۰ نفر

بالا گرفتن تنش مالیاتی میان آمریکا و فرانسه

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۰۲
کد خبر: 369921
بالا گرفتن تنش مالیاتی میان آمریکا و فرانسه

طرح فرانسه اعمال مالیات بر شرکت های بزرگ دیجیتالی آمریکا که ترامپ آن را حماقت خواند؛ قرار است در نشست گروه هفت بررسی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، به دنبال اجرای طرح دریافت مالیات از درآمد شرکت‌های تکنولوژی توسط دولت فرانسه که غول‌های تکنولوژی آمریکا نظیر گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل موسوم به گافا را نیز مشمول، دونالد ترامپ در پیامی توییتری این اقدام همتای فرانسوی خود را «حماقت» خواند و پاریس را تهدید به عواقب اقتصادی سخت کرد.
این ادبیات بی ادبانه دونالد ترامپ نسبت به رئیس جمهور فرانسه، بازتاب بسیار گسترده ای همراه با خشم و ناراحتی در میان مردم و نخبگان فرانسه به همراه داشته است. البته این بار اول نیست که ترامپ، فرانسه و فرانسویان را تحقیر می کند و با ادبیات دور از شان یک ملت با آنها صحبت می کند.
از طرفی، چند ساعت بعد از این توهین ترامپ، مکرون تلفنی با وی گفت و گو کرد که همین موضوع هم انتقادات فراوانی را به رئیس جمهور فرانسه وارد کرده است. پس از این پیام توئیتری، ترامپ در سخنان کاخ‌سفید خود نیز مالیات‌های جدید فرانسه را اشتباه توصیف کرد و مدعی شد دولتش تعرفه بر واردات مشروبات الکلی از فرانسه را مدنظر قرار خواهد داد. فرانسه سالانه حدود یک و نیم میلیارد یورو مشروبات الکی به آمریکا صادر می کند و این کشور بزرگترین بازار این نوع نوشیدنی های فرانسوی است.
با این حال، برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد با وجود تهدیدات ترامپ، پاریس برنامه خود برای دریافت مالیات از درآمد غول‌های تکنولوژی را ادامه خواهد داد. وی از آمریکایی‌ها خواست پای تعرفه‌های تجاری را به موضوع مالیات‌های عادلانه بر خدمات دیجیتالی بازنکنند. اشاره وزیر جمهوریخواه کابینه دولت فرانسه به جنگ تجاری حاصل از افزایش تعرفه های گمرکی فولاد و آلومینیوم است که از یک سال پیش، ترامپ بر اروپا اعمال کرده است.
برونو لومر در این عین حال ابراز امیدواری کرد در حاشیه اجلاس گروه 7 که قرار است اواخر ماه آینده میلادی در شهر بیاریتز در جنوب غربی فرانسه برگزار شود با آمریکا بر سر مالیات بر شرکت های دیجیتالی به توافق برسیم.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با تایید گفته‌های وزیر خود مدعی شد روز جمعه پیرامون این اختلافات با همتای آمریکایی خود گفت‌وگوی تلفنی طولانی داشته است. به گفته مکرون، گفت‌وگوهای دو طرف تا نشست «گروه ۷» ادامه می‌یابد. وی در این باره گفت: «ما درباره مالیات‌های بین‌المللی، تجارت و امنیت جمعی گفت‌وگو خواهیم کرد.»
با این حال، جود دیر، معاون سخنگوی کاخ‌سفید، می‌گوید تحقیقات درخصوص مالیات‌های دیجیتالی فرانسه در «سازمان نماینده تجاری ایالات‌متحده» آغاز شده است، فرآیندی که می‌تواند نتیجه آن تحریم‌های اقتصادی علیه پاریس باشد. این مقام آمریکایی در این باره می‌گوید: «دولت ترامپ همواره اعلام کرده است تبعیض‌ها علیه شرکت‌های آمریکایی را تحمل نخواهد کرد.»