۰ نفر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پاسخ داد؛

اثربخشی واکسن روسی کرونا چقدر است؟

۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۵۳
کد خبر: 504899
اثربخشی واکسن روسی کرونا چقدر است؟

علیرضا رییسی گفت: قطعاً سال ۱۴۰۰ سالی است که ما در آن جزء اولین کشور‌هایی خواهیم بود که واکسیناسیون کرونا را کامل خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، "علیرضا رییسی" سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در "گفتگوی ۱۸:۳۰" شبکه خبر و در تشریح جزئیات واکسیناسیون همگانی کرونا در ایران که از امروز(سه شنبه) آغاز شد، با بیان اینکه امروز روز مبارکی برای همه مردم عزیز ما بود، گفت: همانطور که قبلا قول داده شده بود و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی یعنی سند ملی واکسیناسیون کشور، تزریق واکسنِ مطمئن و تاییدشده از امروز بر اساس اولویت‌ها آغاز شد.

وی افزود: ما دو اصل در واکسیناسیون داریم؛ اول اینکه واکسن مطمئنی باشد و دوم بحث عدالت در تزریق واکسن است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا تصریح کرد: کمیته اخلاق، سند ملی واکسیناسیون را تایید کرده و تمام جنبه‌های اخلاقی در این روند تعریف شده است لذا هیچ فرقی بین افراد از لحاظ پست و مقام و مسئول و غیرمسئول بودن وجود ندارد.

رییسی اضافه کرد: امروز تقریبا ۳ هزار نفر واکسن تزریق کردند البته انتظار ما این است که تا شنبه واکسیناسیون گروه ۱۰ هزار نفری که پیش‌بینی کرده ایم، انجام شود.

به گفته رییسی، شرایط نگهداری واکسن کرونای "اسپوتنیک وی" به گونه‌ای است که در دمای منفی ۲۰ درجه نگهداری می‌شود و پس از اینکه واکسن را از فریزر خارج می‌کنیم دیگر شانس انتقال به آن را ندارد.

وی در همین زمینه گفت: ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده ایم که تزریق در کمتر از دوساعت انجام شود، ولی واکسن قابلیت این را دارد که تا یک روز هم در یخچال یعنی در دمای بین ۲ تا ۸ درجه نگهداری شود.

رییسی ادامه داد: افرادی که امروز دوز اول واکسن را دریافت کردند، ۲۱ روز بعد دوز دوم را دریافت می‌کنند البته دوز دوم هم از نظر میزان ماده موثره و هم از نظر ترکیبات با دوز اول متفاوت است.

"اسپوتنیک وی" بیش از ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که این واکسن چقدر برای کادر درمان ایمنی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: اثربخشی واکسن "اسپوتنیک وی"، ۹۱.۶ درصد است یعنی بالای ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، اما از زمانی که دوز نهایی واکسن تزریق می‌شود تا زمانی که به درجه ایمنی برسد، یک تا یک و نیم ماه طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه در پاندمی، یک جامعه زمانی به ایمنی جمعی دست می‌یابد که حدود ۷۰ درصد آن ایمن شده باشد تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود، افزود: با توجه به جمعیت کنونی جهان، ظرفیت تولید واکسن در دنیا اینگونه نیست که بتواند ۱۰ میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ تولید کند.

رییسی تصریح کرد: دو هدفگذاری در واکسیناسیون دیده شده است؛ هدف اول اینکه ما افراد آسیب پذیر را واکسینه کنیم که مرگ و میرمان کاهش یابد، دوم اینکه به وسیله واکسن زنجیره بیماری را قطع کنیم، بر این اساس و برای قطع زنجیره در ایران، باید به ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر در کشور واکسن بزنیم.

تزریق واکسن به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در فاز اول

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد افراد آسیب پذیر در کشور هم گفت: ما تقریبا ۶۳۰ تا ۶۴۰ هزار نفر کادر بهداشت و درمان و حدود ۷۰۰ هزار نفر افرادی داریم که سالمند آسیب پذیر یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند در نتیجه، فاز یک واکسیناسیون بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکیدکرد: برنامه ریزی ما این است که این تعداد را که نیازمند ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن هستند، حتما تا پایان سال جاری واکسینه کنیم تا به هدف کاهش مرگ و میر در کشور برسیم.

رییسی با تاکید بر اینکه در کشور ما هیچ مشکلی برای تزریق واکسن وجود ندارد، گفت: حدود ۴۵۰۰ مرکز درمانی و نیز حدود ۶۰۰ بیمارستان از قبل جانمایی شده و آماده انجام واکسیناسیون توسط افراد ماهر و دوره‌دیده زیر نظر تیم پزشکی هستند.

تا آخر سال چند دوز واکسن وارد کشور می‌شود؟

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چند دوز واکسن وارد کشور شده است، اظهار کرد: ۲۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است، علاوه بر این تعداد، سی‌ام بهمن حداقل ۱۰۰ هزار دوز و دهم اسفند هم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشورمان خواهد شد.

رییسی ادامه داد: واکسن "اسپوتنیک وی" ساخت کشور روسیه و از واکسن‌های بسیار موثر و معتبر و خوشنام در جهان است و به جرات می‌توان گفت که این واکسن جزء سه واکسن اول دنیا از نظر اثر بخشی و کم عارضه بودن است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واردات واکسن از طریق کوواکس هم گفت: ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس خریده ایم و پول آن را هم پرداخت کرده ایم و این صندوق به نوبت به کشور‌ها واکسن ارائه می‌کند.

وی افزود: قولی که به ما داده اند این است که از حدود یک ماه بعد واکسن را بر اساس نوبت به ما تحویل دهند.

ورود اولین محموله واکسن "آسترازنکا" به زودی

رییسی اضافه کرد: محموله اولی که منتظریم به دستمان برسد، واکسن "آسترازنکا " تولید کشور هند است.

وی در خصوص روند تولید واکسن داخلی نیز اظهار کرد: خبر‌های خوبی از واکسن داخلی کرونا هر روز به ما می‌رسد. فاز اول واکسن "برکت" تقریبا پایان یافته و مسئولان آن منتظرند که کمیته ارزیابی از نطر کیفی این واکسن را تایید و مجوز آغاز فاز دوم را صادر کند البته نتایج آن تا الان بسیار خوب بوده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، این واکسن بر نوع انگلیسی ویروس کرونا هم بسیار موثر بوده که مزیت قابل توجهی است.

رییسی افزود: واکسن سرم سازی رازی هم که از آن رونمایی شد، بر اساس یک فرمول خاص یعنی پروتئین نوترکیب تولید شده است که دو دوز تزریقی و یک دوز استنشاقی دارد.

وی درباره تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا نیز افزود: ما بسیار امیدواریم که واکسن برکت اواخر بهار به تولید نیمه‌صنعتی برسد و در تیرماه تولید صنعتی آن شروع شود.

خبری خوش برای همه مردم ایران

رییسی اضافه کرد: واکسیناسیونی که برای گروه‌های پرخطر انجام می‌شود کاملا رایگان است و ما هیچ تعهدنامه‌ای از کسی نمی‌گیریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: دنیا به هیچ وجه در سال ۲۰۲۱ واکسیناسیون کرونا را تمام نخواهد کرد، ولی ما قطعا در سال ۱۴۰۰ گروه هدفمان را واکسینه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه روند تولید داخل ما بسیار قدرتمند پیش می‌رود، گفت: قطعاً سال ۱۴۰۰ سالی است که ما در آن جزء اولین کشور‌هایی خواهیم بود که واکسیناسیون کرونا را کامل خواهیم کرد.