۰ نفر

امروز مطرح شد؛

محمود میرلوحی: مشکل حمل و نقل عمومی با ۲واگن مترو و ۱۰۰اتوبوس حل نمی‌شود!

۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
کد خبر: 487571
محمود میرلوحی: مشکل حمل و نقل عمومی با ۲واگن مترو و ۱۰۰اتوبوس حل نمی‌شود!

عضو شورای شهر تهران گفت: در حالی که تهران نیاز مبرم به دو هزار واگن مترو دارد سازمان برنامه و بودجه در بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی تنها 60 میلیارد تومان برای خرید واگن ها در نظر گرفته یعنی دو واگن!

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ 253امین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با تبریک روز دانشجو و روز داوطلب توسط محسن هاشمی آغاز شد.

بعد از آن زهرا نژاد بهرام در نطق پیش از دستور خود با اشاره به محدودیت اختیارات شورا در لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در هفته گذشته بدون حضور نمایندگان مدیریت های شهری اعم از شوراها و شهرداری ها، نسبت به جمع بندی برای رفع ایرادات لایحه مالیات بر ارزش افزوده اقدام و متاسفانه جمع بندی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

او تاکید کرد: به موجب مجموعه تغییراتی که در لایحه مالیات بر ارزش افزوده و به ویژه ماده 53 و تبصره های ذیل این مصوبه اعمال شده است، عملا اختیارات تهاد شوراهای شهر کشور در حوزه تعیین تکلیف عوارض شهری به شدت محدود شده و تعیین عناوین، ماخذ و حداکثر نرخ عوارض به وزارت کشور سپرده شده و به طور کلی واژه شوراهای اسلامی شهر از متن مصوبه حذف شده است.

در ادامه مرتضی الویری نیز در نطقی به مصوبه ضدبرجامی مجلس واکنش نشان داد و از نمایندگان‌ مجلس و دولت به دلیل محدود کردن اختیارات شوراهای شهر انتقاد کرد.

آرش حسینی میلانی طی تذکری به وضعیت مصرف سوخت در نیروگاه‌ها انتقاد کرده و سهم نیروگاه‌ها در آلودگی هوا را 34درصد دانست.

او گفت: با توجه به سابقه مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف تهران، به اداره کل حفاظت از محیط زیست استان تهران تذکر می‌دهم با توجه به اصل تقدم رعایت حقوق عامه نسبت به اعلام اطلاعات پایش آنلاین یا اندازه‌گیری‌های موردی از صنایع بزرگ، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های واقع در حریم تهران اقدام و درباره وضعیت نوع سوخت مصرفی کانون‌های آلاینده مذکور گزارش جامعی را در اسرع وقت به شورای شهر تهران ارائه کند.

مشکل حمل و نقل عمومی با دو واگن مترو و 100 اتوبوس حل نمی‌شود

محمود میرلوحی نیز  از تخصیص محدود بودجه‌ای دولت به توسعه حمل و نقل عمومی انتقاد کرد.

او گفت: در حالی که تهران نیاز مبرم به دو هزار واگن مترو دارد سازمان برنامه و بودجه در بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی تنها 60 میلیارد تومان برای خرید واگن ها در نظر گرفته یعنی دو واگن!

مجید فراهانی از تضییع حقوق معلولان در صدور پروانه ساخت انتقاد کرد.

او‌گفت:  دسترس پذیر نبودن شهر برای معلولان سبب شده تا این گروه از شهروندان از حق زندگی در شهر به صورت کامل برخوردار نشوند.

منطقه 12 در احیا و نوسازی بافت های فرسوده قفل شده است

محمد سالاری در تذکری با انتقاد از قفل شدن احیاء و نوسازی بافت فرسوده در منطقه 12، خواستار تهیه طرح تفصیلی ویژه برای این منطقه شد. 

او گفت: بافت های فرسوده منطقه 12 علی رغم اینکه تمام مولفه های ناپایداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری را دارند اما به دلیل در هم تنیدگی با بناهای تاریخی و میراثی امکان احیا و نوسازی آن ها وجود ندارد، ضمن اینکه طبق طرح تفصیلی شهر تهران، تامین پارکینگ برای صدور پروانه الزامی است و از طرفی نیز یکی از تکالیف اصلی طرح جامع و تفصیلی یعنی انتقال حق توسعه هنوز در شهر تهران عملیاتی نشده که بتوان حقوق مکتسبه املاکی که در حریم و مجاورت بناهای تاریخی قرار گرفته اند را در جای دیگری از شهر تامین کرد.

سالاری همچنین با اشاره به مشکل ناایمنی ساختمان‌های عمومی و پاساژهای قدیمی و فرسوده و معضل بازار تهران گفت: بازار تهران به عنوان محدوده  112 هکتاری با مشکلات خاص خود اکنون به عنوان یک تهدید جدی در حوزه ایمنی قلمداد می‌شود، البته مدیریت شهری تهران و علی الخصوص سازمان آتش نشانی به وظایف خود تا حد زیادی عمل کرده است اما بدلیل رویکردهای وزارت میراث فرهنگی، شهرداری عملا نمی‌تواند از طریق مالکان بناها و سقف های در حال ریزش بازارچه ها، سراها و تیمچه ها را ایمن‌سازی کند که بخشی از این محدودیت‌ها بواسطه خلاء موجود در قوانین از جمله قانون مالک و مستاجر بوده که نیازمند بازنگری در قوانین هستیم و شهرداری حتی امکان بهسازی محیطی و توسعه خدمات زیرسطحی را نیز ندارد و عملا منطقه 12 در احیا و نوسازی بافت ها و بناهای فرسوده و ناایمن قفل شده است و حتی نمی توان برای یک پرونده در این منطقه تصمیم گیری کرد.

علی اعطا نسبت به بی توجهی برخی شهرداران مناطق به مصوبات کمیته نما واکنش نشان داد.

‎او گفت: علیرغم توجه به کمیته هاى نما در سطوح عالى شهردارى، متاسفانه در یکی از مناطق شرقی شهرداری تهران، شهردار منطقه خارج از آن فرآیندی که پیش‌بینی شده، قصد دارد تصویب و تایید برخى پروژه ها را به کمیته نما تحمیل ‌کند که کمیته نماى منطقه با آنها مخالف است .

‎سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: در این منطقه شهردار، فشار مى آورد تا پروژه نامناسب و بى هویتى در 

‎مجاورت یکی از میادین اصلی شهر که میدان بسیار مهمی است اجرا شود. کمیته نما بر حسب نظر کارشناسى خود مخالفت کى کند، بعد به دلیل مخالفت کمیته نما، شهردار یک ماه و نیم است که جلسات کمیته را تعطیل کرده است.

اوضاع وخیم دو آرامستان تاریخی

محمد علیخانی نیز به شهرداری تذکر داد از مصدود شدن و یخ‌زدگی معابر جلوگیری و از بروز هرگونه اختلال در رفت و آمد جلوگیری کند.

حسن خلیل آبادی نیز طی تذکری گفت: آرامستان امام زاده عبدالله و ابن بابویه به عنوان مزار شهدای 16آذر و شهدای قیام‌ 30 تیر وضعیت خوبی ندارد؛ لذا از سازمان اوقاف و‌ وزارت میراث می‌خواهم نسبت به تهیه طرح جامع برای ساماندهی این دو آرامستان اقدام‌ کنند. 

دستور اول امروز صحن شورای شهر تهران موضوع  تمدید عضویت ده نفر از اعضای شورای شهر  در کمیسیون‌های ماده 100بود که اکثریت اعضای حاضر به آن رای مثبت دادند.

طی دستور جلسه دوم نیز محمود میرلوحی به عنوان ناظر،فخریه کاشان و سعید اسلامی بیدگلی به عنوان کارشناس خبره برای عضویت در هیات واگذاری شهروند و همشهری معرفی شدند.

محمد جواد حق‌شناس در دستور سوم اصلاح آیین‌نامه نامگذاری و تغییر نام و امکان عمومی شهر  تهران را قرائت کرد که این اصلاحیه هم به تصویب رسید.

در پایان این جلسه نیز زهرا صدراعظم نوری توضیحات توجیهی لایحه احیای گورستان‌های دولاب را قرائت کرد.