۰ نفر

خطر استیضاح بیخ گوش ترامپ

۵ آبان ۱۳۹۸، ۲۳:۱۴
کد خبر: 390566
خطر استیضاح بیخ گوش ترامپ

دموکرات‌های کنگره آمریکا در فرایند استیضاح «دونالد ترامپ» موفقیت‌های چشمگیری را طی یک هفته اخیر کسب کردند. استیضاح اکنون به اندازه‌ای پررنگ شده‌است که این نمایندگان برای اثبات اتهام سوءاستفاده ترامپ از قدرت، برخی مشاوران نزدیک وی را هم برای پاسخگویی دعوت کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دوره دو ساله نخست ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» اگرچه برای وی بدون چالش نبود اما در چند ماه اخیر اوضاع علیه وی به شدت سخت تر شده است. نقطه عطف تشدید حملات سیاسی به کاخ سفید، فشار ترامپ بر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین جهت کسب اطلاعات از اقدامات اقتصادی اطرافیان مهمترین رقیب انتخاباتی ترامپ بوده است.

هفته گذشته شهادت «ویلیام تایلر»، سفیر موقت آمریکا در اوکراین در واقع آب پاکی را روی دست ترامپ ریخت و استیضاح وی را تقریبا قطعی ساخت. از نگاه بسیاری از دموکرات‌ ها اکنون استیضاح رئیس جمهوری اجتناب‌ناپذیر است و تنها اختلاف میان آن ها بحث بر سر زمان و نحوه مدیریت فرایند آن است.

ترامپ و برخی از اعضای جمهوریخواه کنگره به اندازه ای شرایط را خطرناک ارزیابی می کنند که چند روز قبل، هشت چهره شناخته شده این حزب همچون «لیندسی گراهام» جلسه ای را با ترامپ برگزار کردند تا در آن استراتژی مناسب و هماهنگی هایی را برای دفاع از رئیس جمهوی آمریکا برنامه ریزی کنند.  جدّیت اوضاع به اندازه ای است که نمایندگان این حزب در کنگره در خلال جلسه محرمانه تحقیقاتی که پشت درهای بسته و تنها با حضور نمایندگان دموکرات و برخی مقامات برگزار شد تجمع کردند و خواستار ورود به جلسه و مطلع شدن از اتفاقات آن شدند.

نمایندگان جمهوریخواه مانع از برگزاری عادی جلسه شدند و حتی در راهروی کنار محل این نشست شعار دادند. آن ها همچنین مانع ورود شاهدان به محل جلسه شدند و نشست را حدود پنج ساعت به تاخیر انداختند. در این نشست «لورا کوپر»، مسئول بخش اوکراین در پنتاگون تایید کرد که کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری ایالات متحده به اوکراین برای ماه ها متوقف شده بود. وی فاش ساخت که در گذشته روند کمک ها به صورت معمول انجام می شد اما در ماه های ژوئیه، اوت و سپتامبر اتفاقات متفاوتی رخ داد.

تایلر هم در شهادت خود به نمایندگان کنگره آمریکا عنوان داشت که برخلاف ادعاهای ترامپ، گزارش ماموران سازمان سیا درباره تلاش رئیس جمهوری برای تحت فشار قرار دادن را رئیس جمهوی اوکران را تایید می کند. گفته می شود ترامپ ارائه نزدیک به۴۰۰ میلیون دلار کمک مالی واشنگتن به کی‌یف (پایتخت اوکراین) را مشروط به این کرده بود که مقامات اوکراینی اطلاعاتی را در زمینه فعالیت های  «هانتر بایدن» در این کشور به کاخ سفید ارائه کنند. ترامپ حتی دیدار مستقیم با همتای اوکراینی خود را به انجام این خواسته منوط کرده بود.

اکنون این اتهام علیه ترامپ بسیار جدی مطرح می شود که وی با استفاده از قدرت خود در حوزه سیاست خارجی آمریکا و با مشروط کردن کمک نظامی به اوکراین که کنگره هم آن را تصویب کرده بود، تلاش می کند تا از اختیاراتش علیه رقیب انتخاباتی خود در حزب دموکرات استفاده کند.

به اعتقاد رسانه های آمریکایی تاریخ دقیق اعلام پیش شرط ترامپ به زلنسکی برای همه بسیار مهم شده است. تماس تلفنی میان ترامپ با رئیس جمهور اوکراین در اواخر ماه ژوئیه برقرار شد و اکنون همه تحقیقات بر مشخص شدن پاسخ به این پرسش معطوف شده است که آیا زلنسکی در آن زمان اطلاع داشته است که اگر خواسته ترامپ را برآورده نکند کمک های مالی را دریافت نمی کند. از نگاه بسیاری از نمایندگان کنگره و حتی جمهوریخواهان مشخص شدن پاسخ این سوال می تواند اتهام فوق علیه کاخ سفید را در هر نشستی در این نهاد قانونگذاری اثبات کند.

تحولات مربوط به دو انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ موجب مطرح شدن اتهاماتی جدی علیه ترامپ در زمینه سوءاستفاده از قدرت شده است.

 ترامپ و چالش‌هایش برای دو انتخابات ریاست‌جمهوری

رسانه ها اعلام کردند وزارت دادگستری آمریکا هم تصمیم گرفته است تا پرونده کیفری را در خصوص نتایج تحقیقات کمیته مربوط به اتهام دخالت روسیه در انتخابات پیشین این کشور به جریان بیاندازد. مفاد این تحقیقات به صورت کامل و بدون سانسور منتشر نشد و در آن ترامپ مجرم شناخته نشده بود اما در زمینه جلوگیری در اجرای عدالت اتهام هایی مطرح شد. «رابرت مولر» بازرس ویژه این پرونده در گزارش ۴۰۰ صفحه ای خود، پرسش ها در زمینه اتهام هایی همچون سوءاستفاده از قدرت از سوی رئیس جمهوری یا اتهام تبانی وی با روسیه را بدون پاسخ گذاشته بود.

تارنمای شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی به چند اتفاق مهم در پرونده استیضاح ترامپ پرداخته و آورده است: در یک هفته اخیر تحولات مهمی در این موضوع رخ داد که موفقیت های دموکرات ها در کنار تجمع اعتراضی جمهوریخواهان از جمله این مسائل بود. اکنون مسائل مربوط به دو انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ اتهام هایی را علیه ترامپ مطرح کرده اند.

چالش میان دموکرات ها و جمهوریخواهان در زمینه نحوه ادامه تحقیقات، روزهای داغی را در عرصه سیاست داخلی آمریکا رقم زده است. بنا بر گزارش فوق، این برای دموکرات ها یک پیروزی بزرگ بود که سطح بررسی تحقیقات مولر را به صورت پرونده ای در وزارت دادگستری مطرح کردند. از طرف دیگر اظهارات تایلر در مورد تلاش های غیرمعمول «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ در پرونده اوکراین در کنار اظهارات مسئول امور پنتاگون در اوکراین هم ضربه سختی را به تلاش های تدافعی رئیس جمهوری آمریکا وارد ساخت.  

دموکرات‌ها به دنبال تحقیق از مشاور سابق امنیت ملی

گفته می شود تجمع اعتراضی ده ها نماینده جمهوریخواه در کنگره در واکنش به درخواست ترامپ صورت گرفت که از آن ها خواسته بود در مقابل استیضاح موضع تندی را اتخاذ کنند. به نوشته الجزیره، سناتور لیندسی گراهام نیز در همین چارچوب پس از دیدار با ترامپ طرحی را در زمینه ناعادلانه بودن برگزاری جلسه محرمانه شهادت از سوی دموکرات ها آماده کرد.

اکنون گفته می شود قرار است نفرات بیشتری برای ادای شهادت به نمایندگان کنگره حاضر شوند. گفته می شود «فیلیپ ریکر» مشاور وزیر امور خارجه هم به صورت خصوصی در فرایند تحقیقات حاضر می شود. همچنین «چالز کوپرمن» قائم مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری و «تیم موریسون» مدیر ارشد بخش اروپا و روسیه شورای امنیت ملی هم در یکی دو روز آینده باید به سوالات پاسخ دهند.

نمایندگان کنگره به ویژه روسای کمیته های مشغول پیگیری روند استیضاح خواستار آن شده اند تا در این پرونده به تمامی ایمیل ها، پیام ها و مکالماتی که حتی از طرق کانال های خاص دیپلماتیک صورت می گیرد، دسترسی داشته باشند.

روزنامه «نیویورک تایمز» هم در گزارشی که در آن تصویر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ مورد استفاده قرار گرفته است، عنوان داشت که ممکن است این تحقیقات پای نزدیک ترین مشاوران ترامپ را هم به تحقیقات باز کند. حال باید دید که آیا قضات قادر هستند در چارچوب قوانین آمریکا سراغ جان بولتون بروند و آیا وی حاضر می شود تا در فرایند تحقیقات همکاری کند؟

بنابر این گزارش، دادگاه فدرال در واشنگتن تلاش دارد تا سطح تحقیقات را بالاتر ببرد و به همین دلیل به افرادی که در بالا نام آن ها برده شد، بسنده نمی کند و احتمالا بولتون را هم مد نظر می دهد. دموکرات ها اعتقاد دارند کوپرمن و بولتون شاهدان مهمی در روند تحقیقات آن ها در پرونده اوکراین هستند. بولتون از این نظر که دارای دیدگاه های به نسبت متفاوت با دیگر جمهوریخواهان است و رویکردی مستقل تر و تندتر از دیگران دارد، مورد توجه قرار گرفته است. برای دموکرات ها این موضوع حائز اهمیت است که پس از برکناری بولتون، کوپرمن برای مدتی مشاور امنیتی ملی ترامپ انتخاب شد و یک روز بعد از آن ترامپ مبلغ مسدود شده کمک مالی به اوکراین را آزاد کرد.