۰ نفر

رژیم غذایی عمودی چیست؟ / آیا رژیم عمودی سالم است؟

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰
کد خبر: 680968
رژیم غذایی عمودی چیست؟ / آیا رژیم عمودی سالم است؟

رژیم غذایی عمودی بر اساس انتخاب های غذایی کامل است و هدف آن بهبود سلامت روده برای اطمینان از عملکرد صحیح ارگان‌های بدن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این رژیم غذایی وعده اصلاح عدم تعادل هورمونی و کمبودهای تغذیه‌ای،علاوه بر افزایش سطح انرژی و بهبودی بهینه را می‌دهد.در واقع،این رژیم توسط بدنسازان طراحی شده است تا به سایر ورزشکاران و وزنه برداران کمک کند تا به اهداف افزایش عضله و کاهش وزن خود برسند. با این حال، این طرح در میان مردم هم محبوب شد.

غذاهای مجاز و ممنوع در رژیم عمودی

به طور کلی، رژیم عمودی اجازه مصرف مواد غذایی تازه را می دهد. بنابراین، گوشت قرمز، برنج، آجیل، تخم مرغ، سبزیجات، ماهی، و محصولات لبنی را می توان گنجاند.همه آنها با تراکم غذایی بالا مشخص می شوند که به رفع نیازها کمک می کند.براساس تحقیقات انجام شده،این نوع رژیم به طور خاص مصرف پروتئین را در اولویت قرار می دهد که به جلوگیری از از دست دادن عضله کمک می کند.با این حال،رژیم عمودی شامل پرهیز یا محدود کردن برخی غذاها، از جمله غذاهای فوق فرآوری شده، روغن های تصفیه شده، و همچنین سویا و مشتقات آن می شود.به ویژه، محدود کردن محصولاتی مانند کلم، پیاز و مارچوبه که باعث نفخ یا ناراحتی در افراد حساس یا کسانی که بیماری‌های گوارشی دارند، می‌شوند.در همین حال، مصرف متوسط ​​بلغور جو دوسر و حبوبات جوانه زده یا خیس شده به‌خاطر هضم راحت آن‌ها مجاز است.

آیا رژیم عمودی سالم است؟

یکی از مضرات رژیم عمودی این است که همیشه نیازهای فیبر ما را پوشش نمی دهد و این می تواند تأثیر منفی بر سلامتی داشته باشد. این ماده کلید حفظ سلامت روده است.بنابراین وجود حداقل ۲۵ گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه توصیه می شود.از این گذشته، ما در مورد یک رژیم غذایی محدود صحبت می کنیم که ممکن است به اندازه کافی رعایت نشود.به همین دلیل برای همه مناسب نیست.برخی از افراد ممکن است اضطراب و بی حوصلگی را تجربه کنند، که ممکن است منجر به پرخوری یا اثر برگشتی شود.علیرغم موارد فوق،رژیم عمودی ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده در مرحله حاد و برای ورزشکاران با اهداف خاص مناسب باشد.البته گاهی اوقات برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی ضروری به مکمل نیاز است.

آیا رژیم عمودی برای کاهش وزن مفید است؟

رژیم عمودی برای کاهش وزن طراحی نشده است.درست است که رژیمی کم‌کالری است و می‌توان با آن وزن کم کرد اما کاهش وزن هدف اصلی آن نیست.اگر هدف بهبود ترکیب بدن است، باید از کمبود انرژی اطمینان حاصل شود.بهترین راه برای رسیدن به این هدف،افزایش سطح فعالیت بدنی و تعدیل بخشی از غذای مصرفی در طول روز است.این مدل رژیم غذایی برای کاهش وزن مناسب نیست،زیرا حفظ آن در طول زمان دشوار است.

یک رژیم غذایی محدود کننده است

به طور خلاصه،باید توجه داشت که رژیم عمودی با فیبر و غذاهای گیاهی بسیار محدود کننده است.به همین دلیل،در بیشتر موارد گزینه خوبی نیست.مصرف سبزیجات و میوه ها با کاهش خطر مرگ به هر علتی و با کاهش بروز پاتولوژی های مزمن همراه است.اگر مشکلات روده‌ای را تجربه کردید، بهتر است برای تشخیص دقیق و تهیه منوی مناسب با یک متخصص مشورت کنید.برخی از مکمل ها مانند پروبیوتیک ها به مدیریت رژیم غذایی کمک می کنند.کاهش موقت مصرف فیبر نیز می تواند مثبت باشد،اما باید بعد از چند هفته دوباره مصرف آن را شروع کنید.اگر در این مورد سوالی دارید، بهترین کار این است که با یک متخصص تغذیه تماس بگیرید.