیم مگر بچه‌ها تولید آلاینده می‌کنند؟ تنها نکته‌ای که می‌توان در این میان گفت این است که شماری از یک میلیون دانش‌آموز تهرانی با سرویس به مدرسه می‌روند و آن خودروها تولید آلودگی می‌کند. اگر سرویس‌ها و وسایل نقلیه عمومی بچه‌ها را به مدرسه نرسانند در سطح شهر مسافران را جا به جا می‌کنند. همه تنها به‌دنبال تعطیل کردن مدرسه هستند. پیشنهاد ما همیشه این بوده که اگر می‌گوییم مدرسه تعطیل شود باید تمام ادارات و کارکنان دولت هم تعطیل شوند تا اگر قرار است تأثیری در کم شدن آلودگی هوا داشته باشد، با ترک شهر توسط خانواده این رخ بدهد یا با همین ترک شهر آسیب کمتری متوجه بچه‌ها شود.‌