۰ نفر

سن یائسگی در زنان ایرانی

۴ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۴۰
کد خبر: 492618
 سن یائسگی در زنان ایرانی

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش سطح هورمون ها، به ویژه استروژن، استرس و خواب ناکافی، برخی از زنان یائسه را مستعد افزایش وزن به خصوص انباشت چربی در ناحیه شکم می کند.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  سپیده دولتی افزود: افزایش وزن در دوران یائسگی فقط ناراحت کننده نیست، بلکه سلامتی زنان  را تهدید می کند. چربی احشایی که در زیر دیواره شکم ساخته می شود خطرناک است، زیرا با افزایش خطر بیماری های قلبی، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین در ارتباط است که می تواند به دیابت منجر شود.

وی اظهار داشت: به طور طبیعی با افزایش سن عضله خود را از دست می دهیم، اگر آن عضله از دست رفته را جایگزین نکنید، بدن عضلات کمتری خواهد داشت که باعث کاهش سرعت متابولیسم می شود. در ۴۰ و ۵۰ سالگی فعال ماندن به حفظ سوخت و ساز بدن کمک می کند و باید فعالیت و تحرک بدنی را به عنوان بخشی از برنامه روزمره خود بگنجانید.

دولتی ادامه داد:  حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی داشته باشید و دو بار در هفته شامل تمرینات قدرتی باشد. تمرین قدرتی توده عضلانی از دست رفته را جبران و به کاهش سرعت از دست دادن مواد معدنی در استخوان ها کمک می کند که می تواند مانع از بروز پوکی استخوان شود.

وی تصریح کرد: برخی از مواد غذایی برای زنان در دوران یائسگی بسیار مفید است. موز همراه با زردآلو، آووکادو و سیب زمینی سرشار از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند، بلوبری نیز میوه سرشار از آنتی اکسیدان های استرس زدا و ویتامین ث است

این کارشناس با بیان اینکه سبزهای تیره و برگ دار سرشار از کلسیم و ویتامین کا هستند که به حفظ سلامت استخوان کمک می کنند، تصریح کرد: زنان بالای ۵۰ سال باید روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم را مصرف کنند. غذاهای غنی از امگا ۳ مانند ماهی قزل آلا کلسترول خوب را بالا می برند و ماهی های روغنی همچنین منابع خوبی از ویتامین دی هستند که به جذب کلسیم کمک می کند.

دولتی گفت: مطالعات نشان می دهد فیبرهای محلول در نان سبوس دار ممکن است به بدن در حذف کلسترول کمک کند و با توجه به اینکه نیاز به فیبر در ۵۰ سالگی کاهش می یابد، حدود ۲۱ تا ۳۰ گرم فیبر باید مصرف شود.

وی افزود: ماست غنی از کلسیم است و حاوی پروبیوتیک هایی است که ممکن است به هضم غذا کمک کند. از ماست های غنی شده با  ویتامین دی و کم چرب استفاده کنید. 

دولتی با هشدار نسبت به مصرف الکل در زنان یائسه، گفت: باید مراقب دریافت سدیم باشید. اگر از گرگرفتگی رنج می برید، سعی کنید کافئین و غذاهای پرادویه را کاهش دهید، که می تواند در برخی افراد گرگرفتگی ایجاد کند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی ایران، سن یائسگی در دنیا بین ۵۰ تا ۵۲ سالگی و در زنان ایرانی حدود ۴۹ تا ۵۰ سالگی است.