۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس تهران قرمزپوش به تعطیلات رفت/ معامله‌گران چشم به راه هفته سبز

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵
کد خبر: 386543
شاخص کل بورس تهران قرمزپوش به تعطیلات رفت/ معامله‌گران چشم به راه هفته سبز

معاملات هفتگی بازار سهام در روز جاری با افت ادامه‌دار شاخص کل و فشار فروش در آغاز دادوستدها همراه شد، اما با گذشت چندساعت شرایط کمی تعدیل یافت، که این مهم نوید روزهای سبزی را برای هفته آینده در میان معامله‌گران برانگیخت.

اقتصادآنلاین - میلاد عبداللهی؛ پرونده آخرین روز معاملات هفتگی بازار سهام در حالی بسته شد که شاخص کل بورس تهران در ساعات آغازین معاملات با افت پرشتابی همراه شد و رفته‌رفته جریان متعادل‌تری بر بازار حاکم شد. نماگر بورس تهران امروز را با افت هزارو 420 واحد معادل (0.45-) درصد پشت سر گذاشت و به ارتفاع 313 هزار واحدی عقبگرد کرد. نکته قابل توجه در معاملات روز جاری بازگشت برخی از نمادهای گروه بانکی همچون«وتجارت» به محدوده سبز رنگ بود. در ادامه از میان نمادهای تاثیر گذار برشاخص کل فولادی‌ها و نفتی‌ها مانند«شبریز»، «شخارک»، «فولاد» و «جم» با روند به مراتب بهتر نسبت به سایر گروه‌های معاملاتی توانستند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته باشند. در این میان خودرویی‌ها با وضعیت مناسبی همراه نبودند و تاثیر منفی محسوسی بر دماسنج بورس تهران داشتند.

لازم به ذکر است به عقیده بسیاری از کارشناسان پس از یک دوره رشد قابل توجه در بازار سهام، اصلاح شاخص امری طبیعی به شمار می‌رفت و از این پس بایستی منتظر ایجاد شرایط به مراتب مثبت‌تری برای جریان دادوستدهای بازار سهام باشیم. 

لازم به ذکر است در میان برخی گروه‌های معاملاتی به خصوص حمل و نقل و رایانه شاهد کاهش صف فروش و حرکت بعضی نمادهای آن‌ها مانند: «حریل» به محدوده مثبت بودیم.

شایان ذکر است در میان گروه‌های معاملاتی بیشترین بازدهی برای سومین روز پیاپی به وسایل ارتباطی اختصاص یافت و کم‌ترین آن هم به نام محصولات چوبی ثبت شد.

از سوی دیگر خالص خرید سهام توسط اشخاص حقیقی امروز از محدوده منفی خارج شد و رقم ۳۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند. خالص تغییر مالکیت بورس تهران، 12 میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی‌ها بود.

ارزش معاملات امروزجاری هزارو 785 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم هزارو 536 میلیارد تومان به ثبت رسید. در میان صنعتی‌ها گروه‌ بانک همچنان پیشتاز این بخش بود و خودرو و شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب رتبه‌ها دوم تا چهارم را کسب کردند.

گفتنی است بازدهی بورس طی هفته جاری و باتوجه با افت شاخص در سه روز متوالی با رقم (4-) به ثبت رسید.

در سمت دیگر معاملات هم آیفکس با 49 واحد افت تا کانال 4هزار و 60 واحدی عقب نشست، همچنین ارزش معاملات فرابورس 896 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد آن هم با رقم 636میلیارد تومان ثبت شد.