۰ نفر

راهنمای سفر در زمستان

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۴۴
کد خبر: 395222
راهنمای سفر در زمستان

هرساله با فرارسیدن فصل سرما، ممکن است خانواده‌ها برای تجربه کردن سفری متفاوت و دیدن مناظر زمستانی، دل به جاده بزنند. با توجه به تنوع مقاصد و جاده‌ها در ایران، ممکن است مسافران جاده‌ای را انتخاب کنند که در آن با سرما، کولاک یا برف شدید روبه‌رو شوند که در این روزها و با تاکیدهای سازمان هواشناسی، پدیده‌ای دور از انتظار نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، سفرهای زمستانی به واسطه شرایط آب و هوایی همیشه با سفر در فصل‌های دیگر متفاوت است و نیاز است افراد با نکات مهم برای رانندگی در این شرایط آشنا باشند. در جاده‌هایی که احتمال بارش برف و باران در آنها وجود دارد؛ مانند مسیرهایی که به سمت شمال ایران می‌روند، مسافران احتمالا با شرایط دشواری مانند کولاک شدید، سقوط بهمن، یخ‌زدگی یا گرفتارشدن در برف مواجه هستند. مهم‌ترین نکته پیش از سفر در فصل سرد توجه به پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی و سپس بررسی وضع خودرو است که می‌تواند برای یک سفر آسوده و مطمئن ضروری باشد. اگر سفر در جاده‌های برفی با رعایت نکات ایمنی و مهارت‌های لازم انجام شود، قطعا می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. ممکن است بسیاری از افراد ندانند که هنگام سفر یا گرفتارشدن در مسیرهای برفی باید چه نکاتی را رعایت کنند. به همین دلیل سراغ «علی رستمی» کارشناس امدادونجات رفته‌ایم تا در دو شماره از صفحه‌های «آموزش» شما را  با اصول و نکات مهم رانندگی در شرایط برفی بیشتر آشنا کنیم. اگر می‌خواهید سفری ایمن داشته باشید، خواندن این نکات را از دست ندهید.

نکات ضروری برای رانندگی در جاده‌های برفی

 اگر جاده مسدود بود یا دید کافی نداشتید به دنبال ماشین‌های سنگین و برف‌روب حرکت کنید.

 در مناطقی که نمک‌پاشی شده است، صبر کنید تا برف‌ کاملا  ذوب شود، سپس حرکت کنید.

 از سفرهای غیر ضروری در جاده‌های برفی خودداری کنید و در صورت لزوم با شماره ١١٢ تماس بگیرید تا از پایگاه‌های امداد جاده‌ای جمعیت هلال‌احمر مطلع شوید.

 باتری و سیستم روشنایی باید در بهترین حالت و ترمینال باتری خودرو کاملا تمیز باشد.

 حجم ضد یخ باید به ‌اندازه‌ای باشد که مانع از انجماد شود.

 سیستم گرمایش و بخاری خودرو باید به خوبی کار کند.

 برف‌پاک‌کن بررسی و تعمیر شود ‌و از وجود مایع شست‌وشو مطمئن شوید.

 ترموستات خودرو باید به خوبی کار کند.

 چراغ‌های روشنایی و هشداردهنده باید بررسی شود.

 به نشت مایع یا پیچ‌خوردگی لوله‌ها در سیستم اگزوز باید توجه و در صورت لزوم قطعات تعویض شود‌. (مونوکسیدکربن گازی است کُشنده که معمولا علامت هشداری ندارد.)

 ترمزها بررسی شود.‌ (‌از نظر وجود ترک‌خوردگی و روغن ترمز)

 به حجم و وزن روغن‌ باید توجه شود. روغن‌های سنگین در دمای پایین زودتر یخ می‌بندد و خاصیت روانسازی کمتری هم دارد.

 تهیه تایرهای مخصوص برف، یخ‌شکن یا زنجیر چرخ مدنظر باشد‌.

 فیلتر هوا و سوخت باید تعویض و از ضد یخ استفاده شود. همواره باک خودرو باید پر باشد‌.

 اگر در جاده برفی گرفتار شدید:  

 با شماره‌های ١٤١ و ١١٢ تماس بگیرید تا نیروهای امدادی به سرعت برسند زیرا افراد به تنهایی نمی‌توانند کارهای امدادی را انجام دهند. همچنین پیش از رسیدن نیروها دو درجه باد لاستیک‌ها را کم کنید تا موجب ترکیدگی نشود.

پیشگیری از حوادث رانندگی در هوای مه‌آلود و بارندگی

  به آهستگی حرکت کنید.

  در صورت امکان، وسیله نقلیه خود را به چراغ مه‌شکن مجهز‌کنید.

  هنگام رانندگی در هوای مه‌آلود با نور پایین حرکت کنید.

  در صورت وجود مه غلیظ و نبود دید کافی، وسیله نقلیه خود را به منتهی‌الیه سمت راست جاده هدایت کنید و ضمن توقف کامل چراغ‌های آن را روشن نگه دارید.

  از خطوط وسط و کنار جاده در ادامه مسیر حرکت خود استفاده‌ کنید.

  در صورت بخارکردن شیشه جلو از دستگاه تهویه خودرو استفاده‌کنید یا شیشه سمت راست راننده را کمی پایین آورید تا بخار حاصله از بین برود و مانع دید شما نشود.

  هنگام رانندگی در شرایط فوق به چراغ عقب وسیله نقلیه جلویی به‌عنوان راهنمای حرکت و جهت‌یاب، اعتماد کامل نداشته باشید.

در پیچ‌ها با دقت و به آرامی گردش کنید.

  از ترمزکردن ناگهانی بپرهیزید، زیرا باعث لیزخوردن خودرو می‌شود.

  از فشار دادن ناگهانی پا روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن خودداری کنید.

  در سطح لغزنده وقتی سرعت دارید از تغییر ناگهانی دنده سبک به دنده سنگین خودداری کنید.

  اگر خودروی شما لیز خورد، بدون ترمز گرفتن، پدال گاز را رهاکنید، با خونسردی فرمان را در جهت حرکت خودرو بچرخانید تا خودرو به طور مستقیم در مسیر صحیح قرار گیرد و تا وقتی خودرو به حالت مستقیم درنیامده است، از دنده سنگین‌تر استفاده نکنید.

  با وسیله نقلیه جلویی، دو برابر مواقع عادی فاصله بگیرید.

اگر خودرو در «برف» گیر کند، چه باید کرد

ابتدا با شماره ١١٢ هلال‌احمر تماس بگیرید و وضع را اطلاع‌دهید. حتما همراه خود بیلچه و نمک داشته باشید تا بتوانید اطراف و روی خودرو را از برف پاک کنید تا نیروهای امدادی نیز خودروی گرفتارشده را ببینند.

از پتو، لباس‌های گرم مانند شال، کلاه و دستکش‌های پشمی استفاده کنید تا دچار یخ‌زدگی نشوید.

در برخی از خودروها چرخ‌های جلو متحرک‌اند که برای خروج آن از داخل برف باید فشار را بر جلوی خودرو بیاورند. برای مثال افرادی می‌توانند روی کاپوت بنشینند تا وزن جلوی خودرو زیادشود و چرخ‌ها حرکت کنند. همچنین می‌توان همین کار را برای خودروهایی که چرخ‌های عقب متحرک دارند، انجام‌داد.  همچنین می‌توانید از خاک و چوب نیز استفاده کنید و زیر چرخ‌ها قرار دهید. مراقب باشید هنگام چرخیدن لاستیک چوبی که زیر آن قرار داده‌اید، به سمت کسی پرتاب نشود.

لوازم ضروری و مورد نیاز در سفر

  روغن و سوخت خودرو باید تأمین باشد. اگر خودرو دوگانه‌سوز است، باید به میزان گاز و بنزین خودرو توجه شود.

  قدری نمک برای آب‌کردن یخبندان موجود در راه‌ها، ماسه برای تسهیل حرکت و بیلچه مخصوص برف‌روبی به همراه داشته باشید.

  لباس‌های زمستانی، مانند شال‌گردن، دستکش، کلاه پشمی و پتو به همراه داشته باشید.

  همچنین پوشاک گرم، شیرخشک و فلاسک آب‌جوش برای کودکان فراموش نشود.

  بهتر است به جای پوشیدن یک دست لباس ضخیم، از چند دست لباس گرم و سبک و مناسب استفاده شود. لباس‌های رویی باید نسبت به آب نفوذناپذیر باشند.

  بهتر است به جای دستکش معمولی از دستکش‌های مخصوص‌ (دارای یک‌جا برای انگشت شست و یک‌جا برای چهار انگشت)

استفاده شود.

 چراغ‌قوه و زنجیرچرخ به همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید پیش از حرکت یک‌بار زنجیرچرخ را روی لاستیک ببندید و آن را امتحان کنید.

  لاستیک‌های عاج‌دار و ضدیخ برای خودرو به همراه داشته باشید. همچنین از ایمن‌بودن ترمز خودرو مطمئن باشید و پیش از حرکت رادیاتور خودرو را بررسی کنید.

  یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز، کیف کمک‌های اولیه است، زیرا معمولا به دلیل ترافیک سنگین تا رسیدن نیروهای امدادی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد؛ به این وسیله می‌توانید اقدامات اولیه را تا رسیدن نیروهای امدادی انجام دهید.

  مقداری خوراکی، لباس‌های گرم، آب و آب‌جوش، مواردی است که برای سفر در جاده‌های برفی باید همراه خود داشته باشید، زیرا امکان دارد ناگهان در کولاک و سرما گرفتار شوید.

مهم‌ترین عوامل تصادفات رانندگی در جاده‌های برفی و بارانی

  رانندگان وسایل نقلیه و شرایط جاده معمولا دو عامل بسیار مهم در حوادث رانندگی‌اند. سرعت غیرمجاز، سبقت کردن، ‌توجه نکردن به خودروهای جلویی، خواب‌آلودگی راننده و بحث و پرخاشگری هنگام رانندگی با اعضای خانواده می‌تواند موجب تصادفات ‌جاده‌ای شود. به همین دلیل باید به نکات زیر توجه کرد:  ‌به تمام تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سرعت مجاز جاده توجه داشته باشید.‌

  در میان خطوط حرکت کرده و به هشدارهای پلیس توجه کنید.‌

  افراد بیمار یا مصدوم که دست یا پای شکسته دارند پشت فرمان نباشند و رانندگی نکنند.‌

  همچنین سرعت بسیار زیاد و بسیار کم نیز موجب حادثه می‌شود.‌

  اگر در هنگام رانندگی تصادف کردید یا شاهد تصادفی در گوشه جاده بودید، نخستین کاری که باید انجام دهید این است که با ‌نیروهای امدادی تماس بگیرید.‌

  علایم هشدار را در جاده نصب کنید تا نشان دهد تصادفی رخ داده است.‌

  از نشت بنزین خودرو اطمینان حاصل کنید.‌

  با مصدومان صحبت کنید و گزارش دقیق وضع آنها را در اختیار امدادگران و اورژانس قرار دهید. اگر می‌توانید به مصدومان ‌کمک کنید، اما در صورت وقوع آتش‌سوزی یا خطرات دیگر حتما منتظر نیروهای امدادی باشید.‌