۰ نفر

آیا شما هم به اندازه کافی پلک می زنید؟

۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۰
کد خبر: 676883
آیا شما هم به اندازه کافی پلک می زنید؟

پلک زدن یک بازخورد طبیعی از سمت بدن است که به طور خودکار انجام می‌شود. البته وقتی که خود ما بخواهیم هم می‌توانیم به صورت ارادی پلک بزنیم. پلک زدن غیرنرمال برای زمانی است که بیش از آنچه که می‌خواهیم، پلک بزنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ باید در نظر داشته باشید که پلک زدن برای حفظ سلامت چشم‌ها کاملا ضروری است. اگر تعداد آن کمتر باشد، حالت رطوبت چشم‌ها و اکسیژن رسانی به آنها با اختلال مواجه خواهد شد. حتی اگر تعداد پلک زدن‌ها کمتر از حد نرمال باشد، آلودگی‌های چشم‌ها هم پاک نمی‌شوند. در نتیجه مقدار نرمالی برای پلک بر هم زدن کاملا ضروری است.

مقدار نرمال پلک زدن چقدر است؟

نکته جالبی که در رابطه با پلک زدن باید در نظر بگیریم این است که همه انسان‌ها به یک اندازه پلک نمی‌زنند. اما عددی که برای این موضوع تعیین شده است، به طور متوسط برای هر دقیقه، ساعت و شبانه روز است.

مدت زمان    تعداد پلک زدن

یک دقیقه    ۱۵ الی ۲۰ مرتبه

یک ساعت    ۹۰۰ الی ۱۲۰ مرتبه

یک هفته    ۱۰۰۸۰۰ الی ۱۳۴۴۰۰ مرتبه

یک سال    ۵.۲ میلیون الی ۷.۱ میلیون مرتبه

هر مرتبه پلک زدن، یک دهم الی چهاردهم ثانیه زمان می‌برد. مقدار متوسط پلک بر هم زدن برای هر فرد در یک دقیقه شامل ۱۰ درصد زمانی می‌شود که بیدار هستیم. یعنی ۹۰ درصد زمانی که بیدار هستیم، چشم‌هایمان باز هستند. جالب است بدانید سن و جنسیت هم روی میزان پلک بر هم زدن ما تاثیرگذار است. مثلا نوزادان و کودکان دو الی سه مرتبه در دقیقه پلک می‌زنند.

اکثر ما عادت داریم وقتی در حال کار با کامپیوتر یا مانیتور هستیم، درست پلک نمی‌زنیم. این موضوع فشار زیادی به چشم‌ها می‌آورد و باعث خستگی زودرس برای چشم‌ها می‌شود. وقتی مدام به مانیتور زل بزنیم، چشم‌ها از تاثیراتی که پلک زدن برایشان به همراه دارد محروم می‌شوند.

اگر ما مدتی را دائم و به سرعت بیشتر پلک بزنیم، مغز ما به طور ناخودآگاه آن را به یک عادت تبدیل می‌کند.

پلک زدن برای چیست؟

برای اینکه سلامت چشم‌های ما حفظ شود، باید ریتم مناسبی از پلک زدن برای چشم‌ها وجود داشته باشد. پلک زدن برای سلامت چشم‌ها کاملا ضروری است و می‌تواند تاثیرات زیر را به همراه داشته باشد:

    به چشم‌ها اکسیژن می‌رساند

    به مغز این فرصت را می‌دهد تا مدتی را استراحت کوتاهی داشته باشد و بتواند بیشتر روی امور روزمره تمرکز داشته باشد

    سبب پاکسازی آلودگی‌هایی مانند گرد و غبار، سلول‌های مرده، اشک‌های خشک شده، ذرات موجود در هوا و آلاینده‌ها از سطح چشم‌ها می‌شود

    به مرطوب شدن چشم‌ها کمک می‌کند تا جلوی خشکی آنها گرفته شود

    ریسک مربوط به مشکلات نازک شدن لایه اشکی که روی چشم را پوشانده است را می‌کاهد

    سبب رساندن مواد مغذی به چشم‌ها می‌شود تا سلامت چشم‌ها تضمین شود

    از بروز عفونت‌های چشمی جلوگیری می‌کند

    چشم‌ها بخاطر اینکه همیشه مرطوب هستند و باید باشند، مستعد جذب گرد و غبار یا آلودگی‌ها هستند. در نتیجه وقتی پلک نزنیم، طوری که لازم است چشم‌ها پاکسازی نمی‌شوند

پلک پایین محل قرار گیری اشک‌هایی است که برای پاکسازی چشم‌ها به کار برده می‌شوند. در نتیجه برای اینکه بتوانیم چشم‌هایمان را به طور کامل تمیز کنیم، باید هنگام پلک زدن به طور کامل آنها را ببندیم. در خیلی از مواقع ما به طور کامل و درست پلک نمی‌زنیم.

پلک زدن

پلک نزدن چه عواقبی دارد؟

در صورتی که پلک نزنیم یا حتی به اندازه کافی و به درستی پلک نزنیم، عوارضی همچون موارد زیر به مرور بروز داده خواهد شد:

التهاب قرنیه ایجاد می‌شود

قرنیه قسمتی از چشم‌ها است که رگ‌های خونی در آن جریان ندارند. در نتیجه به دلیل اینکه لایه‌ی اشکی روی چشم، وظیفه تامین اکسیژن مورد نیاز آن را بر عهده دارد؛ وقتی پلک می‌زنیم، این اتفاق به خوبی رقم می‌خورد. اگر کمتر پلک بزنیم کمبود اکسیژن می‌تواند باعث التهاب قرنیه شود. در چنین شرایطی وقتی که خواب هستیم، قرنیه ملتهب می‌شود و زمانی که بیدار شویم، به حالت نرمال خود بازمی‌گردد.

چشم‌ها مواد مغذی دریافت نمی‌کنند

وقتی پلک زدن در حد نرمالی نباشد، به چشم‌ها به اندازه کافی مواد مغذی نخواهد رسید.

چشم‌ها خشک می‌شوند

وقتی پلک نزنیم لایه اشک روی چشم، خشک می‌شود. این موضوع می‌تواند به مرور سبب تاری دید و درد چشم‌ها شود.

عفونت چشم بروز داده می‌شود

وقتی اشک به سطح چشم‌ها نرسند، ریسک عفونت چشم‌ها بالا می‌رود. زیرا آلودگی از روی سطح چشم‌ها پاک نمی‌شود و اکسیژن به اندازه کافی به چشم‌ها نمی‌رسد.

علت کم پلک زدن چیست؟

سندرم بینایی کامپیوتری یکی از مهمترین دلایلی است که باعث این اتفاق می‌شود. وقتی مدت زمان طولانی بدون استراحت کردن به کامپیوتر زل می‌زنید این اتفاق می‌افتد. طبق تحقیقات انجام شده هنگام کار با کامپیوتر، ۶۶ درصد کمتر از سایر مواقع پلک می‌زنیم.

اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که هنگام استفاده از کامپیوتر چشم‌هایش خشک می‌شود، به علت این است که کمتر پلک می‌زنید.

    از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ کمک بگیرید. هر ۲۰ دقیقه یکبار، ۲۰ ثانیه به فاصله دور ۱۰ فوتی (۶ متری) از خود نگاه کنید تا چشم‌ها استراحت کنند

    به خود یادآوری کنید که هنگام کار با کامپیوتر بیشتر پلک بزنید

    از قطره‌های اشک مصنوعی کمک بگیرید

    مدت زمان کار با کامپیوتر را محدود کرده و نزدیک زمان خواب از استفاده از آن اجتناب کنید

    کنتراست محیط و روشنایی مانیتور خود را در حد نرمالی تنظیم کنید که به چشم‌هایتان فشار نیاورد

علت زیاد پلک زدن چیست؟

زیاد پلک زدن هم می‌تواند مانند کم پلک زدن مضر و آسیب زننده باشد. اما به ندرت ممکن است ناشی از مشکلی جدی برای فرد باشد. این موضوع ممکن است ناشی از یکی از دلایل زیر بروز داده شوند:

    عادت فردی

    ناشی از خستگی

    در پی استرس و اضطراب

    تحریک شدن چشم‌ها در پی خشکی هوا، خراش قرنیه، التهابات چشمی یا عوامل خارجی مانند وارد شدن جسم خارجی به چشم

    وجود مشکلات بینایی

    اختلال حرکتی مانند اسپاسم چشمی

    فشار ناشی از زل زدن طولانی مدت به کامپیوتر یا یک شیء

باید برای درست پلک زدن روش درست آن را یاد بگیریم.

از این طریق رطوبت و مواد مغذی به طور متعادل به چشم‌ها می‌رسند. حتی آلودگی روی سطح آنها هم از بین برده می‌شود. درست پلک زدن نیاز به چند نکته مهم دارد. برای اینکه به طور کامل پلک بزنیم باید مطمئن شویم که از عضلات چشم استفاده کرده‌ایم. چون عضلاتی که برای پلک زدن به کار می‌روند، در قسمت بالایی چشم‌ها قرار دارند. برای پلک زدن باید از عضلات چشم استفاده کرد و نباید عضلات صورت را به کار گرفت.

انگشت‌ها را روی گوشه چشم در قسمت شقیقه قرار دهید سپس چشم‌ها را ببندید. اگر از عضلات چشمتان استفاده کرده باشید نباید هیچ حرکتی زیر انگشتان خود احساس کنید. بعد از بستن چشم‌ها کمی مکث کنید و سپس چشم‌ها را باز کنید.