۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت مسکن در زعفرانیه تهران/ ۵برابر شدن قیمت‌ها در کمتر از یک سال!

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
کد خبر: 459136
قیمت مسکن در زعفرانیه تهران/ ۵برابر شدن قیمت‌ها در کمتر از یک سال!

قیمت هر واحد نوساز در زعفرانیه بین 70 تا 130میلیون تومان برای هر متر مربع است. بناهای قدیمی‌تر نیز 50 تا 75میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین برای رهن کامل باید یک هفتم ارزش ملک را پرداخت کرد که سقف آن حدودا متری 10 الی 12میلیون تومان است.

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ زعفرانیه محله‌ای در شمال شهر تهران و واقع در ناحیه 2 منطقه یک شهرداری است. این محله از مناطق گران‌قیمت تهران در حوزه مسکن محسوب می‌شود.  قیمت آپارتمان‌ نوساز در این منطقه بین 70 تا 130میلیون تومان است که معاملاتی با رقم‌های بالاتر نیز صورت می‌گیرد. به گفته یک کارشناس مشاور املاک، دو روز پیش یک واحد آپارتمان نوساز، متری 135میلیون تومان در زعفرانیه معامله شد.

برای واحدهای قدیمی‌تر نیز بسته به سال ساخت و تعداد واحدهای آپارتمان، قیمت متفاوت است. اگر واحدها و سال ساخت هر دو بالا باشد، قیمت هر متر چیزی حدود 50 تا 60میلیون و اگر سال ساخت و واحدها کم باشد، قیمت بین 55 تا 75میلیون تومان است که بازهم این ارقام با توجه به خود ملک و سایر عوامل متغیر است و می‌تواند بیشتر و یا کمتر باشد.

یک کارشناس مشاور املاک در منطقه زعفرانیه در رابطه با قیمت مسکن در این محله به اقتصادآنلاین گفت: قیمت‌ مسکن در زعفرانیه به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مولفه‌های مهم برای قیمت‌گذاری محل دقیق ملک است که تفاوت قیمت در خیابان‌ها و مناطق مختلف در زعفرانیه متفاوت است. اما جز این، عواملی چون مشاعات، سن بنا، تعداد واحدها و... نیز در تعیین قیمت بنا دخیل است. یک واحد 138متری و ساخت سال85 ، متری 60میلیون تومان در خیابان مقدس اردبیلی قیمت‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: قیمت کل یک واحد 120متری در پسیان 7میلیارد و 200هزار تومان یعنی متری 60میلیون اعلام شده‌است. همچنین قیمت یک واحد 150متری که 8سال از ساخت آن می‌گذرد، در خیابان آصف متری 58میلیون تومان و مجموعا 8میلیارد و 700هزار تومان است.

این کارشناس در خصوص واحدهای نوساز اظهار داشت: قیمت مسکن برای واحدهای نوساز افزایش زیادی داشته‌است. برای نمونه می‌توان به یک واحد نوساز در خیابان نیاززاده اشاره کرد که اواخر سال گذشته متری 50میلیون تومان بوده اما اکنون یک واحد نوساز 260متری در این خیابان متری 120میلیون تومان قیمت گذاشته شده‌ است.

وی در خصوص قیمت واحدای متراژ پایین به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: آپارتمان با واحد متراژ پایین در این محله کمتر از سایر مناطق است و قیمت آن بالاتر از واحدهای مشابه با متراژ بالاتر در همین منطقه است. برای مثال یک واحد 57متری 6سال ساخت در خیابان سینایی متری 60میلیون تومان قیمت گذاشته شده‌است که درحال حاضر جز واحدهای با قیمت معقول محسوب می‌شود.

یک کارشناس مشاور املاک دیگر درباره قیمت واحدهای متراژ بالا اظهار داشت: امکانات و سازه بنا در قیمت این واحدها موثر است. برای مثال یک واحد 360متری نوساز در خیابان آصف متری 85میلیون تومان و یک واحد 350متری 13سال ساخت در فتاحی جنوبی متری 60میلیون تومان است، این آپارتمان‌ها امکاناتی چون لابی، استخر، چند پارکینگ، سالن اجتماعات، حیاط بزرگ و... دارد.

وی در رابطه با رهن و اجاره در محله زعفرانیه بیان کرد: همزمان با افزایش قیمت مسکن، نرخ رهن و اجاره نیز افزایش دارد. در زعفرانیه برای رهن کامل یک هفتم ارزش فروش ملک پرداخت می‌شود که اصولا هرمتر مربع حدودا 10 الی 12میلیون تومان برای رهن کامل معامله می‌شود. مثلا برای رهن کامل یک واحد 260متری و 7سال ساخت در پسیان 2میلیارد تومان سرمایه لازم است.

این کارشناس با تاکید بر افزایش قیمت‌ مسکن افزود: قیمت مسکن همراه با قیمت دلار بالا می‌رود و این موضوع سبب شده تا افزایش قیمت شدیدی را شاهد باشیم. برای مثال واحدهای نوساز قبل از عید از متری 50میلیون تومان آغاز می‌شد و در اوایل نیمه دوم سال98، قیمت مسکن در زعفرانیه بین 15تا 35میلیون برای هر متر مربع بود. اما اکنون قیمت‌ها 5برابر و یا حتی بیشتر شده‌ است.

وی در پایان در خصوص تمایل مردم به خرید و فروش گفت: مردم برای سرمایه گذاری و زندگی نیاز به خرید مسکن دارند و همچنان معاملات برای واحدهای نوساز و برخی واحدهای قدیمی‌تر پابرجاست. اما حدود دو ماه است که هیچ معامله‌ای برای خرید بنای کلنگی صورت نگرفته و تمایل برای خرید خانه‌های کلنگی کاهش داشته؛ اما در باقی موارد این‌گونه نبوده و قیمت مسکن تاثیری چندانی بر خرید و فروش و یا اجاره در زعفرانیه نداشته‌ است.