۰ نفر

با این مواد غذایی آلزایمر را دور بزنید

۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۳۲
کد خبر: 702642
با این مواد غذایی آلزایمر را دور بزنید

آلزایمر و ۸ ماده غذایی که به تقویت حافظه و جلوگیری از این بیماری در شما کمک می کنند.

بهترین و قوی ترین مواد غذایی ضد آلزایمر در طب سنتی

به گزارش اقتصاد آنلاین، آلزایمر، شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث لطمه به  قسمت هایی از مغز می شود که در حافظه، هوش، قضاوت، زبان و رفتار نقش دارند، می شود. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به آلزایمر در سنین بین ۷۵ و ۸۵  به این بیماری مبتلا می شوند.

این بیماری، اگر چه یک بیماری  نادر است،  ولی به طور ارثی این بیماری می تواند مردم را در سنین بعد از ۴۰ سالگی،  تحت تاثیر قرار داده و دچار فراموشی کند.

در حالی که از دست دادن توانایی های شناختی، برگشت ناپذیر است، ولی میزان پیشرفت بیماری از فردی به فرد دیگر،  متفاوت است. عوامل زیادی در کنترل و پیشگیری از آلزایمر می توانند نقش داشته باشند، در اینجا  ۸ ماده غذایی که در تقویت حافظه و متعاقبا در پیش گیری از آلزایمر نقش دارند را به شما معرفی می کنیم.

سس سالاد بر پایه روغن

مارتا کلر موریس، مدیر گروه دپارتمان تغذیه و اپیدمیولوژی تغذیه در دانشکده طب داخلی در دانشگاه راش در شیکاگو، در این باره می گوید: ” داده ها خوردن غذاهایی که سرشار از ویتامین E هستند مانند سبزیجات سالم در سس سالاد برپایه روغن ، گوجه فرنگی، دانه ها و آجیل، کره بادام زمینی، و غلات سبوس دار، را پیشنهاد می دهد”.

او در ادامه می گوید: این مزایا در غذاهای غنی از ویتامین E دیده می شود و نه مکمل ها. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، ممکن است به محافظت نورون یا سلول های عصبی کمک کند. در بیماری آلزایمر، سلول های عصبی در بخش های خاصی از مغز شروع به مردن می کنند ، که مجموعه این حوادث منجر به زوال عقل در فرد می شود.

ماهی

ماهی

ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن، و ماهی های دیگر غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ، از جمله دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند که باعث سلامت قلب می شوند.

موریس می گوید: “به نظر می رسد، DHA برای عملکرد طبیعی سلول های عصبی در مغز، بسیار مهم است” .

به علاوه یکی دیگر از منافع خوردن ماهی این است که : خوردن ماهی بیشتر اغلب به معنای خوردن گوشت قرمز کمتر و دیگر اشکال پروتئین سرشار از چربی های اشباع است که باعث گرفتگی عروق می شوند.

سبزیجات برگ سبز تیره

موریس می گوید.: کلم، خربزه، اسفناج، و کلم بروکلی منابع خوبی از ویتامین E و فولات( اسید فولیک) هستند. به عنوان مثال، یک فنجان اسفناج خام ۱۵ درصد از مصرف روزانه شما را از ویتامین E و نصف فنجان اسفناج پخته شده ا۲۵٪ از مصرف روزانه شما را، می تواند تامین کند.

دقیقا اینکه چگونه فولات، ممکن است در محافظت از مغز موثر باشد، نامشخص است، اما ممکن است به کاهش سطح اسید آمینه که به عنوان هموسیستئین در خون شناخته می شد، کمک کند. سطح بالای هموسیستئین ممکن است به مرگ سلول های عصبی در مغز منجر شود، اما اسید فولیک به پایین آمدن سطح هموسیستئین، کمک می کند. همچنین،سطوح بالای هموسیستئین نیز با افزایش خطر بیماری قلبی، در ارتباط است.

آووکادو

این این میوه پرچرب نیز، یک منبع غنی از ویتامین های آنتی اکسیدان E است. یک تحقیق انجام شده توسط موریس و همکاران او، نشان می دهد که غذاهای غنی از ویتامین E از جمله آووکادو، که همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C است (که این ویتامین هم آنتی اکسیدان است) ، با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در ارتباط است.

دانه های آفتابگردان

دانه های گیاهی ، از جمله دانه های آفتابگردان، نیز منابع خوبی از ویتامین E، هستند. یک اونس دانه های آفتابگردان خشک بو داده شامل ۳۰٪ از مقدار نیاز توصیه برای مصرف روزانه شما را، تامین می کند. کم کم آنها را به سالاد خود برای افزایش کارکرد مغز خود، اضافه کنید.

بادام زمینی و کره بادام زمینی

اگر چه هر دوی این مواد، سرشار از چربی هستند ولی در عین حال بادام زمینی و کره بادام زمینی دارای یک منبع از چربی های سالم هستند و همچنین آنها حاوی ویتامین E هستند.هر دوی این غذاها ممکن است، و در کارکرد درست و سالم نگهداشتن قلب و مغز، کمک کند. انتخاب های خوب دیگر در این زمینه، بادام و فندق است.

ماریا کاریلو، دکترا و مدیر ارشد روابط پزشکی و علمی در انجمن آلزایمر در شیکاگو، در این باره می گوید: “برخی از تحقیقات بسیار خوب در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد رژیم های غذایی که دارای چربی های سالم، چربی های اشباع شده و ترانس کم ، و غنی از غلات کامل، سبزیجات  سبز برگ ، و آجیل ها برای سلامت مغز و قلب، بسیار مفید هستند.

انواع توت ها

آخرین تحقیقات ارائه شده در همایش ملی انجمن شیمی آمریکا در بوستون نشان داد که زغال اخته، توت فرنگی، و انواع توت ها ، ممکن است باعث توقف در زوال عقل مرتبط با سن با حفظ طبیعی مکانیزم مغز، که با افزایش سن پیشرفت می کند، شود. این مکانیزم کمک می کند تا بدن ما از شر پروتئین های سمی که با از دست دادن حافظه وابسته به سن، رابطه دارد، خلاص شود.

غلات کامل

غلات سبوس دار غنی از فیبر هستند که بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی مدیترانه ای است که آن هم با میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه، روغن زیتون و نوشیدنی همراه می شود. تحقیقات از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک نشان می دهد که این رژیم غذایی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به اختلال شناختی خفیف که می تواند با بیماری آلزایمر پیشرفت کند، ارتباط داشته باشد.

نیکولائوس اسکارمیس، پزشک متخصص و دانشیار مغز و اعصاب در دانشگاه کلمبیا که مطالعاتی را در این باره انجام شده است را هدایت کرده است، می گوید: غذا خوردن و تغذیه ما به طور ایزوله نیست و ما غذاها را جدا جدا مصرف نمی کنیم ، بلکه ما ترکیبی از مواد غذایی را می خوریم ، و همین نشان دهنده ارزش رژیم های غذایی است.

این نوع رژیم غذایی ممکن است التهاب، استرس اکسیداتیو، و دیگر عوامل خطر بیماری های عروقی مانند فشار خون بالا، که همه آنها ممکن است نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به بیماری های مغز و قلب دارند، را کاهش دهد.

ورزش و نقش آن در جلوگیری از آلزایمر

خوب شما نمی توانید آن را بخورید، اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم به عنوان یک امر  مهم، اگر نه بیشتر از آنچه که می خورید، ولی در تغییر در شیوه زندگی و در کمک به کارای حافظه موثر است. کارشناسان در این زمینه می گویند همه استرسی که توسط ورزش منظم خنثی می شود، نیز بخش مهمی از معادله ای است که در رفع بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری آلزایمر وجود دارد.

موریس می گوید: “ما نمی توانیم بگوییم که این چیزهایی را بخورید و شما از آلزایمر مصون خواهید بود ، اما تقریبا هیچ دلیلی برای عدم افزایش فعالیت بدنی شما و عدم مصرف رژیم غذایی غنی از غلات سبوس دار، سبزیجات، ماهی، روغن های سالم، آجیل و دانه ها، وجود ندارد “.