۰ نفر

گلپایگانی خبر داد:

اعمال ضوابط بهداشتی لازمه فعالیت ساختمانی در کارگاه‌های ساختمانی

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۰۸
کد خبر: 432260
اعمال ضوابط بهداشتی لازمه فعالیت ساختمانی در کارگاه‌های ساختمانی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تدوین و ابلاغ دستورالعمل ضوابط پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران خبر داد .

به گزارش اقتصادآنلاین ،مهندس عبدالرضا گلپایگانی به همراه صالحی مدیر کل معماری و ساختمان از طریق جلسه ویدئوکنفرانس با معاونین شهرسازی مناطق 22گانه در جریان فعالیت های کارگاه های ساختمانی قرار گرفته و پیرو این جلسه دستور العمل رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های ساختمانی در شهر تهران برای اجرا ابلاغ شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: همزمان با آغاز سال جدید با ابلاغ بخشنامه طرح استقبال از بهار، کارگاه های ساختمانی تعطیل شد و سپس با توجه به شرایط خاص کنترل بیماری کرونا ،مجدداً با ابلاغ بخشنامه مدیریت بحران شهر تهران تعطیلی کارگاه های ساختمانی تمدید گردید .

وی افزود: با توجه به شرایط ایجاد شده در کنترل بیماری و کاهش مبتلایان با ابلاغ بخشنامه تکمیلی درهفته گذشته، فعالیت کارگاه های ساختمانی از21 فروردین ماه بلامانع اعلام شد و کلیه فعالیت های کارگاهی اعم ازساخت وساز و گود برداری و غیره به روال عادی برگشت .

گلپایگانی گفت: با توجه به شرایط موجود و خاص، فاصله گذاری اجتماعی ورعایت مسائل بهداشتی در تمامی  فعالیت ها و بخش ها، این موضوع نیز در کارگاه ها ی ساختمانی با توجه به بخشنامه های ستاد مدیریت بحران، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی مورد توجه ویژه ای قرار گرفت .

وی افزود: با عنایت به تأکید شهرداری تهران بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی ،دستور العمل جامع بهداشتی و سلامت کارگاه های ساختمانی تدوین شد که در این دستور العمل سعی شده است تا تمامی مسائل و موارد مهم بهداشتی برای افراد فعال در محیط های کارگاهی مد نظر قرار گیرد تا محیط کارگاهی نیز از نظر بهداشتی تهدیدی را متوجه افراد شاغل در کارگاه ها و ساکنین محلات نکند.

معاون شهرسازی در خصوص ابلاغیه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران تأکید کرد: بارعایت موارد ذیل درصدد هستیم تا از میزان ابتلای افراد و گسترش بیماری کاسته شود و در مکان کارگاهی محیطی بهداشتی برای افراد شاغل و سایر افرادی که به کارگاه های ساختمانی تردد می کنند فراهم شود.

 وی افزود : براین اساس دستور العمل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران در موارد بهداشتی در قالب بنر آماده و  به مناطق ارسال شده و مناطق نیز موظف شدند تا این موارد را به کارگاه های ساختمانی ابلاغ و بنر حاوی ضوابط بهداشتی را در کارگاه های ساختمانی نصب نمایند.

در ادامه معاون شهرسازی تأکید کرد : مهندسان ناظر درقالب مبحث 12مقرارت ملی ساختمان مسئول مستقیم نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل بهداشتی کارگاه های ساختمانی هستند .

وی افزود: مالکان ساختمان هم موظف هستند تاموارد اعلامی را در کارگاه های ساختمانی نصب و به دقت به اجرا در آورند.

وی گفت : مهندسان ناظر در کارگاه های ساختمانی موظف هستند تا پانزدهم اردیبهشت ماه با تهیه چک لیست موارد مطرح شده را بررسی، تأیید و  نتیجه را به مناطق و اداره کل معماری و ساختمان ارائه کنند .

گلپایگانی در پایان با اشاره بر اینکه شهرداری تهران همواره در اجرای هوشمند فاصله گذاری اجتماعی پیش قدم بوده ابرازامیدواری کرد با رعایت مسائل و ضوابط بهداشتی و دقت مستمر در اجرای تمامی بندها مطابق با دستورالعمل ، محیطی بهداشتی و ایمن برای شاغلان در کارگاه های ساختمانی فراهم شود.

شایان ذکر است موارد ابلاغی شامل موارد ذیل می باشد:

-شستن دســت‌هـا بـا آب و صــابـــون و تأمین مــواد شوینـده بهداشتی مناسب توسط مالک و مجــری؛

- تب‌سنجی از کلیه کارگران و مهندسان و پــرهیــــز از دســـت دادن و حفــظ فاصله اجتمـــاعی با ســـایر افـــراد (عدم استفاده از تب‌سنج زیرزبانی) ؛

- سـاخت ســـرویس بهــداشتــی- حمـــام و گذاشتـن ســــطل زبـــاله در‌دار در محـــل کارگاه ساختمـانی(اسکان فقط ویژه نگهبان و با تمهیدات خاص و فضای مناسب) ؛

- ضـدعفونی - گنـدزدایی و نظارت کافی سـرپرست کارگــاه بر بهـداشت محیــط (اتاق‌ها - سرویس بهداشتی و تجهیزات موجود) ؛

- پوشــاندن دهان و بینـی هنگام سـرفه و عطســــه بــا دسـتـــمــــال و  خـــــودداری از لمس چشـــم - بینـــی و دهــان؛

- تأمین و استفاده از ماسک بهداشــتی - دستکش و ماسک‌طلقی بــرای همــه پرســنل کارگــاه (کارگران و مهندسان) ؛

- عدم استفــاده از تجهیــــزات و وســایل مشترک شامل (کلاه ایمنی - دستکش - لباس - کمربند ایمنی  ...) ؛

- عـــدم صـــرف غـــذا توســــط کارگـــــران و عوامــل ســـاختمــــانی بــه‌صورت متمرکـز و تجمیعی؛

- خودداری از مصــرف محصـــولات خام و نیم‌پـــز و همچنیـن کشیـــدن قلیــان و دخانیــات در محل کارگاه ساختمانی؛

- عـدم حضـــــور افـــراد بالای ۶۰ ســـــال و افـراد دارای سـابقه بیمـاری و ضعف بدنی.

لازم به ذکر است: در صورت بروز بیماری موضوع  می بایست سریعاً به سرپرست کارگــاه اطلاع  داده شود؛ همچنین در صورت نیاز شماره‌های سامانه های مدیریت شهری: 137 - مرکز نظارت همگانی شهرداری: 1888 -اورژانس کشور: ۱۱۵ - سازمان امداد و نجات: ۱۱۲ - سوالات کرونایی: ۴۰۳۰  آماده پاسخگویی و رسیدگی به مطالبات کلیه شهروندان محترم می باشند.