۰ نفر

چالش بزرگ در انتظار برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۵۵
کد خبر: 531916
چالش بزرگ در انتظار برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

باید به این نکته توجه داشت، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، برنامه‌های نامزدها است که در معرض رأی اعتماد مردم قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، گروه سیاست، کمیل ضرابی: شرایط امروز کشور به گونه‌ای رقم خورده است که نه کاندیدای ریاست جمهوری می‌تواند با شعار پیروز شده و سپس مملکت را اداره کند و نه مردم با شعارهای «خوش بر و رو» قانع خواهند شد.

اگر چه شعار جزء جدایی ناپذیر انتخابات است و مرز نمی‌شناسد. اما دیگر آن قدرت اقناع کنندگی گذشته را ندارد. امروزه شعارهای انتخاباتی زمانی ارزش پیدا می‌کند که الزامات تحقق آن در قالب برنامه‌هایی به مردم عرضه گردد.

مردم در تمام سطوح خواص و عوام، در پی رئیس جمهوری هستند که فارغ از مرزبندی‌های کاذب سیاسی، برای مشکلات ریز و درشت زندگی شأن برنامه‌ای واقعی (با تمام وجوه استاندارد یک برنامه) ارائه دهد.

این موضوع البته از سوی برخی کاندیداها به درستی فهم شده و لذا مدعی داشتن برنامه برای اصلاح وضع موجود و بازگرداندن قطار زندگی مردم به مسیر خودش هستند. اما در این خصوص چند نکته‌ی قابل تأمل نباید مورد غفلت واقع شود.

۱- مردم آن قدر هوشمند هستند که صرفاً با یک تغییر عنوان از «شعار» به «برنامه» و توضیحات غیر اجرایی و صرفاً نظری، اعتمادشان جلب نشود. آن‌ها می‌بایست بتوانند با مطالعه‌ برنامه‌های هر یک از کاندیداها، مشخصه‌های لازم یک برنامه‌ی استاندارد را در آن یافت نمایند.

۲- مردم می‌بایست بدانند برنامه‌ کاندیداهای محترم، چه اهدافی را در چه زمانی و با چه بودجه‌ای محقق خواهد نمود. توقع پذیرش و بسنده کردن به ادعاهایی که عقبه‌ علمی و تجربی آن مبهم است از سوی مردم، توقعی غیرمنصفانه است.

۳- مردم می‌بایست بتوانند فرآیند اجرایی شدن برنامه‌ها را ارزیابی کرده و در خصوص انحرافات احتمالی در تحقق اهداف، از مسئولین سوال کنند. لذا ضمن قابل فهم و شفاف بودن برنامه‌ها، باید سازوکار سوال و اظهار نظر مردم نسبت به هر برنامه و فرآیند اجرایی آن، نیز طراحی و همزمان ارائه گردد.

۴- مردم می‌بایست نتایج تحقق اهداف هر برنامه را در زندگی خود حس کنند. صرف ادعای ولو درست، بر اساس یک سری آمار و ارقام مثلاً در خصوص تولید ناخالص ملی، صادرات غیرنفتی و رتبه‌ی رشد اقتصادی، دیگر اعتباری نخواهد داشت.

۵- مردم می‌بایست بدانند چه کسانی قرار است برنامه‌ها را اجرا و اهداف آن را محقق سازند. آن‌ها با هوشمندی و مطالعه‌ عملکرد افراد در سمت‌ها و مسئولیت‌های قبلی دریافت خواهند کرد که آیا این افراد توانایی و صلاحیت تحقق این برنامه‌ها با الزاماتی که در بالا اشاره شد را دارند یا خیر. لذا کاندیداهای محترم می‌بایست برخی از وزرا و مدیران کلیدی در دولت احتمالی آینده‌ خود را در حوزه‌های اقتصادی، سیاست خارجی، فرهنگی و علمی به مردم معرفی نمایند.

باید توجه ویژه داشت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، برنامه‌ها و مجریان آن‌ها در دولت آینده است که در معرض رأی اعتماد مردم قرار خواهد گرفت.