۰ نفر

تصویب ۲ قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۴۵
کد خبر: 239073
تصویب ۲ قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

قطعنامه‌های پیشنهادی کشورمان با عناوین مقابله با ریزگردها و جهان علیه خشونت و افراطی­‌گری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شدند.

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «جهان علیه خشونت و افراطی­ گری» برای سومین بار با اجماع کلیه کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در جلسه تصویب این قطعنامه با تشکر از کشورهای جهان برای حمایت از قطعنامه پیشنهادی کشورمان، خشونت و افراطی­ گری را دو چالش جهانی دانست. وی گفت اجماع مجمع عمومی در خصوص این قطعنامه نشانه آن است که جهان ضرورت اقدام در قبال این چالش­ها را شناسایی کرده است.

خوشرو همچنین با اشاره به گسترش افراطی­ گری خشن در جهان ظرف سالهای اخیر، از جمله جنایات گروه­ های افراطی در سوریه، عراق و دیگر نقاط جهان، خواستار تداوم توجه مجمع عمومی به این موضوع شد. وی افزود در جهان کنونی که تهدیدها از مرزهای میان کشورها فراتر رفته­ اند، تنها از طریق اقدام مشترک جامعه جهانی می­توان با آنها مقابله کرد. سفیر کشورمان گفتگو، اعتدال و رواداری را موثرترین پادزهرهای افراطی­ گری خشن دانست و از کشورهای جهان خواست تا این ارزش­ها را با هدف رفع زمینه­ های زایش و گسترش افراطی­ گری خشن به کار بندند.

نماینده کشورمان همچنین نسبت به مرتبط شناختن افراطی ­گری خشن و هر ملیت یا مذهب خاص هشدار داد. وی گفت کسانی که با سخنان نفرت­ آمیز علیه پیروان مذاهب الهی، ادیان را شماتت می­کنند، در واقع بازیچه دست تروریست­ها هستند و به آنها کمک می­ کنند تا ایدئولوژی افراطی و مخرب خود را منتشر کرده و نیرو جذب کنند. وی افزود مجمع عمومی، با تاکید بر این قطعنامه، زیربنای مستحکمی برای تقویت نبرد علیه افراطی­ گری خشن و خشونت­های فرقه­ ای ایجاد کرده است.

گفتنی است قطعنامه «جهان علیه خشونت و افراطی­ گری» بر مبنای پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در جریان نخستین سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1392 ارائه شده و برای نخستین بار در همان سال در آن مجمع به تصویب رسید.

امروز همچنین قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با عنوان مقابله با ریزگردها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

در همین ارتباط، غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در مصاحبه با خبرنگاران، روند و اهمیت تصویب این قطعنامه را تشریح کرد. خوشرو گفت: "مردم کشورمان از بابت ریزگردها رنج می برند. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با این آسیب ها به خوبی آشناست و به همین دلیل مقابله با مساله ریزگردها را در دستور کار خود قرار داده است."

وی با اشاره به مذاکرات فشرده دو ماه و نیم گذشته که به حمایت و اجماع کلیه کشورها در تصویب قطعنامه منجر شد، افزود: "قطعنامه به صراحت تاکید دارد که ریزگردها بر سلامت مردم تاثیرات جدی دارد. به همین دلیل از سازمان ملل متحد به ویژه سازمان بهداشت جهانی می خواهد تا برای کمک به کشورهای متاثر از ریزگردها یک راهبرد جهانی داشته باشند و به این کشورها به طور جدی یاری رسانند. بخش دیگری از قطعنامه نیز از معاون دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهد تا یک سازوکار جهانی با حضور آژانس های سازمان ملل متحد برای مقابله جهانی با ریزگردها تشکیل دهد و برای مقابله با ریزگردها یک برنامه اقدام و یک استراتژی جهانی میان مدت و بلند مدت تهیه گردد."

سفیر کشورمان در سازمان ملل، نتیجه این اقدام را، قرار گرفتن مقابله با ریزگردها و برخورد با آن را در دستور کار کلیه آژانس های ذیربط سازمان ملل متحد در سطح جهانی دانست و افزود: "این قطعنامه برای اولین بار از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهد تا گزارش اقدامات بعمل آمده در مورد اجرای قعطنامه را تهیه و در اختیار مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار دهد.

خوشرو همچنین با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی تهران برای مقابله با ریزگردها، آن را به عنوان اولین کنفرانس مقابله با ریزگردها با همکاری سازمان ملل متحد دانست که بعنوان یک اقدام مهم جهانی بود براساس خواست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد."

خوشرو در پایان تاکید کرد "مقابله با ریزگردها نیازمند به یک عزم جدی ابتدا در سطح ملی و همین طور در سطح منطقه ای و بین المللی است و این قطعنامه زمینه همکاری های منطقه ای و بین المللی را فراهم می آورد. بازاین حال داشتن یک رویکرد جامع در سطح ملی برای مقابله با ریزگردها در چارچوب برنامه کلان توسعه پایدار کشور ضروری می باشد."