۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌‏دهد؛

رشد ۱۱برابری قیمت مسکن در تهران طی یک دهه گذشته و رونق بازار خانه‌‏های قدیمی‌‏ساز/ افزایش بیش ‏از دو برابری اجاره‌بها در سه سال گذشته

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳
کد خبر: 456464
 رشد ۱۱برابری قیمت مسکن در تهران طی یک دهه گذشته و رونق بازار خانه‌‏های قدیمی‌‏ساز/ افزایش بیش ‏از دو برابری اجاره‌بها در سه سال گذشته

با انتشار گزارش ماهانه تحولات بازار مسکن از سوی بانک‏ مرکزی مشخص شد که قیمت ‏ها همچنان به سمت بالا می‏تازند و میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آغاز فصل تابستان به 20 میلیون و 900هزار تومان رسیده است. بازار اجاره هم در طی سه سال اخیر افزایش قیمتی 2برابری را نشان می‏دهد؛ به‏گونه‏ای که هزینه رهن یک واحد 75متری در شهر تهران به طور میانگین برابر با 124میلیون تومان شده‏است.

اقتصاد آنلاین- علی کریمی؛ آخرین گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که در ادامه رکورد شکنی‌های بازار مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در اولین ماه فصل تابستان به 20 میلیون و 900 هزار تومان رسید. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته قیمت هر متربع واحد مسکونی در شهر تهران به طور میانگین برابر با 13 میلیون و 350 هزار تومان بوده‌است که حاکی از افزایش 56.6 درصدی قیمت مسکن طی یک سال گذشته می‌باشد. این روزها دیگر خبر افزایش قیمت‌ها کسی را متعجب نمی‌کند؛ با این وجود اگر کمی به عقب‌تر برویم با اعداد و ارقام عجیب‌تری روبرو می‌شویم. مثلاً یک میلیون و 890 هزار تومان. این رقم میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در ابتدای دهه 90 است؛ یعنی رشد بیش‌ از 11 برابری قیمت مسکن در کم‌تر از ده سال. نمودار زیر روند قیمت مسکن در شهر تهران را از سال 1390 به تصویر کشیده‌است:

01

بازار اجاره نیز تحت تأثیر بازار خرید و فروش، افزایش قیمت‌های بالایی را تجربه کرده‌است. بر اساس گزارش منتشر شده، هزینه رهن یک مترمربع واحد مسکونی در تهران به طور میانگین در تیر ماه به رقم یک میلیون و 660 هزار تومان رسیده‌است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 27.6 را نشان می‌دهد. به بیان دیگر، رهن یک واحد 75 متری در تیر ماه بیش از 124 میلیون هزینه دربرخواهد داشت. این در حالی است که این مبلغ در سال 1396 هزینه رهن یک خانه 152 متری بود. معنی این اعداد این است که هزینه اجاره مسکن در شهر تهران در سه سال گذشته بیش‌از دو برابر شده‌است.

02

بررسی توزیع آپارتمان‌های معامله شده بر حسب سن بنا در تیرماه نشان می‌دهد که بیش‌ترین معاملات انجام گرفته مربوط به آپارتمان‌های با عمر بنای کم‌تر از 5 سال می‌باشد؛ به‌گونه‌ای که 38.6 درصد کل معاملات را این گروه تشکیل داده‌است. در نقطه مقابل، کم‌ترین حجم معاملات با 12.2 درصد، مربوط به آپارتمان‌های با عمر بیش‌از 20 سال است. اما نکته قابل توجه این است که با افزایش قیمت مسکن در شهر تهران طی چند سال اخیر، افراد به خرید خانه‌های قدیمی‌ساز رو آورده‌اند (مجبور شده‌اند). برای روشن ‌شدن موضوع کافی است در نظر داشته‌باشیم که در تیر ماه سال 1393، آپارتمان‌های با عمر بنای کم‌تر از 5 سال، بیش‌از 55 درصد معاملات را به خود اختصاص داده‌بودند که این رقم برای آپارتمان‌های با عمر بنا بالای 20 سال برابر با 7.6 درصد بود. همچنین سهم معاملات خانه‌های با عمر بنای 16 تا 20 سال از 6.3 درصد در تیر ماه سال 1393 به 17 درصد از کل معاملات در تیر امسال افزایش یافته‌است. همانگونه که مشخص است از یکسو سهم خانه‌های نوساز از معاملات طی این سال‌ها کاهش یافته‌است و از سوی دیگر، آپارتمان‌های با عمر بنا بالا، بیش‌تر مورد توجه خریداران قرار گرفته‌است. نمودار زیر توزیع آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران را بر حسب عمر بنا در تیرماه نشان می‌دهد:

03

با توجه به آمار منتشر شده منطقه هجده در میان مناطق 22 گانه شهر تهران با متوسط قیمت 6 میلیون و 630 هزار تومان، ارازن‌ترین منطقه تهران بشمار می‌رود. در نقطه مقابل منطقه یک گران‌ترین منطقه تهران به حساب می‌آید؛ به‌گونه‌ای که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه به 45 میلیون و 300 هزار تومان به ازای یک متر مربع در تیر ماه امسال رسیده‌است.

04

بر اساس گزارش منتشر شده، حجم معاملات صورت گرفته در چهار ماه ابتدایی امسال به 37هزار و 378 معامله رسیده‌است که نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش 41.9 درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش حجم معاملات در حالی است که میانگین قیمت مسکن در چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته بیش‌ از 42 درصد افزایش یافته‌است. موضوعی که شاید انتظار شروع یک دوره رکودی را کم‌رنگ‌تر کند، چرا که یکی از اولین نشانه‌های رکورد را می‌توان در کاهش حجم معاملات دانست. نمودار زیر حجم معاملات انجام گرفته در چهار ماه ابتدایی را از سال 1393 نشان می‌دهد:

05

بر اساس آمار منتشر شده، منطقه پنج بیش‌ترین اقبال را از سوی خریداران در تیرماه داشته‌است، به‌گونه‌ای که 15.84 درصد معاملات در این منطقه صورت گرفته‌است. پس از آن، منطقه چهار با 9.13 درصد، بیش‌ترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌است. در نقطه مقابل، مناطق نوزده و نه به ترتیب با 0.59 و 1.14 درصد، کم‌ترین اقبال را در میان مناطق 22 گانه داشته‌اند. نمودار زیر تعداد معاملات انجام گرفته از ابتدای امسال را به تفکیک ماه و مناطق 22 گانه شهر تهران نشان می‌دهد:

06