۰ نفر

هر ۵ دقیقه یک سکته مغزی

۶ مهر ۱۳۹۸، ۷:۴۰
کد خبر: 383804
هر ۵ دقیقه یک سکته مغزی

طبق آخرین آمار که از سوی انجمن سکته مغزی منتشر شد آمار سکته مغزی در ایران افزایش پیدا کرده و سن ابتلا به آن پایین آمده است و به طور متوسط در هر 5 دقیقه یک نفر به سکته مغزی مبتلا می‌شود.

 یعنی در شبانه‌روز، 288 نفر ایرانی سکته مغزی می‌کنند و به این شکل سالانه بیش از صد هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. پزشکان می‌گویند احتمال سکته برای هر کسی وجود دارد و جوانی نمی‌تواند در برابر این بیماری سپر مدافع باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، یک چهارم سکته‌های مغزی برای افراد کمتر از 55 سال اتفاق می‌افتد و سکته شایع‌ترین علت ناتوانی در بزرگسالان است.

چرا سکته می‌کنیم؟

اختیار بدن ما به عهده مغز است. ساختاری پیچیده که ترکیبی غریب است از گوشت و خون. مغز است که کنترل ادراک ما را در دست دارد و احساسات و افکار و عملکردمان را هدایت می‌کند. خاطراتمان پیغام‌هایی هستند که در مغز ذخیره شده‌اند و فقط خودش هم می‌تواند رمزگشایی‌شان کند. اگر زمانی خون‌رسانی به بخشی از مغز به هر دلیلی متوقف شود، سلول‌های آن ناحیه یا دچار آسیب می‌شوند و یا می‌میرند. این اتفاق موجب می‌شود عملکرد آن بخش از مغز با اختلال مواجه شود. اگر بخشی از مغز که کنترل دست و پا را دارد دچار آسیب شود، در کارکرد این اعضا اختلال به وجود می‌آید. اگر بخش کنترل‌کننده تکلم مشکل پیدا کند، فرد نمی‌تواند کلمات را به درستی ادا کند. ابتلا به سکته مغزی، 70 درصد مبتلایان را به شکلی از کار می‌اندازد و نیمی از همین افراد، زمین‌گیر می‌شوند و بسیاری از توانایی‌هایشان را از دست می‌دهند. مطابق آمار انجمن سکته مغزی متوسط سن بیماران مبتلا در ایران، نسبت به میانگین دیگر نقاط دنیا و همچنین درصد مرگ و میر بر اثر این بیماری بالاست.

پیشگیری از سکته مغزی

طبیعتا سبک زندگی در بالا بردن احتمال وقوع سکته مغزی تاثیر بسیاری دارد. عده‌ای این بیماری را ناشی از اقتضائاتی می‌دانند که کم و بیش زندگی مدرن بر جوامع تحمیل کرده است. دیابت یکی از بیماری‌هایی است که احتمال وقوع سکته مغزی را افزایش می‌دهد و خود این بیماری نیز به غیر از عامل ژنتیک، متاثر از کم‌تحرکی و تغذیه ناسالم است. ورزش منظم می‌تواند تا حدودی احتمال سکته مغزی را کاهش دهد. مسعود مهرپور، دبیر انجمن سکته مغزی معتقد است پایین نگه داشتن فشار خون و کنترل رژیم غذایی در کاهش آمار ابتلا به این بیماری موثر است. همچنین آن دسته از افرادی که دچار اختلالات خواب نظیر خر و پف و وقفه‌های تنفسی در خواب هستند، برای جلوگیری از سکته باید نسبت به درمان آن اقدام کنند. در ابتلا به این بیماری باز هم پای سیگار و قلیان در میان است. ترک سیگار، قلیان، الکل و کنترل چربی خون می‌تواند در جلوگیری از وقوع سکته تاثیر گذار باشد. همچنین نباید نقش کنترل وزن و درمان بیماری‌های قلبی را هم در این مسئله نادیده گرفت.

ساعات طلایی

اگر دچار سکته مغزی شدیم یا برای اطرافیانمان این اتفاق رخ داد باید چه کنیم؟ پزشکان توجه 2 تا 3 ساعت طلایی را برای اقدام به درمان ضروری می‌دانند. به محض اینکه علائم سکته مغزی را مشاهده کردید، کمتر از 3 ساعت زمان دارید تا درمان را آغاز کنید. تعلل در این کار می‌تواند موجب وقوع اتفاقات ناخوشایند جبران ناپذیری شود. به گفته پزشکان هر دقیقه‌ای که از سکته مغزی می‌گذرد، بیش از 2 میلیون سلول عصبی از بین می‌روند. بنابراین در نظر گرفتن مسئله زمان و سرعت عمل در اقدام به درمان می‌تواند بیمار را از وقوع ناتوانایی‌های مغزی نجات دهد. درمان سریع و صحیح بعد از وقوع سکته مغزی ضروری است. خارج کردن لخته خون به کمک ابزار پیشرفته، می‌تواند بیش از 50 درصد شانس بهبودی را افزایش دهد. داروهای حل کننده لخته خون در مدت 4 ساعت و نیم، احتمال بهبودی را 30 درصد افزایش خواهد داد. اگر بیمار در بیمارستانی بستری شود که واحد مراقبت‌های ویژه سکته مغزی هم داشته باشد، 14 درصد شانس بیشتری برای بهبودی دارد. اما متاسفانه تعداد این مراکز در کشور به اندازه کافی نیست. آنطور که رئیس انجمن سکته مغزی می‌گوید در تهران 2 مرکز درمانی دارای ابزار پیشرفته درمان اولیه سکته مغزی وجود دارد و یکی دو شهر دیگر از جمله شیراز دارای چنین مرکز درمانی هستند.