۰ نفر

نکاتی درباره رعایت ایمنی بخاری گازی این قاتل نامرئی

۸ آبان ۱۴۰۱، ۲۱:۵۵
کد خبر: 677471
نکاتی درباره رعایت ایمنی بخاری گازی این قاتل نامرئی

راهنمای نصب بخاری گازی ، کم کم با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا نیاز به یک سیستم گرمایشی خوب خواهیم داشت. شاید در تمام ساختمان ها از موتور خانه استفاده نکنند.

نکات مهم در مورد نصب و ایمنی بخاری گازی

به گزارش اقتصاد آنلاین، شاید هم با توجه به استفاده از موتور خانه بازهم منزلمان به خوبی گرم نمی شود. پس نیاز داریم از یک سیستم گرمایشی جداگانه استفاده نماییم.بهترین و ارزان ترین سیستم گرمایشی، گرمایش با گاز است. مناسب ترین وسیله بخاری گازی است، که هم از نظر ایمنی تایید شده است و هم از نظر گارمایشی بسیار مناسب است.

خیلی از کاربران به دنبال راهنمای نصب بخاری گازی خود هستند. و یا نکات مهم در مورد نصب بخاری گازی را میخواهند بدانند. بعضی از کاربران به دنبال نکات مهم در مورد نصب دودکش بخاری گازی خود هستند. و بعضی از افراد هم نیاز به تعمیر و سرویس بخاری گازی خود دارند.

در این مقاله آموزشی بخاری گازی قصد داریم به تمام جوانب بخاری گازی بپردازیم. همچنین نکات مهم و کلیدی به شما آموزش خواهیم داد تا در استفاده از بخاری گازی نهایت دقت و رعایت را انجام دهید، در ادامه همراه بنیان سرویس باشید.

راهنمای نصب بخاری گازی

قبل از آنکه شروع به آموزش نصب بخاری گازی بپردازیم بهتر است چند نکته مهم و کلید را در مورد نصب دودکش بخاری و بررسی آن را با یکدیگر بررسی نماییم. زیرا مهم ترین بخش و شاید به جرعت بتوان گفت کلیدی ترین و خطرناکترین بخش بخاری گازی، دودکش آن است. پس حتما باید نکات ایمنی در نصب دودکش بخاری را بخوبی بدانیم. لطفاً این نکات مهم و کلیدی را هرگز فراموش نکنید.

نکات ایمنی برای نصب صحیح دودکش بخاری

کمی به تصویر بالا نگاه کنید! وسایل گازسوز نیز همانند سایر وسایل مشابه جهت روشن شدن و سوختن مناسب نیاز به هوا دارند و تنها راه ارتباطی آنها با فضای خارج از ساختمان از طریق همین دودکش ظاهرا ساده می باشد.

متاسفانه تعداد قابل توجهی از شهروندان عزیزمان با بی توجهی به نکات ایمنی باعث به وجود آمد حوادث ناگواری می شوند. گاز طبیعی و سایر تسهیلات که موجب راحتی و آسایش مردم است، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می تواند موجب خسارات جبران ناپذیری شود. بهترین روش مقابله با این حوادث و خطرات، پیشگیری و رعایت نکات ایمنی است.

قاتل نامرئی

یکی از مهم ترین نکات قابل توجه، طریقه نصب انواع بخاری و وسایل گازسوز و به خصوص دودکش است. نثب صحیح دودکش از این جهت اهمیت دارد که مانع از نشت گاز مونوکسید کربن که حاصل سوختن ناقص گاز است، می گردد. این گاز بی رنگ و بو است که به سختی قابل تشخیص است.

این گاز به شدت سمی و خطرناک است که حتی در مقادیر بسایر اندک و جزئی باعی مرگ انسان می شود. علائم و نشانه های مسمومیت با مونوکسیدکربن بر انسان را می توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید. در نظر داشته باشید این گاز در غلظت های بالاتر سبب خفگی و در نهایت مرگ می شود. لطفاً نکات مهم و ایمنی را فراموش نکنید.

نکات ایمنی وسایل گازسوز

بخاری گازی

در ادامه مقاله راهنمای نصب بخاری گازی باید اینکه نکته مهم را در نظر داشته باشید که هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد و مجزا و مجهز به کلاهک داشته باشند. در نظر داشته باشید که باید محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بررسی نمایید و از استحکام و ثابت آنها مطمئن باشید.

یکی از سایع ترین مشکلات در سر دودکش، مسدود شدن آنها است. این انسداد باعث بازگشت گازهای خطرناک و مسموم کننده به فضای زندگی شما خواهد شد که موجب گازگرفتگی و مرگ می شود.

بدترین کاری که همشهریان عزیزمان انجام میدهند عبور دودکش وسایل گازسوز از شیشه هاست. که نباید به صورت مستقیم این کار را انجام دهید. زیرا در چنین حالتی امکان دارد شیشه در اثر گرما و سرما شکستن وجود دارد. هچنین این امکان وجود دارد که لوله دودکش لق شده و باعث افتادن لوله دودکش شود. در صورتی که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج پنجره باشد.

هر چند مدت یک بار کلاهک دودکش های وسایل گازسور را بازرسی نمایید و در صورت افتادن کلاهک آن را در محل خود مجدد نصب نمایید. نکته مهم این است که کلاهک دودکش علاوه بر اینکه از نفود باران و برق و افتادن سایر اشیاء به داخل دودکش جلوگیری میکند، در منظم سوختن وسایل گازسوز نیز موثر است.

نکته مهم : باید این نکته را در نظر داشته باشید که از فشردن بیش از اندازه کلاهک که موجب تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروجی گازهای دودکش می شوند نیر خوداری نمایید.

نکات مهم در نحوه استفاده از دودکش

کم کم به بخش های اصلی راهنمای نصب بخاری گازی میرسیم. در این بخش میخواهیم چند نکته مهم و کاربردی در زمینه دودکش ها با شما در میان بگذاریم. شاید مهم ترین و اصلی ترین بخش این مقاله همین قسمت است. از شما درخواست میکنیم که به صورت کامل و دقیق این بخش را مطالعه کنید.

۱- انتهای دودکش های توکار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

۲- حتی الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری نمایید. زیرا زانوی کارآیی دودکش را کاهش می دهد.

۳- هرگز دودکش وسایل گازسوز و هواکش (فن) را از یک لوله یا کانال مشترک عبور ندهید.

۴- برای دودکش داخل و بیرون دیوار نباید از لوله های پلاستیکی و غیرمقاوم د برابر حرارت استفاده نمایید.

۵- دودکش باید از ورق های ضد زنگ (گالوانیزه) به نسبت ضخیم انتخاب شود.

۶- آبگرمکن و بخاری حتما مجهز به دودکش باشد. از نصب این وسیله ها بدون دودکش در محیط های بسته جدا خودداری نمایید.

۷- استفاده از دودکش های مشترک باید با نظر متخصصان و مشاوران تأسیساتی انجام شود.(پیشنهاد بینیان سرویس عدم استفاده از دودکش مشترک است)

۸- استفاده از دودکش های آکاردئونی آلومینیومی به علت نبود امکان آب بندی در ابتدا و انتها خطرناک هستند.(منظورمان از آب بندی یعنی عدم نشت گازهای سمی و خطرناک به داخل منزل است)

۹- هنگام عبور دودکش از داخل دیوار و تقاطع آن باید قطر لوله فلزی به طور کامل یکسان باشد. کم کردن قطر لوله هنگام خروج از ساختمان (دیوار یا سقف) مجاز نیست.

۱۰- از نظر دودکش در حیاط خلوت های رو بسته خودداری نمایید. داکت دودکش ها باید خروجی از بالا و پایین به هوای آزاد داشته باشد و به هیچ وجه هیچ گاه بالای داکت مسدود نشود.

تصور زیر نمونه یک دودکش استاندارد و یک دودکش غیر استادندارد است. لطفا دقت نمایید.

نصب صحیح دودکش بخاری گازی

ساده ترین روش برای آزمایش هر دودکش، لمس و دست زدن به آن است. دودکش ها به صورت مرتب بازرسی نمایید تا از آزاد بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل نمایید.

برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش سه آزمایش آسان ذیل را انجام دهید:

ساده ترین آزمایش هر دودکش، دست زدن و لمس آن است. سردی دودکش نشانه عبور نکردن گازهای سمی حاصل از احتراق وسیله گازسوز و زنگ خطری برای شما است. وقتی وسیله گازسوز کار میکند باید دودکش داغ باشد.

آزمایش بعدی استفاده از شمع و یا شعله کبریت در محل دریچه و مبدأ دودکش در اتاق(محل مصرف) است. باقرار دادن کبریت روشن در ابتدای دریچه باید شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود. این موضوع نشانه کارکردن و مکش مناسب دودکش بوده و در صوتی که تغییری در شعله ایجاد نشود نشان دهنده عدم مکش مناسب دودکش است.

هنگام خرید و یا اجاره خانه و پیش از وصل وسایل گازسوز به دودکش، مسیر دودکشها را با یک وزنه و طناب محکم از پشت بام تا محل دریچه و مبدأ دودکش کنترل کنید تا از باز بودن آن طور کامل مطمئن شوید.

نکته مهم : در زمانی که ساختی و سازی در اطراف منزل شما انجام می شود باید بسیار مراقب باشید تا مصالح ساختمانی به داخل دودکش ها ریخته نشود و راه ورودی دودکش مسدود نگردد.

۱- هر ساله پیش از روشن کردن وسایل گرمازا، مراقب باشید مسیر دودکش ها به وسیله لانه پرندگان مسدود نشده باشد.

۲- قسمت عمودی دودکش باید روی پایه های مناسب قرار گرفته باشد تا وزن ان به پایه منتقل شود و از کج شدن آن جلوگیری به عمل آید. در ضمن بخش عمودی دودکش روی نماها باید به وسیله بست های مناسب به دیوار محکم شوند. همچنین مراقب چرخش کلاهک به سمت زمین باشید، زیرا این گونه دودکش ها کرآیی لازم را ندارند و خارج نشدن گازهای حاصل از احتراق جان شما را تهدید می کند.

۳- عبور دودکش از فضای داخل صقف کاذب و به خصوص حمام به دلیل امکان پوسیدگی و نشت گاز مونواکسیدکربن خطرناک است.

۴- دودکش باید مجهز به بست نگه دارنده باشد و در محل خودم محکم شود.

۵- برای شومینه به دلیل امکان پس از زدن گازهای حاصل از احتراق بهتر است از دودکش به قطر ۱۵ سانتی متر استفاده شود.

نکات پایانی راهنمای نصب بخاری گازی

در مقاله راهنمای نصب بخاری گازی سعی بر آن شده است تا نکات مهم و کلیدی که شاید به ظاهر سایده باشد اما آنها را رعایت نمیکنیم را به شما عزیزان یادآوری نماییم. طبق مواردی که در بالا به آن اشاره شده و همانطور که شاید خودتان هم متوجه شده باشید اساسی ترین بخش هر وسیله گازسوز، دودکش آن است.

نکته مهم : در هنگام خرید بخاری گاز حتما به نشان استاندارد آن توجه نمایید. و در نظر داشته باشید که بخاری گازی شما دارای سیستم ODS یا سنسور حرارتی باشد.

در مرحله بعدی حتما دور شلنگ اتصال به بخاری و لوله گاز از بست های فلزی استفاده نمایید. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که نباید این بسته ها بیش از اندازه محکم شوند که باعث پارگی و نشت گاز های سمی به داخل منزل گردد.

فاصله بخاری تا دیوار باید حداقل ۳۰ سانتیمتر باشد. از سوی دیگر رابط دودکش با دیوار نیز باید ۱۵ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشند.

بخاری باید حداقل ۵۰ سانتیمتر از سایر وسایل قابل اشتعال دور باشد. و از لوله اصلی گاز تا بخاری گاز نباید فاصله بیش از ۱۲۰ سانتیمتر باشد.

نکته بسیار مهم : از نصب بخاری داخل حمام به شدت پرهیز نمایید. لطفاً این نکته را به شدت رعایت نمایید.

شعله های بخاری گاز باید به صورت آبی بسوزند، اگر به هردلیلی این شلعه ها به رنگ دیگری هستند باید سریعا مشکل را برطرف نمایید. پیشنهاد میکنیم درب و پنجره ها را باز نمایید، بخاری را خاموش کنید. سپس اقدام به بررسی مشکل نمایید. این مشکل میتواند به خاطر بد سوختن گاز باشد. همانطور که در بالا اشاره شد بخای گاز نیر برای درست کار کردن نیاز به اکسیژن دارد. پس باید لوله دودکش بخاری را برررسی نمایید.

شاید این مورد یا افراد و فروشگاه ها به شما یادآوری ننمایند. بخاری های بدون دودکش اصلا مناسب برای فضاهای بسته نیستند. بخاری های بدون دودکش برای مغازه ها، مراکز خرید و جاهایی که رفت و آمد وجود دارد و معمولا درب ها باز هستند و هوا در حال گردش است. پس در صورتی که قصد خرید یک بخاری برای منزل خود را دارید نباید اقدام به خرید بخاری بدون دودکش نمایید.

در زمان هایی که قصد دارید منزل خود را ترک نمایید حتما بخاری گاز را خاموش نمایید. حتی اگر یک ساعت نمیخواهید در منزل باشید. نکات بسیار مهمی است که باید رعایت شود.

کودکان و خردسالان را تنها در منزل با بخاری گاز نگذارید.