۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صادرات چای ۱ دلار، واردات ۵ دلار!

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۷
کد خبر: 607344
صادرات چای ۱ دلار، واردات ۵ دلار!

در حال حاضر هر کیلوگرم چای با ۱ دلار از کشورصادر و با ۵ دلار وارد می شود. فعالان حوزه تولید و بازار چای معتقدند با بکارگیری راهکارهای مناسب می توان از حجم واردات چای کاست و ورق را به نفع تولید داخلی برگرداند.

به گزارش اقتصادآنلاین، چای یکی از اصلی ترین نوشیدنی های ایرانیان است. آمار نشان می دهد حجم بالایی از نیاز کشور به چای از طریق واردات با خروج مقادیر زیادی ارز و گران تامین می‌شود. به همین جهت افزایش بهره وری در تولید و اقدامات موثر در افزایش تولید می‌تواند هزینه ارزی واردات چای به کشور را کاهش دهد، علاوه بر آن این امر با اشتغال زایی به اقتصاد کشور کمک کند.

محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال، از راه های افزایش بهره وری در تولید را بهزراعی باغات چای و بهسازی کارخانجات عنوان کرد و افزود: با این راهکارها حداقل ۵۰ درصد بر تولید چای خشک کشور افزود می شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر به طور میانگین سالانه حدود ۶۰ هزار تن وارد کشور شده و میانگین رقم تولید حدود ۳۰ هزار تن بوده است و سالانه حدود ۵ هزار تن نیز صادرات صورت گرفته است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال، میزان نیاز کشور به چای را سالانه حدود ۸۰ هزار تن عنوان کرد.

حسنی نرخ چای صادراتی از کشور را یک دلار و واردات را ۵ دلار اعلام کرد و افزود: یکی از نتایج افزایش بهره برداری، کاهش وارداتی است که میزان زیادی ارز از کشور خارج می کند.

وی دیگر نتایج مثبت افزایش بهره وری در تولید چای را افزایش درآمد کشاورزان و همچنین ایجاد اشتغال برشمرد که همگی بر بهبود اقتصاد در استان های چای خیز کشور منجر خواهد شد.

حسنی از پیشنهاد به وزارت جهادکشاورزی درباره در نظر گرفتن ردیف اعتباری در بودجه سال آینده برای بهبود بهره وری باغات چای خبر داد و گفت: این پیشنهاد در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان های شمالی داده شد و در جلسه ای مشترکی با معاونت باغبانی و‌ چایکاران قرار بر این شد که پیشنهاد تخصیص ردیف اعتبار برای بهزراعی باغات چای و بهسازی کارخانجات چای برای مدت ۵ سال، در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح و نظر مثبت آن ها جلب شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ و ۹۵ ما تجربه تخصیص ردیف بودجه به این امور مهم را داشته ایم و نتایج بسیار مثبت آن ‌‌موجب شد که مساحت زیادی از باغات چای که متروکه شده بودند به چرخه تولید بازگردند.

حسنی در توضیح بیشتر پیشنهاد به وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون تلفیق گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای طرح پیشنهادی ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته وی در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان در نظر گرفته شده است که می توان اعتبار مورد نیاز برای بهزراعی باغات و بهسازی کارخانجات چای را در بودجه در کنار آن در نظر گرفت.