۰ نفر

تعبیر کابوس ترامپ

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷
کد خبر: 430309
تعبیر کابوس ترامپ

نتیجه انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری امریکا بسیار زودتر از تصور به پایان رسید. با کناره‌گیری برنی سندرز، اکنون جو بایدن می‌تواند ادعا کند نامزد نهایی حزب دموکرات است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت در دو دوره متوالی دو کمپین هدفمند و قدرتمند را برای ریاست‌جمهوری راه‌اندازی کرد که اگرچه نتیجه نهایی پیروزی او در انتخابات درون حزبی نبود ولی موجی از مطالبات را ایجاد کرد که نخبگان امریکایی مجبور به دیدن این خواسته‌ها شدند و نتوانستند بی تفاوت از کنار آن عبور کنند. هیلاری کلینتون در سال 2016 دقیقا در همان‌جایی باخت که نقطه قوت برنی سندرز بود. در آن سال اگرچه سندرز در نهایت با دلخوری از هیلاری کلینتون حمایت کرد اما طرفداران وی هیچگاه پشت سر کلینتون برای مقابله با ترامپ قرار نگرفتند و البته برخی نیز بر این تصور بودند که قطعا دونالد ترامپ پیروز این رقابت نخواهد شد. در سال 2020 نیز یک‌بار دیگر تاریخ تکرار شد. برنی سندرز کمپین خود را به خوبی راه‌اندازی کرد و به پیش برد. شروع خوب او در ایالت‌های اولیه که در آن انتخابات درون حزبی برگزار شد بسیاری را به این باور رسانده بود که 2020 سال برنی سندرز و پیروزی او در انتخابات است. ولی نکته اینجا بود که به ناگاه همه‌چیز تغییر کرد. تمام میانه روهای حزب دموکرات باهم متحد شدند تا سندرز را شکست دهند و حتی کمپین سندرز نیز این تصور را نمی‌کرد که چنین اتفاقی رخ دهد. سندرز حتی در مناطقی که پیش‌تر در آن شگفتی‌ساز شده بود و خیال راحتی برای پیروزی در آن داشت نیز شکست خورد. میشیگان یکی از ایالت‌ها بود که سندرز در سال 2016 با پیروزی در آن یک شگفتی بزرگ ساخته بود ولی این‌بار در همین ایالت به جو بایدن باخت. رفته رفته همه نامزدهای حزب نیز کناره‌گیری کردند تا تنها بایدن و سندرز باقی بمانند. با پیشی گرفتن بایدن در بسیاری از ایالت‌ها و پیروزی در روزهای حساس انتخابات بسیاری از گمانه‌زنی‌ها بر این مبنا بود که به احتمال زیاد بایدن می‌تواند پیروز نهایی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها باشد ولی به نظر می‌رسید که سندرز به مسیر خود ادامه دهد. نقطه قوت سندرز برگزاری کمپین‌های بزرگ با جمعیت بالای طرفداران بود. او درهر نقطه‌ای می‌توانست تعداد زیادی از طرفداران خود را جمع کند و برای آنها سخنرانی داشته باشد. حتی در مناظره‌ها نیز حضور تماشاچیان باعث می‌شد که سندرز عملکرد بهتری از خود نشان دهد. ولی با شیوع و گسترش ویروس کرونا در سراسر امریکا کمپین‌های انتخاباتی به حالت تعلیق درآمد حتی مناظره تلویزیونی نیز بدون حضور تماشاچیان برگزار شد. در نتیجه برنی سندرز چهارشنبه هفته گذشته رسما اعلام کرد از کمپین انتخاباتی کناره‌گیری می‌کند تا در عمل جو بایدن نامزد نهایی حزب دموکرات شود.

برنی سندرز در یک سخنرانی زنده رسما عنوان کرد که اولویت او مبارزه با ویروس کروناست تا مبارزه انتخاباتی؛ او عنوان کرد من نمی‌توانم به این کمپین ادامه دهم، چرا که کشور ما کار مهم‌تری در این ساعات سخت دارد. سندرز پیروزی را به بایدن تبریک گفت و وعده داد با بایدن برای پیشبرد اهداف ترقی‌خواهانه همکاری کند. او گفت به همراه همسرش تحت تاثیر حمایت‌های هوادارانش قرار گرفته و این شعار را تکرار کرد: «بگذارید جلو برویم. مبارزه ادامه دارد.»

 توپ در زمین جو بایدن

به نوشته نیویورک تایمز در حال حاضر بایدن معاون رییس‌جمهور سابق امریکا می‌تواند خود را نامزد نهایی حزب دموکرات بنامد. او هنوز نتوانسته آن‌گونه که باید در بسیج کردن طیف گسترده‌ای از امریکایی‌ها موفق عمل کند. بر خلاف برنی سندرز، بایدن نتوانسته شور و شوق لازم را برای جذب جوانان امریکایی ایجاد کند. اما بایدن به این دلیل توانست درانتخابات اخیر پیروز شود که بسیاری از رای‌دهندگان سیاست سندرز را بسیار چپ گرایانه می‌دیدند و از طرفی متقاعد شدند که بایدن از موقعیت بهتری برای مقابله با ترامپ در ماه نوامبر سال جاری برخوردار است. تا به امروز لیبرال دموکرات‌های امریکایی و ترقی‌خواهان بایدن را زیادی محافظه‌کار و ناامیدکننده می‌دانستند. اما با کناره‌گیری سندرز، بایدن 77 ساله فرصت کافی خواهد داشت تا برنامه‌ای جدی برای جذب این بخش از حزب دموکرات داشته باشد. از همین رو بایدن می‌تواند برنامه‌های منسجم‌تری را در خصوص مراقبت‌های بهداشتی و تغییرات آب و هوایی ارایه دهد، چرا که تا به امروز در این زمینه چندان شفاف نبوده است.

از طرفی اگر بناست برنی سندرز طی روزهای آینده به صورت جدی پشت سر بایدن قرار گیرد باید زمینه‌های مشترکی بین کمپین بایدن و سندرز ایجاد شود و به احتمال زیاد مقام‌های هر دو کمپین برای ایجاد فصل مشترک با یکدیگر وارد مذاکره شده‌اند و شاید توافق‌های پشت‌پرده‌ای نیز تا امروز میان دو کمپین انجام شده باشد. برخی منابع به نیویورک تایمز عنوان کرده‌اند که انتظار می‌رود کمپین بایدن مجموعه‌ای از خواسته‌های سندرز را در بحث مراقبت‌های بهداشتی و برخی موضوعات دیگر بپذیرد. به خصوص در بحث وام‌های دانشجویی که یکی از شعارهای اصلی سندرز بوده است. به احتمال زیاد طی هفته آینده فضای روشن‌تری در اردوگاه دموکرات‌ها شکل خواهد گرفت.

اندکی پس از سخنرانی سندرز در روز چهارشنبه بایدن نیز بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن تشکر از حریف خود از جذب پایگاه طرفداران برنی سندرز به پایگاه خود سخن گفت. در بیانیه بایدن آمده است، او فقط یک کمپین را به پیش نبرد. یک جنبش را خلق کرد. اشتباه نکنید. اعتقاد دارم این جنبش امروز به اندازه دیروز قدرتمند است. این برای کشور و آینده‌مان امر خوبی است. باید منافع ملت و ضرورت شکست دادن ترامپ در اولویت قرار گیرد. بایدن در ادامه خطاب به سندرز گفت به سراغت می‌آییم و به حرف‌هایت گوش می‌دهیم. او در پایان همچنین خطاب به طرفداران سندرز وعده داد، می‌بینم‌تان، می‌شنوم‌تان و اهمیت اتفاقی که در کشور باید بیفتد را درک می‌کنم. امیدوارم به ما بپیوندید، چرا که به شما نیاز داریم.

 وعده‌های محقق نشده برنی سندرز

گفتنی است هنگامی که سندرز قصد داشت برای بار دوم وارد رقابت برای ورود به کاخ سفید شود وعده داد تا فضای انتخابات را تغییر دهد و رای‌دهندگان جدیدی را به اردوگاه موکرات‌ها وارد کند اما سندرز در نهایت نتوانست آنگونه که می‌خواهد میزان مشارکت جوانان و سایر گروه‌ها را نسبت به گذشته افزایش دهد. از سوی دیگر با شروع انتخابات‌های درون حزبی مشخص شد که سندرز نتوانسته ضعف اصلی خود در انتخابات درون حزبی سال 2016 را بر طرف کند، چرا که کماکان نتوانسته نظر رای‌دهندگان سیاهپوست که پایگاه اصلی رای دموکرات‌ها هستند را به خود جذب کند. او در ایالت‌های جنوبی مانند آلاباما، کارولینای جنوبی، می‌سی‌سی پی و ویرجینیا نتوانست در برابر حامیان سیاهپوست جو بایدن کاری از پیش ببرد و حتی در طرف مقابل بایدن توانست در انتخابات اخیر بخشی از رای سفیدپوستان حامی سندرز را از او بگیرد.

در سوی دیگر ماجرا، برنی سندرز بیش از آنکه یک سناتور دموکرات ایالت ورمونت باشد یک سناتور مستقل شناخته می‌شد و از طرفی نتوانست رویکرد خود را به عنوان یک سوسیال دموکرات در حزب پیش ببرد بلکه بیشتر اورا یک چپ‌گرای صرف می‌دیدند که قصد دارد دیدگاه‌های خود را به بدنه جامعه امریکا تزریق کند.

همچنین برنی سندرز توانسته بود با مطرح کردن بیمه درمانی برای همه، کالج بدون شهریه و همچنین تقویت طبقه کارگر امریکا برای خود محبوبیتی قابل توجه ایجاد کند اما در سوی دیگر این سیاست‌ها با مخالفت جدی رهبران حزب، نمایندگان منتخب و حامیان مالی حزب و حتی رای‌دهندگان مواجه شد، چرا که برخی رای‌دهندگان تفکرات او را نزدیک به چپ افراطی می‌دیدند.

البته شخص برنی سندرز این نوع استدلال‌ها را نمی‌پذیرفت، چرا که او معتقد بود در مباحث ایدئولوژیک در حزب پیروز شده است و اکنون اکثریت قریب به اتفاق دموکرات‌ها از برنامه مترقی او حمایت می‌کنند. ولی باید این واقعیت را پذیرفت که در این دوره از انتخابات نتوانست افکار مترقی خود را برای رای‌دهندگان قابل پذیرش کند، چرا که آنها فردی را می‌خواستند که بتواند ترامپ را شکست دهد و نتیجه این انتخابات چه درست یا غلط بایدن بود.

 میراث فراموش‌نشدنی برنی

ولی نباید این نکته را فراموش کرد که سندرز توانست اقداماتی انجام دهد که صدای بخش ترقی‌خواه در داخل حزب شنیده شود. او همچنین شیوه جمع‌آوری پول برای مبارزات انتخاباتی را دگرگون کرد و به‌جای تکیه بر جلب حمایت سرمایه‌داران بزرگ ، میلیون‌ها نفر در سراسر امریکا کمک‌های کوچک به او اهدا می‌کردند و مستقل از هر قدرت سرمایه‌داری کمپین خود را ادامه می‌داد.برنی سندرز در ماه‌های ژانویه و فوریه در نظرسنجی‌ها صعود قابل توجهی داشت اما ضعف او در عدم بسیج جناح چپ‌گرای حزب دموکرات بود و این درحالی بود که بخش میانه‌روی حزب دموکرات کاملا یکپارچه برای شکست سندرز بسیج شدند. از طرفی این واقعیت را هم نمی‌توان نادیده گرفت که تا پیش از پیروزی بایدن در کارولینای جنوبی برخی در حزب خود را آماده پذیرش سندرز می‌کردند اما یک جرقه باعث شد تا همه‌چیز تغییر کند و به ناگاه همه نامزدهای میانه روی حزب که می‌دانستند شانسی برای ادامه راه ندارند پشت سر بایدن قرار گرفتند و سه‌شنبه بزرگ نتیجه‌ای برای بایدن رقم خورد که سرنوشت همه‌چیز را تغییر داد.

ولی کناره‌گیری زودهنگام سندرز از رقابت اکنون یک شانس بزرگ را در اختیار بایدن قرار داده است، چرا که تا پیش از این شرایط چنین فضایی قابل تصور نبود و اکنون فرصت بسیار خوبی فراهم شده که یکپارچه حزب دموکرات برای مقابله با ترامپ و شکست او برنامه‌ریزی کند،زیرا هدف اصلی در حزب نیز در گام اول همین موضوع است. با این وجود برنی سندرز اگرچه کمپین خود را متوقف کرده اما عنوان کرده که نام خود را در انتخابات حفظ می‌کند که با کسب نمایندگان حزبی بیشتر اهرم فشار خود برای رسیدن به خواسته‌های خود را نیز افزایش دهد. با این حال شرایط بازی جدید در حزب دموکرات، قطعا برای دونالد ترامپ گران تمام خواهد شد.