۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازارها منتظر بیانیه کمیته فدرال بازار باز آمریکا/ پیشبینی پایبندی به عدم افزایش نرخ بهره

۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹
کد خبر: 467459
بازارها منتظر بیانیه کمیته فدرال بازار باز آمریکا/ پیشبینی پایبندی به عدم افزایش نرخ بهره

امروز کمیته فدرال بازار باز آمریکا ضمن اعلام چشم‌انداز اقتصاد تصمیم نهایی خود را در رابطه با نرخ بهره اعلام می‌کند.

اقتصادآنلاین- صبا نوبری؛ انتظار می‌رود نشست کمیته بازار باز فدرال آمریکا با نتایج امیدبخش‌تری به پایان برسد تا فقط اینکه بار دیگر تاکید کند که قصد دارد نرخ بهره را تا زمانی که بزرگترین اقتصاد جهان از عمیق‌ترین رکود خود طی دهه‌های گذشته بهبود یابد پایین نگه دارد.

این جلسه دو روزه اولین نشست بانک‌مرکزی پس از تعیین هدف جدید تورمی بالای 2درصد است. این استراتژی به این معناست که فدرال رزرو پایش را از روی پدال پول برنمی‌دارد مگر اینکه نرخ بیکاری با سرعتی بیشتر از حد انتظار کاهش یابد.

اما بنظر نمی‌رسد مقامات بانک‌مرکزی آماده باشند تا این چارچوب را به یک تعهد واضح و روشن تبدیل کرده و نرخ بهره شبانه بازار بین بانکی را در محدوده فعلی خود یعنی 0 تا 0.25 درصد نگه دارند تا تورم 2.5درصدی محقق شود.

فدرال رزرو ممکن است به برنامه خرید اوراق قرضه خود را به عنوان ابزار حمایتی برای خروج آمریکا برای رکود اقتصادی ناشی از کرونا بجای تزریق نقدینگی تکیه کند.

از زمان آخرین نشست بانک مرکزی، بهبودهایی در زمینه تاثیرات شیوع کرونا بر اقتصاد ایجاد شده است. برای مثال نیمی از 22میلیون شغل از دست رفته بازگشته است. نرخ بیکاری از 14.7درصد به 8.4درصد کاهش یافته و فعالیت‌های تولیدی هم افزایش یافته است اما آخرین آمار تایید می‌کند که روند بهبود کند است.

ضمن اینکه انتظار می‌رود چشم‌انداز اعلامی در بیانیه جلسه امروز مسائل ذکر شده را تایید کند، احتمالا رییس بانک مرکزی بر موضع خود مبنی بر اینکه راه رسیدن به بهبود کامل از وضعیت اقتصاد طولانی و پردست‌انداز است، پایبند خواهد بود.

همچنین بسته مالی 2.3تریلیون دلاری برای کمک به کسب‌وکارهای کوچک که کنگره در ماه مارس تصویب کرده بود هم تمام شده است و ارائه بسته حمایتی دیگری هم به جایی نخواهد رسید.

رییس فدرال رزرو و دیگر مقامات بارها گفته‌اند که در صورت عدم ارائه کمک جدید از سوی دولت, بهبود اقتصادی از بحران بین‌المللی دشوارتر خواهد شد.