۰ نفر

کلاهبرداری با مسابقه اینستاگرامی

۳ دی ۱۳۹۹، ۶:۰۵
کد خبر: 492113
کلاهبرداری با مسابقه اینستاگرامی

مردی که با برگزاری مسابقه اینستاگرامی دست به کلاهبرداری زده بود، شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، یکی از شهروندان چندی قبل با مراجعه به پلیس فتای استان هرمزگان در شکایتی توضیح داد: در مسابقه آیفون پرو 11 پیج فروش موبایل شرکت کردم، اما 14 میلیون از من کلاهبرداری شد. مأموران بعد از دریافت این شکایت وارد عمل شدند و در تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد شخصی در

اینستاگرام با انتشار پست مسابقه با محتوای وسوسه‌انگیز و جعلی با حربه اهدای جوایز آیفون با نصف قیمت، مخاطبان را جذب و برای اعتماد‌سازی ضمن پاسخ‌گویی به افراد از طریق واتس‌آپ حتی به صورت زنده و هم‌زمان مبادرت به پخش زنده ویدئویی کرده است؛ در نتیجه پس از چت در واتس‌آپ با افراد به‌ظاهر برنده و دریافت نصف قیمت گوشی آیفون انتخابی، اقدام به ارسال گوشی کپی طرح آیفون به ارزش دو میلیون تومان ازطریق سرویس تیپاکس برای آنها کرده و به این ترتیب دست به کلاهبرداری کلان زده است. با اقدامات فنی و پلیسی انجام‌شده از سوی کارشناسان پلیس فتا، پس از هماهنگی با مقام قضائی، متهم دستگیر شد.

پس از آن پدر متهم متعهد شد با پرداخت مبالغ کلاهبرداری‌شده، رضایت تمامی افراد مال‌باخته را جلب کند. در نهایت پرونده برای سیر مراحل قضائی و جنبه عمومی جرم به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس ارسال شد. سرگرد احسان بهمنی، سرپرست پلیس فتای استان هرمزگان، با تأیید این خبر گفت: متهم با آشنایی کامل به ترفندهای طراحی پیج کاری، تکنیک‌های تبلیغاتی، روش‌های اعتمادسازی و تهیه اسکرین‌شات‌های جعلی از رضایت مشتریان، اقدام به کلاهبرداری کرده که بیانگر این واقعیت است که حربه برگزاری مسابقه و اهدای جوایز همچنان شگردی ویژه برای افراد کلاهبردار است. خوش‌باوری افراد فریب‌خورده و پرداخت مبالغ قبل از تحویل و بررسی حضوری کالا، عامل موفقیت متهمان در این‌ نوع پرونده‌هاست.

این مقام انتظامی بیان کرد: ضروری است هم‌وطنان قبل از خرید و اعتماد به فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی مجازی، نسبت به ماهیت واقعی و اصالت کسب‌و‌کار مربوطه تحقیقات کافی داشته باشند و همچنین نیاز است در صورت امکان، ساز‌و‌کاری مانند نماد اعتماد الکترونیکی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعتباربخشی به کسب‌و‌کارهای واقعی و فعال در شبکه‌های اجتماعی مجازی پیاده‌سازی شود.