۰ نفر

گلایه‌های یک مقام فرودگاهی از درآمدهای اندک فرودگاهی

فرودگاه‌ها اقتصادی نیستند

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۷:۳۰
کد خبر: 217003
فرودگاه‌ها اقتصادی نیستند

یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به بخش هوایی است، به گونه‌ای که یکی از بخش‌های موفق در دوران پسابرجام در وزارت راه و شهرسازی بخش هوایی بود که با ورود هواپیماهای نو و انعقاد قراردادهای خاص توانست موافقت خاصی برای این بخش رقم بزند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  با این حال بخش دیگر بخش هوایی یعنی فرودگاه‌ها هنوز هم مشکلات خاص خود را دارند، به گونه‌ای که کوروش فتاحی، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در مورد غیراقتصادی بودن درآمدهای بخش فرودگاهی صحبت می‌کند و می‌گوید: «در ماده ١٦٦ قانون برنامه پنجم توسعه در سال ٩٠ عده‌ای قانونگذار قانون ایجاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را ایجاد کردند. متاسفانه ما هنوز در بخش فرودگاهی اقتصادی نشده‌ایم زیرا ٨٧ درصد درآمدهای فرودگاه هوانوردی است و فقط ١٣ درصد غیرهوانوردی است. در فرودگاهی نظیر دوبی اراضی فرودگاهی زیاد نیست اما نوع اقتصادی شدن آنها متفاوت است و حدود ٥٠درصد درآمد آنها از محل فعالیت‌های غیرهوانوردی است که در فرودگاه امام(ره) نیز افزایش درآمدهای غیرهوانوردی از اولویت‌های ما است.»وی افزود: در حال حاضر از ۳/۵ میلیون ظرفیت ترمینال‌یک بابت جابه‌جایی ۸/۵ میلیون مسافر استفاده می‌شود یعنی ٥ میلیون بیشتر از ظرفیت فعلی، بنابراین در این شرایط نمی‌توان به ارایه خدمات به بهترین وجه ادامه داد. تلاش می‌کنیم در یک گام در مورد «حقوق مسافر»، «رشد کیفیت» و «خدمات بحث‌برانگیز» به مسافران خدمت‌رسانی کنیم اما فعلا در گام اول هستیم و هنوز برای گام‌های دوم و سوم زمان زیادی لازم است.

این مقام فرودگاهی درباره نحوه تامین مالی برای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران توضیح داد: منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام(ره) به همین دلیل توسعه می‌یابد و این دو منطقه باید در دو سال آینده درآمدزا باشد. منطقه آزاد معافیت گمرکی، مالیاتی و ویزایی دارد و اغلب صنایع در اطراف منطقه آزاد فرودگاه هستند ضمن آنکه تامین سرمایه از محل همین مناطق آزاد و ویژه برای فرودگاه امام(ره) خواهد بود. درآمد ناشی از ترمینال‌داری و کلا درآمدهای هوانوردی بالا نیست و ما باید از همین مناطق آزاد و ویژه منابع مالی بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار را تامین کنیم.

وی گفت: ما در رقابت با کشور ترکیه و فرودگاه آتاتورک، دوبی، قطر و گرجستان هستیم، آنها ما را رصد می‌کنند؛ شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) به‌قدری پتانسیل دارد که با وجود همه عقب‌ماندگی‌ها در حوزه فرودگاهی هنوز فرودگاه‌های منطقه دلهره رشد و توسعه فرودگاه امام(ره) را دارند. رقبای ما در منطقه می‌دانند که ظرفیت فرودگاه امام (ره) در آینده چه خواهد بود، حتی پول به شرکت‌های مشاور داده‌اند که آینده و وضعیت بعدی فرودگاه امام (ره) را برای آنها رصد کنند که در این میان می‌توان به کشور ترکیه اشاره کرد تا به این ترتیب از درآمدهای حاصل از رشد فرودگاهی فرودگاه امام(ره) عقب نمانند و خود در این سبد توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

فتاحی ادامه داد: طبق آمار ایکائو سالانه ٧ میلیارد سفر هوایی در دنیا انجام می‌شود و قرار است از این رقم ٥٠٠ میلیون سفر در حوزه خاورمیانه باشد. رقبای ما سهم خود را در این آمار افزایش داده‌اند و ما هنوز سهم بسزایی در پروازهای منطقه و دنیا نداریم. در حال حاضر در فرودگاه دوبی سالانه ٦٠ میلیون مسافر و فرودگاه ترکیه ٥٠ میلیون مسافر جابه‌جا می‌شود، در حالی که در فرودگاه امام(ره) این رقم در سال ٩٥ شامل ٤ میلیون نفر رفت و ٤ میلیون نفر برگشت است. وی همچنین به استفاده از مشاوران خارجی برای اجرای طرح‌های فرودگاه امام(ره) اشاره کرد و گفت: شرکت هلندی ناپو طرح‌های ما را بررسی و ارزیابی می‌کند؛ طرح جامع فرودگاه امام(ره) و طرح ٥ ساله نقشه راه تا ٩٨ درصد پیشرفت دارد، در حال جمع‌بندی و ارایه به وزیر راه هستیم. همین شرکت ناپو با تغییرات ظرفیت ترمینال سلام را از ۳/۵ میلیون نفر به ٥ میلیون نفر پیشنهاد داد و ما به‌عنوان کارفرما آن را پذیرفتیم. منطقه آزاد شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) در اراضی به مساحت ٣٦ هکتار در چند ماه آینده متولد می‌شود و پس از آن طرح تفضیلی مناطق آزاد عرضه می‌کنیم که سرمایه‌گذار آنجا شرکت ثبت کرده و تعرفه می‌گیرد.

فتاحی همچنین از انعقاد قرارداد مطالعاتی با شرکت لوکزامبورگی در حوزه لجستیک خبر داد و گفت: این شرکت بازار لجستیک را در اختیار دارد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم طراحی منطقه لجستیک فرودگاه امام(ره) را این شرکت انجام دهد. وی همچنین به هدف‌گذاری برای تفکیک فعالیت‌ها و درآمدها و هزینه‌ها بین شرکت شهرفرودگاه‌های امام (ره) و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد و گفت: تا همین دو ماه پیش ظرفیت دارایی‌ها، مالی و هزینه‌های ما مشخص نبود. دارایی‌ها به نام شرکت فرودگاه‌ها است و مشخص نبود که خدماتی که در بخش ناوبری داریم، هزینه‌های آن را چه کسی باید بپذیرد. در حال خارج کردن ناوبری از اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) هستیم.