۰ نفر

مجازات گناهکاران کوچک

۳ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 404257
مجازات گناهکاران کوچک

سرانجام پس از حدود یکسال و سه ماه، دیروز دوشنبه دادستان عمومی عربستان سعودی از صدور احکام عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و ستون نویس واشنگتن پست خبر داد و اعلام کرد، 5 نفری که در این قتل دخالت مستقیم داشتند به اعدام محکوم شدند و 3 نفر که تلاش کرده بودند روی قتل سرپوش بگذارند در مجموع به 24 سال حبس محکوم شدند. احمد عسیری و سعود القحطانی از افراد نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز بیگناه شناخته و تبرئه شدند.

به‌گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، «شلعان الشلعان»، دادستان عمومی عربستان دیروز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که تاکنون 9 جلسه محاکمه برای عاملان قتل خاشقجی برگزار شده، اعلام کرد: «دادگاه برای 5 مردی که مستقیماً در قتل [خاشقجی] دست داشتند حکم اعدام صادر کرده است.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، وی با اشاره به این موضوع که در این 9 جلسه دادگاه افرادی از خانواده خاشقجی یا به نمایندگی از خانواده او و همچنین افرادی از ترکیه حضور داشته‌اند، افزود، علاوه بر این 5 نفر، سه نفر هم که به سرپوش گذاشتن بر قتل خاشقجی متهم بودند، در مجموع به 24 سال زندان محکوم شدند. این احکام اعدام و زندان در حالی است که در روزهای نخست قتل خاشقجی نام احمد العسیری و سعود القحطانی، دو مرد نزدیک به ولیعهد عربستان بیش از همه بر سر زبان‌ها بود اما به گفته دادستان عمومی عربستان، هر دو این افراد بیگناه شناخته شده و تبرئه شدند.

این دو چهره نزدیک به محمد بن سلمان که در دولت ریاض پست‌های اطلاعاتی و امنیتی مهمی داشتند، در نخستین ویدئوهایی که اکتبر سال گذشته ترکیه از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول منتشر کرد، دیده شدند و اتفاقاً دو عامل اصلی در قتل خاشقجی بودند اما دادستان عمومی عربستان در کنفرانس خبری دیروز گفت، «به دلیل نبود شواهد و مدارک کافی» علیه قحطانی او تبرئه شد.

نکته دیگری که در سخنان دیروز دادستان عمومی عربستان وجود دارد این است که او بار دیگر بر تصادفی بودن قتل خاشقجی تأکید کرد در حالی که تمام شواهد حاکی از آن است که این قتل از پیش برنامه‌ریزی شده بود. بسیاری از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی خارجی از جمله سازمان اطلاعات ترکیه و امریکا و حتی سازمان ملل هم پیشتر بر برنامه‌ریزی شده بودن قتل خاشقجی، خبرنگاری که از سال 2017 در تبعید خودخواسته در امریکا زندگی می‌کرد، صحه گذاشته بودند.

دولت آلمان هم اخیراً و همزمان با اولین سالگرد قتل خاشقجی از طولانی شدن روند بررسی پرونده این روزنامه نگار منتقد و شفاف نبودن تحقیقات در این پرونده انتقاد کرده و خواستار توضیح کامل و موثق مقامات سعودی در این باره شده بود.

اینکه دادستان عمومی عربستان بی‌توجه به واقعیت‌ها، می‌کوشد با اعلام تبرئه شدن دو مقام نزدیک به ولیعهد سعودی و با اعلام تصادفی بودن قتل خاشقجی دولت ریاض را از این رسوایی مبرا کند، اتفاق تازه‌ای نیست. در دوم اکتبر 2018 هنگامی که خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و جسدش قطعه قطعه شد، تا چند هفته مقامات عربستان کشته شدن او را رد می‌کردند و می‌گفتند نمی‌دانند چرا او ناپدید شده است.