۰ نفر

یک زن؛ متهم مشهور مسمومیت سریالی دختران دانش آموز

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۱۰
کد خبر: 703619
یک زن؛ متهم مشهور مسمومیت سریالی دختران دانش آموز

دست‌اندازی به «ابزارهای غیرانسانی» برای دستیابی به «اهداف ضدایرانی»، ازجمله رویکردهای جریان‌های معاند در ماه‌های اخیر بوده‌است؛ موضوعی که در اتفاق‌های اخیر پیرامون مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قمی نیز تکرار شد و اکنون براندازان و در صدر آنها، منافقین می‌کوشند از این موضوع در راستای اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، تحولات ماه‌های اخیر در کشور به‌دنبال وقوع اغتشاشات، نشان داد جریان‌های معاند از هیچ‌ اقدامی برای پیشبرد رویکردهای ضدایرانی خود رویگردان نیستند؛ از «کشته‌سازی» گرفته تا «دروغ‌پردازی» از راهبردهایی بوده که براندازان در ماه‌های اخیر عیله جمهوری‌اسلامی استفاده کرده‌اند.

در تازه‌ترین اقدام در این راستا، جریان‌های برانداز تلاش دارند از موضوع مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان قمی به‌عنوان ابزاری به‌منظور افزایش فشارها بر جمهوری‌اسلامی استفاده کنند. این درحالی‌است که براساس اعلام مسئولان مربوط، مسمومیت اخیر دانش‌آموزان قمی عمدی بوده و دست‌هایی در کار است تا مدارس و به‌ویژه مدارس دخترانه را به تعطیلی بکشاند.

منافقین مشغول کارند

فضاسازی‌ها علیه جمهوری‌اسلامی، پیرامون پشت‌پرده مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قمی درحالی طی روزهای اخیر اوج گرفت که رد پای گروهک منافقین در این ماجرا پیدا شد؛ آن‌هم در شرایطی که گروهک منافقین طی حیات جمهوری اسلامی، از هیچ کار کثیفی برای ضدیت با ایرانیان فرو‌گذار نکرده است. برهمین اساس مریم رجوی، سرکرده منافقین در توییتی، ضمن اشاره به ادامه‌دار بودن این مسمومیت‌ها، با استفاده از عبارات «یک جنایت سیستماتیک»، «بی‌تردید ناشی از یک اراده خبیث» سعی کرد انگشت اتهام را از سوی خود برگردانده و متوجه جمهوری اسلامی کند. بسیاری از کارشناسان حوزه سیاست همین توییت را دلیلی می‌شمارند بر دست داشتن سازمان منافقین در این مسمومیت‌های سریالی.

القای زن‌ستیزی

اثبات «سیاست‌های زن‌ستیزانه جمهوری‌اسلامی» یکی از اصلی‌ترین رویکردهایی بود که ازسوی جریان‌های معاند در موضوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قمی پیگیری شد. در این چارچوب براندازان و به‌ویژه گروهک‌ تروریستی منافقین تلاش کردند این گونه القا کنند که مسموم کردن سریالی دانش‌آموزان «اقدامی سیستماتیک ازسوی جمهوری‌اسلامی» باهدف «انتقام‌گیری از دختران» بوده‌است.

پشت‌پرده فضاسازی‌ها

نکته قابل تامل در جریان‌سازی‌های اخیر این است که به‌نظر می‌رسد سناریوسازی در این زمینه از  مدت‌ها قبل در دست انجام بوده‌ و زمینه‌چینی‌های لازم در این راستا انجام شده‌است. همین چندی قبل بود که از قم خبر رسید شبنامه‌ای با امضای مجعول منتسب به جریان‌های مذهبی شهر منتشر شده که حاوی مطالب کذبی با محور «مخالفت علما با درس خواندن دختران» بود؛ اقدامی که به‌وضوح از پیشبرد سناریویی امنیتی به‌منظور بهره‌برداری از موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی حکایت داشت. به‌دنبال چنین اقدام‌های ایضایی هم بود که جریان‌های معاند تلاش کردند با استناد به چنین شواهدی، مسمومیت دانش‌آموزان را به حکومت منتسب کنند.

مطالبه‌ای از دستگاه‌های امنیتی

اعلام دیروز معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت مبنی بر اینکه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس قم عمدی بوده و ازسوی افرادی انجام شده که قصد داشتند مدارس و به‌ویژه مدارس دخترانه را به تعطیلی بکشانند، نشان‌دهنده یک طراحی ضدامنیتی ازسوی جریان‌های معاند است که می‌کوشند با فضاسازی و دروغ‌پردازی‌های رسوای خود، برای نهادهای بین‌المللی به‌منظور افزایش فشارها بر جمهوری‌اسلامی «ابزارسازی» کنند. این موضوع در موضوع‌هایی مانند «کشتن معترضان»، «شکنجه زندانیان»و... نیز تکرار شد. در این میان، پیگیری دقیق ماجرای مسمومیت اخیر دانش‌آموزان ازسوی دستگاه‌های امنیتی تا مشخص شدن سرنخ‌های اصلی ماجرا، مطالبه‌ای از دستگاه‌های امنیتی کشور محسوب می‌شود.

۲ اقدام ضروری  برای دستگاه‌های امنیتی

محمود عباس‌زاده مشکینی،عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس: مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم را باید از زوایای مختلفی مورد بررسی همه‌جانبه قرار داد و نیت‌ها و دست‌های پشت‌پرده کشف و درباره اهداف آنها اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داد؛ موضوعی که باید ازسوی دستگاه‌های امنیتی کشور به‌صورت ویژه‌ای مورد پیگیری قرار گیرد. با توجه به اینکه مسئولان وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده‌اند مسمومیت دانش‌آموزان عمدی بوده‌است، معتقدم در این زمینه ۲فرضیه اصلی وجود دارد؛ «حرکت تروریستی بیولوژیک» و «اقدامی با انگیزه‌های شخصی».

 اگر معتقد باشیم مسموم‌کردن دانش‌آموزان اقدامی تروریستی بوده‌است، باید بررسی کرد که انجام چنین اقدام‌های ددمنشانه‌ای چه اهداف سیاسی را پیگیری می‌کند. معتقدم افرادی که دست به چنین اقدام‌های جنایتکارانه‌ای می‌زنند، بیش ‌از هر چیز راهبرد «القای ناامنی» را مدنظر دارند.

 آنها می‌کوشند اینگونه القا کنند که «دولت در برقراری امنیت شهروندان ناتوان است» و گروه‌های مدعی حقوق‌بشر بهتر می‌توانند کشور را اداره کنند. درچنین شرایطی معتقدم دستگاه‌های امنیتی در این زمینه ۲وظیفه دارند؛ نخست اینکه با انجام بررسی‌های همه‌جانبه، مشخص کنند چنین اقدام ددمنشانه‌ای با انگیزه‌های سیاسی - تروریستی انجام شده یا اهداف و انگیزه‌های شخصی را دنبال می‌کند.

دومین نکته این است که دستگاه‌های امنیتی باید اهداف و دست‌های پشت‌پرده انجام چنین اقدام‌هایی را برای جامعه شفاف‌سازی کنند.

بررسی پرونده در کمیسیون حقیقت‌یاب

بررسی ابعاد مختلف مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم، که در روزهای اخیر اخباری مبنی بر تکرار آن در شهرهایی مانند بروجرد و حتی تهران، منتشر شد، یکی از اقدام‌هایی است که نمایندگان مجلس دراین زمینه در دستورکار قرار داده‌اند. سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه نمایندگان درحال انجام بررسی‌های لازم و جنبه‌های مختلف این موضوع، به‌ویژه در حوزه امنیتی آن هستند، به همشهری گفت: کمیسیون حقیقت‌یابی که دراین زمینه تشکیل شده مشغول بررسی ابعاد مختلف مسمومیت دانش‌آموزان قمی است.

زهرا شیخی با بیان اینکه بررسی‌های مربوط هنوز تکمیل نشده‌است، اضافه کرد که با پایان تحقیقات انجام شده، نتایج به‌دست آمده برای اطلاع‌ افکارعمومی منتشر خواهد شد و شفاف‌سازی‌های لازم پیرامون زوایای گوناگون چنین رویدادی انجام می‌شود.این درحالی‌است که در روزهای اخیر رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نیز با اشاره به بررسی این موضوع در کمیته‌ای حقیقت‌یاب، تأکید کرده بود که اتفاقی عمدی رخ داده و لازم است به‌صورت دقیق ابعاد این مسمومیت‌های سریالی بررسی شود. جلال رشیدی‌کوچی با بیان اینکه مسمومیت دانش‌آموزان در تهران، بروجرد و قم به‌صورت مشابه بوده‌است، تصریح کرده بود که این مسمومیت‌ها از خارج از کشور هدایت می‌شود و با توجه به اینکه استمرار پیدا کرده‌است، باید به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

 سخنگوی وزارت بهداشت: هنوز علت ماجرا معلوم نیست

البته عصر دیروز سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به صحبت‌های معاون تحقیقات این وزارتخانه یک‌بار دیگر بر علل نامعلوم این مسمومیت‌ها صحه گذاشت و درمورد دانش‌آموزان قمی گفت: نتایج قابل استنادی درباره علت بیرونی مسمومیت دانش‌آموزان در دسترس نیست.سخنان سخنگوی وزارت بهداشت یک‌بار دیگر لزوم ورود جدی و فوری دستگاه‌های امنیتی به این ماجرا را نشان می‌دهد تا نگرانی از باب این اتفاق عجیب و کم‌سابقه رفع شود.

اهمیت کشف ابعاد مختلف حادثه

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس:مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم و یکی دو شهر دیگر کشور، از موضوع‌های مهم روزهای اخیر است که بحث‌های دامنه‌داری را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته و زمینه‌ساز بروز برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در میان خانواده‌ها و والدین شده‌است.

دراین میان اما فارغ از بحث‌های رسانه‌ای که پیرامون این موضوع مطرح می‌شود، نهادهای مربوط مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و دستگاه‌های امنیتی کشور باید بررسی‌های دقیقی درباره ابعاد مختلف بروز چنین اتفاق‌هایی در برخی مدارس انجام دهند؛ موضوعی که به نتیجه رسیدن آن، آرامش را برای خانواده‌های دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورد.

برخی جریان‌های مشکوک در روزهای اخیر تلاش کردند با انتشار گسترده اخبار این مسمومیت‌ها و دامن زدن به شایعه‌ها دراین زمینه، فضای ملتهبی را در جامعه به‌وجود آورند؛ رویکردی که با هوشیاری نهادهای مربوطه و به‌ویژه دستگاه‌های امنیتی کشور خنثی خواهد شد. دراین میان کشف منشا بروز چنین اتفاق‌هایی از نکات مهمی است که نهادهای مربوط باید با جدیت آن را پیگیری کنند.

برخی معتقدند این مسمومیت‌ها منشأ خارجی دارد و برخی دیگر براین اعتقادند که عده‌ای در داخل تلاش می‌کنند با انجام چنین اقدام‌هایی، مدارس کشور را به تعطیلی بکشانند؛ هرچه هست دست‌های پشت‌پرده چنین حوادث شومی باید هرچه سریع‌تر شناسایی و به جامعه معرفی شوند. معتقدم در شرایط کنونی، بیش‌از فضاسازی‌هایی که ازسوی جریان‌های معاند انجام می‌شود و می‌کوشند مانند همیشه انگشت اتهام را به‌سوی جمهوری‌اسلامی بگیرند، «کشف مسئله» اهمیت دارد، چرا که دیگر نباید اجازه بروز چنین حوادثی را داد.