۰ نفر

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل:

دستور کار نشست ورشو مشخص نیست

۳ بهمن ۱۳۹۷، ۲۲:۲۵
کد خبر: 331443
دستور کار نشست ورشو مشخص نیست

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد برای مشخص کردن موضع دبیرکل درباره نشست ورشو گفت تا جایی که می دانم هنوز دستور کار این نشست، نهایی نشده است و باید منتظر آن بمانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرحان حق روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به این سوال مطرح کرد که «دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری خود چندجانبه گرایی و صلح و امنیت را اولویت خود در سال جدید اعلام و از ایران نیز به عنوان کشوری مهم و سازنده در منطقه یاد کرد. اما قرار است نشستی در هلند برگزار شود که روسیه می گوید ضد ایران است و اثر مخرب و بدی را بر امنیت منطقه می گذارد، موضع دبیرکل در این باره چیست؟»
وی ادامه داد: موضع اساسی ما درباره ایران به خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آن است که به عنوان یک دستاورد مهم دیپلماتیک باید حفظ شود.
واسیلی نبنزیا روز چهارشنبه گفته بود: نشست ورشو یک گردهمایی ضد ایرانی است ما در این کنفرانس شرکت نخواهیم کرد.
وی همچنین در نشست شورای امنیت هم اظهار کرده بود: از برخی هیات های دیپلماتیک شنیدم که برای حضور درنشست ورشو مجبور شده اند. 
نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد با طرح این سوال که چرا تنها یک کشور به این نشست دعوت نشده است، ادامه داد: ایران یکی از مهم ترین و بزرگترین کشور در منطقه است. این کنفرانس بر رویکرد یکجانبه تمرکز دارد.
نبنزیا تاکید کرد معماری واقعی امنیتی برای منطقه بدون حل مساله فلسطین امکان پذیر نیست و این موضوع باید جدی ترین اولویت سیاسی کشورهای منطقه باشد.
آمریکا در عقب نشینی صریح که نتیجه دیپلماسی قدرتمند ایران بود، روز گذشته اعلام کرد این نشست برای تخریب یا حمله به ایران نیست. 
سفیر لهستان در سازمان ملل متحد هم تصریح کرد هیچ کشوری خاصی موضوع این نشست نخواهد بود.
قرار است نشست ورشو به میزبانی مشترک آمریکا و لهستان با عنوان «صلح و امنیت در خاورمیانه» طی روزهای 24 و 25 بهمن برگزار شود.