۰ نفر

داروهای بیهوشی وارد کشور شد

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۴۵
کد خبر: 702910
 داروهای بیهوشی وارد کشور شد

محمدی گفت: در حال حاضر وضعیت آنتی بیوتیک‌های خوراکی نسبت به ماه‌های گذشته، با افزایش تولید و واردات بهبود یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران،  سید حیدر محمدی امروز در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مجتمع شهدای مدافع سلامت مشهد مقدس، اظهارداشت: در یکی دو هفته گذشته، میزان مناسبی از دارو‌های بیهوشی وارد کشور شده و هفته گذشته اولین پارت از داروی بیهوشی «بوپیواکائین» تولید داخل وارد بازار شد و داروی «روپیواکائین» نیز هفته آینده وارد بازار می‌شود.

وی افزود: درگذشته میزان تامین ماهانه پروپوفول ۲۰۰ هزار عدد بود، اما در حاضر این عدد به ۸۰۰ هزار رسیده است و ذخیره این دارو نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به کمبود شربت استامینوفن در ماه‌های قبل، گفت: در حال حاضر مازاد تولید شربت استامینوفن داریم و ذخیره بسیار خوبی در شرکت‌های تولیدی و پخش دارو وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق سامانه تیتک و دسترسی در این سامانه می‌توانند موجودی سایر دانشگاه‌ها و استان‌ها را مشاهده کنند تا در صورت کمبود برخی اقلام بتوانند، جابجا و از دانشگاه‌های دیگر، تامین کنند.

محمدی تاکید کرد: با پیگیری‌های ویژه و شبانه روزی وزیر بهداشت مقرر شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان از مسیر‌های دیگر به جز هدفمندی یارانه ها، برای دارو اختصاص پیدا کند که ۹ هزار میلیارد تومان آن انجام شده که ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای بیمه سلامت، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه تامین اجتماعی و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز برای بیمه نیرو‌های مسلح در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مراکز درمانی و دانشگاه‌ها در ارائه اسناد بیمه‌ای نباید تاخیر داشته باشند تا سریعا تسویه شود و تقاضا داریم که بیمه ها، علی‌الحساب اسناد را پرداخت کنند تا مطالبات حوزه دارو، پرداخت شود.

بخشی از بودجه سال آینده به طرح پزشک خانواده اختصاص می‌یابد

سیدمحمد پورحسینی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده در اسناد بالادستی بوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به اجرای آن بوده، طرحی که در دو استان مازندران و فارس به‌صورت پایلوت در ۱۰ سال گذشته اجرا شده و نکات مثبت و چالش‌های آن شناسایی و در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی این موارد با هدف رعایت سطح‌بندی خدمات لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: ما باید مزایا و معایب اقدامات صورت گرفته در سال‌های قبل را بررسی کنیم تا ببینیم علت عدم موفقیت و همه‌گیری این طرح چه بوده است، طبیعتاً این کار در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر در حال تکمیل شدن هست و با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طی ۳ ماهه گذشته مباحث بیمه روستایی، نظام ارجاع و پزشک خانواده به‌طور ویژه مورد پیگیری قرار گرفت و در این خصوص کمیته‌های تخصصی و روسای دانشگاه‌ها ابلاغ گرفتند و خوشبختانه به دستاورد‌های خوبی هم رسیدیم.

مدیرکل دفتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای گسترش این برنامه نیاز است که بحث منابع پایدار در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: در همین خصوص برنامه‌ریزی شده تا جلساتی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شود و بخشی از بودجه سال آینده به موضوع طرح پزشک خانواده اختصاص یابد که درصدی از منابع وزارتخانه و معادل یک درصد ارزش افزوده بوده است، البته این منابع محدود بوده و باید با توجه به همین محدودیت برنامه‌ریزی‌مان را داشته باشیم.

پورحسینی افزود: اجرای این کار الزامات متعدد دیگری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به زیرساخت‌های الکترونیک، پرونده سلامت افراد، نسخه الکترونیک و بحث‌های زیرساختی شبکه‌های بهداشت و درمان اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه زمان اجرای ۱۰ ساله پایلوت معایب و مزایایی دارد، گفت: عنصر زمان بسیار مهم بوده و بعضی از اقدامات آن سال قابل گسترش و تأمین به سال‌های بعد نیست، موضوعی که مربوط به دولت‌های قبل بوده و ما امیدواریم که دولت سیزدهم بتواند این برنامه را به‌خوبی اجرایی و عملیاتی نماید.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: طبیعتاً این تأخیر‌ها با توجه به تحریم‌ها، گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها خللی در روند اجرای برنامه‌ها ایجاد می‌کند، اما با برنامه‌ریزی که شده در نظر داریم به‌گونه‌ای عمل کنیم که در سال آینده و در سطح کشور شروع طرح پزشک خانواده را داشته باشیم و اجرای برنامه‌ها به‌صورت مرحله به مرحله و قدم به قدم خواهد بود.

پور حسینی با ذکر این نکته که پیگیر اجرای هرچه بهتر طرح دارویار و رفع نواقص و اشکالات موجود آن هستیم، تأکید کرد: در زمینه طرح دارویار و مباحث مرتبط با موضوعات نسخه نویسی و نسخه دهی الکترونیک مشکلاتی را در مطب‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌ها داشتیم و بیماران به دلیل قطع سیستم‌ها داروی خود را آزاد تهیه می‌کردند که پیگیر رفع این نواقص با همکاری بیمه‌ها و حوزه مربوطه در وزارتخانه هستیم، اما در مجموع باید بگوییم که اجرای طرح دارویار در حوزه سلامت بسیار اثربخش و کارگشا بود.