۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

جنگ تجاری میان چین و آمریکا شدت خواهد گرفت/ دلار در حال از دست دادن قدرت خود

۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۲
کد خبر: 470661
جنگ تجاری میان چین و آمریکا شدت خواهد گرفت/ دلار در حال از دست دادن قدرت خود

ری دالیو، در آخرین قسمت ازسری نوشته‌های خود با عنوان «تغییر نظام جهان» خطوط قرمزی را مشخص می‌کند که عبور از آن‌ها می‌تواند به معنای جنگ میان چین و ایالات متحده باشد. او همچنین به اهمیت درگیری‌های داخلی این دو کشور می‌پردازد «بزرگترین جنگ ما در مقابل خودمان است، چراکه بیشترین کنترل را بر میزان ضعف و قدرت خود داریم». چالش‌های داخلی امریکا و چین بزرگ‌تر و مهم‌تر از چالش ها و درگیری‌های بیرونی آن‌ها است.

اقتصادآنلاینمجید مجرائی؛ به گزارش بلومبرگ، از نظر دالیو در جنگ تجاری میان این دو کشور هنوز کار به «جای باریکی» کشیده نشده است، هرچند هر تلاشی از سمت چین برای محدود کردن دسترسی آمریکا به منابع کمیاب و ارزشمند زمین و یا اقدام ایالات متحده در جهت ایجاد محدودیت در دسترسی چین به نفت خام و یا مواد نیمه‌رسانا (موادی که در ساخت قطعات الکترونیکی به کار می‌روند) از تایوان، می‌تواند نشان دهنده احتمال شدت گرفتن درگیری میان این دو ابرقدرت باشد.

در این میان فرهنگ آمریکا و چین را می‌توان علت اصلی تهاجم و درگیری بین این دوکشور دانست.

«چالش اصلی میان چین و آمریکا برخواسته از عدم توانایی آن‌ها در درک ارزش‌ها و شیوه‌های کاری یکدیگراست». همچنین دالیو در این مقاله 17000کلمه‌ای به بررسی آینده دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای دنیا پرداخت. «برخی از این تفاوت های فرهنگی به قدری بزرگ هستند که بسیاری از مردم حاضرند تا سرحد مرگ برای آن ها بجنگند».

نکات کلیدی

  • «سرنوشت و نحوه کارکرد چرخه قدرت جهانی اکنون ایالات متحده را در موقعیت ناخوشایند انتخاب میان دو گزینه قرار داده است: جنگ و دفاع از موقعیت خود و حفظ نظام دنیا به همین شکل که هست و یا عقب نشینی.»
  • «موفقیت همه کشور ها منوط به حفظ و تقویت نقاط قوت خود و در عین حال پرهیز از افراط‌هایی است که باعث تضعیف آن‌ها می‌شود. کشورهایی واقعا موفق هستند که توانسته‌اند در 200-300سال گذشته این روند را اجرا و حفظ کنند. هیچ کشوری موفق به انجام همیشگی این رویه نبوده است.»
  • «برای جلوگیری از بالا گرفتن و از کنترل خارج شدن این تنش‌ها لازم است رهبران دو کشور درمورد این"خط قرمزها" که می‌توانند علامت جدی‌تر شدن درگیری‌ها باشند، شفاف عمل کنند.»
  • «فرای انتخابات مسائل زیادی وابسته به برنده انتخابات و رویکرد او با این چالش‌ها است. این موضوع تاثیر بزرگی بر رویکرد آمریکایی ها و چینی ها در مواجهه با سرنوشت چرخه بزرگ (چرخه دلار در تجارت جهان به عنوان پول جهانی) که در حال از بین رفتن است خواهد داشت.»
  • «با درنظر داشتن جنگ تجاری، من معتقدم که این بهترین توافق تجاری است که شاهد آن خواهیم بود. احتمال بدتر شدن این درگیری تجاری بسیار بیشتر از احتمال بهتر شدن آن است.»
  • «قطع کردن دسترسی چین به فناوری‌های حیاتی توسط آمریکا نشان از تشدید ریسک و احتمال جنگ خواهد بود.»
  • «بحث حاکمیت چین خصوصا بر بخش اصلی چین، تایوان، هنگ کنگ و شرق و جنوب دریای چین احتمالا بزرگ‌ترین مسئله این کشور است.»
  • «رابطه چین و روسیه احتمالا پراهمیت ترین رابطه برای دنبال کردن است. »
  • «بزرگ‌ترین قدرت ایالات متحده برگرفته از در اختیار داشتن توانایی چاپ پول جهانی و تمام قدرت‌های عملیاتی ریشه گرفته از آن است. ایالات متحده در حالی در خطر از دست دادن این قدرت است که چین در موضعی قرار دارد که می‌تواند بخشی از این قدرت را مال خود کند.»