۰ نفر

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد:

وضع محدودیت‌های جدیدی بر دیپلمات‌های چینی

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۵۰
کد خبر: 464351
وضع محدودیت‌های جدیدی بر دیپلمات‌های چینی

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دیپلمات‌های ارشد چینی برای حضور در دانشگاه‌های آمریکا یا همایش‌های فرهنگی در خارج از اماکن دیپلمات خود، باید از این وزارتخانه مجوز بگیرند.

به گزارش رویترز، در بحبوحه تنش‌زایی‌های مکرر سیاسی-اقتصادی آمریکا با چین، دولت واشنگتن باز هم روز چهارشنبه (به وقت محلی) محدودیت‌های جدیدی را برای دیپلمات‌های چینی اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در پی تصمیم وزارت خارجه آمریکا از این به بعد دیپلمات‌های ارشد چینی که قصد حضور در دانشگاه‌های آمریکا یا شرکت کردن در همایش‌های فرهنگی خارج از اماکن دیپلماتیک این کشور در ایالات متحده با حضور بیش از ۵۰ نفر را داشته باشند، باید ابتدا از وزارت خارجه این کشور مجوز بگیرند.

بر این اساس، تصمیم جدید وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام پکن برای محدود کردن تحرکات و فعالیت‌های دیپلمات‌های آمریکایی در این کشور است.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت که اقدامات دیگری را نیز علیه حساب‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی متعلق به سفارتخانه و کنسولگری‌های چین در ایالات متحده انجام می‌دهد تا مطمئن شود که به صورت کامل و مناسب شناسایی شده‌اند.

به نوشته رویترز، «مایک پامپئو» درباره این اقدامات جدید گفت: «ما فقط در حال مقابله به مثل هستیم. میزان دسترسی‌ها برای دیپلمات‌های ما در چین باید همسان با میزان دسترسی دیپلمات‌های چینی در آمریکا باشد و گام‌های امروز ما را متناسب با این مسیر حرکت می‌دهد».

روابط میان آمریکا و چین طی هفته‌های گذشته به طور فزاینده‌ای متشنج شده است. آمریکا در ادامه سیاست خود برای فشار علیه چین چند روز پیش از پکن خواست کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالت تگزاس را تعطیل کند.

وزارت خارجه چین در واکنش اعلام کرد اتهام‌زنی‌های آمریکا روابط دوجانبه را تضعیف می‌کند و به آمریکا دستور داد کنسولگری‌اش در شهر چنگدو را تعطیل کند. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بارها چین را مقصر شیوع ویروس کرونا معرفی کرده و تلاش کرده است که کرونا را ویروس چینی اعلام کند. 

شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و تلفات زیاد آن، آینده ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را مبهم کرده است.