۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

11 توقف و 15 بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل منفی سنگین در «دفارا»

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 279133
11 توقف و 15 بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل منفی سنگین در «دفارا»

امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷ مهمترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد. از خبرهای مهم امروز تعدیل منفی سنگین در «دفارا» و شفاف سازی «کسرا» بود.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ امروز یکشنبه 27 خرداد 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. امروز 11 نماد متوقف شدند و 15 نماد به چرخه معاملات بورس و فرابورس بازگشتند، در حالی که هیچ نمادی تعلیق نشد. امروز «دفارا» تعدیل منفی داد و «کسرا» قرارداد 150 تن کنسانتره را شفاف کرد.

بورس:

•    «کسرا» و افشای اطلاعات با اهمیت: نماد شرکت سرامیک‌های ‌صنعتی ‌اردکان‌ (کسرا) به دلیل بروز تغییرات با اهمیت در عملکرد شرکت تحت کنترل متوقف شد. این توقف مربوط به انتشار جزئیات قرارداد چادرملو به میزان 150 تن کنسانتره سنگ آهن هماتیتی با شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا بوده است که ناشی از تغییر به دلیل بهره برداری از پروژه خط تولید کنسانتره در شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا از ابتدای تیرماه ۹۷ بوده است. به موجب این تغییرات: 1- توقف خام فروشی در معدن٬ 2- افزایش حجم تولید و فروش٬ 3- افزایش حاشیه سود٬ 4- افزایش صادرات٬ 5- تغییر شرایط فروش از اعتباری به فروش نقدی اتفاق خواهد افتاد.

•    «دفارا» و سودی اندکی که زیان شد: نماد شرکت داروسازی‌ فارابی‌ (دفارا) به دلیل تعدیل منفی در صورت های مالی سال ۹۶ متوقف شد. سود خالص ۱۶۷ میلیون تومانی پیش بینی شده شرکت به زیان خالص حدود ۶۶.۷ میلیارد تومانی تعدیل یافته است. دلایل این تعدیل منفی عبارتند از: ۱- کاهش تولید و فروش ناشی از عدم تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز به دلیل مشکلات شدید نقدینگی ناشی از افزایش دوره وصول مطالبات؛ ۲- افزایش هزینه های مالی شرکت به دلیل مشکلات نقدینگی حادث شده ناشی از وصول مطالبات و جایگزین شدن منابع بانکی برای تامین منابع مالی شرکت که متعاقبا هزینه های مالی سنگینی را بر شرکت تحمیل کرده است؛ ۳- هزینه مطالبات سوخت شده مربوط به شرکت های توسعه دارویی رسا و شرکت پخش جهان فارمد؛ ۴- شایان ذکر است جزئیات مربوط به زیان عملکرد واقعی در صورت های مالی مورخ ۲۳ خرداد ۹۶ منتشر شده است.

•    بازگشت «فایرا»: نماد شرکت آلومینیوم‌ ایران‌ (فایرا) که به دلیل شفاف سازی درخصوص تسویه بدهی ارزی خود با بانک صنعت و معدن متوقف شده بود٬ امروز در قیمت 187 تومان و 6 ریال بازگشایی شد و توانست تا 196 تومان و 9 ریال رشد کند. این نماد در قیمت پایانی 196 تومان و 5 ریال (9.96 درصد مثبت) اولین روز کاری هفته را به پایان برد.

•    چند نماد بورسی به معاملات بازگشتند: نماد شرکت های آلومینیوم‌ ایران‌ (فایرا)، مارگارین‌ (غمارگ)، پگاه‌ آذربایجان‌ غربی‌ (غشاذر)، لیزینگ ‌خودرو غدیر (ولغدر) و دوده‌ صنعتی‌ پارس‌ (شدوص) که حاصل شفاف سازی همه آنها حاکی از عدم وجود تغییرات با اهمیت در صورت های مالی بود، امروز همگی با افزایش قیمت به معاملات بازگشتند.

    در انتظار مجمع: در پایان معاملات امروز نمادهای معاملاتی فرآورده های تزریقی و دارویی ایران (دفرا)، لابراتوارهای رازک (درازک)، سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران (ختوقا)، سرمایه گذاری توکا فولاد (وتوکا) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی متوقف شدند.

•    بازگشت «اخابر»، «ولیز» و «شیراز»: نماد شرکت های مخابرات ایران (اخابر)، لیزینگ ایران (ولیز) و پتروشیمی شیراز (شیراز) آماده بازگشایی شدند. «اخابر» که 47 تومان و 6 ریال سود ساخته بود٬ توانست 40 تومان آن را میان سهامداران تقسیم کند. «ولیز» نیز که 4 تومان و 5 ریال سود ساخته بود٬ موفق به تقسیم هیچ سودی میان سهامداران خود نشد. «شیراز» درخصوص تعدیل منفی منتج به زیان شفاف سازی کرد، این نماد روز خود را با قیمت 277 تومان معادل 15.18 درصد مثبت به اتمام رساند.

فرابورس:

•    «اوان» و بازگشایی سبز: مبین وان کیش (اوان) که روز چهارشنبه به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود٬ به دلیل ارائه جزئیات در همین خصوص، اگرچه روز خود را متوقف آغاز کرد اما در میانه روز کاری بازار توانست در قیمت 1300 تومان بازگشایی شود و با دستیابی به قیمت 1387 تومان و 5 ریال نهایتا در قیمت 1363 تومان و 2 ریال (14.22 درصد مثبت) روز خود را به پایان ببرد.

    فرابورسی های از مجمع بازگشته: تولید و صادرات ریشمک (ریشمک)، فارسیت اهواز (سفاسی) بدون تقسیم سود، پتروشیمی کازرون (کازرو) با یک تومان و 2 ریال و فولاد افزا سپاهان (فافزا) با 48 تومان تقسیم سود کردند.

•    سبزپوشی «قاسم»: قاسم ایران (قاسم) پس از شفاف سازی درمورد ملک آگهی شده برای مزایده به چرخه معاملات بازگشت و توانست در قیمت پایانی 289 تومان و 9 ریال (9.38 درصد مثبت) امروز را به پایان برساند.

•    توقف «تپکو»، «تپولا» و «بپاس»: امروز تجهیزات سنگین هپکو (تپکو) در حالی به استقبال مجمع عمومی فوق العاده رفت که شرکت مهندسی مرآت پولاد (تپولا) و بیمه پاسارگاد (بپاس) متوقف شدند تا به مجمع عمومی عادی سالانه بروند.

13970327