۰ نفر

جایزه کنفرانس تجارت بین‌الملل سرمایه‌گذاری جهان اسلام به یک بانک قرض‌الحسنه ایرانی رسید

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 379370
جایزه کنفرانس تجارت بین‌الملل سرمایه‌گذاری جهان اسلام به یک بانک قرض‌الحسنه ایرانی رسید

بانک قرض الحسنه مهر ایران برای کمک به رونق تولید و بانکداری اسلامی، جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را دریافت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، نهمین کنفرانس تجارت سرمایه گذاری جهان اسلام، در حالی از سوی سازمان همکاری های اسلامی در شهر کوآلالامپور، پایتخت کشور مالزی برگزار شد که مانند دوره های گذشته این رویداد، در فهرست چهره ها و مجموعه های معرفی شده به عنوان نخبگان جهان اسلام، یک نام از ایران دیده می‌شود. 

این کنفرانس با حضور وزیر تجارت داخلی و امور مصرف کنندگان کشور مالزی، محمد راجا طلیب فرزند داتو راجا عبدالله، بنیانگذار و مؤسس این رویداد، به عنوان رییس این کنفرانس، مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور مالزی، سرمایه‌گذاران، مشارکت کنندگان نمایشگاه تجارت سرمایه گذاری جهان اسلام، تجار، بازرگانان و نمایندگان بخش خصوصی، آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این کنفرانس، به رسم هر ساله این رویداد، تعدادی چهره تأثیرگذار و یا سازمان پیشرو و برتر جهان اسلام که در سال های اخیر در زمینه های مختلف، فعالیت های شاخص و اثربخشی در جهان داشته اند، به عنوان نخبگان جهان اسلام معرفی شده و جایزه  The jewels Muslim World Award 2019     را از دست وزیر تجارت داخلی و امور مصرف کنندگان مالزی دریافت کردند.

در نهمین دوره این رویداد، 6 چهره حائز دریافت این جایزه شدند. امسال نیز مانند دوره های گذشته، یک نام از جمهوری اسلامی ایران در این فهرست دیده می شود. در این دوره، بانک قرض الحسنه مهر ایران به دلیل فعالیت های شایان توجه اقتصادی، اجتماعی، اثرگذاری در رونق تولید و صنعت، اشتغالزایی و ترویج بانکداری اسلامی، حائز دریافت این عنوان شده و این جایزه به دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل و نایب رییس هیأت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران، به نمایندگی از این مجموعه، اهدا شد.

دیگر چهره هایی که به عنوان نخبه جهان اسلام و از سوی برگزارکنندگان این رویداد، معرفی شدند، "حسن الحزینه" دبیر کل مرکز اسلامی توسعه تجارت از کشور مراکش، "ذوالفقار قدیالی" از امارات متحده عربی به دلیل سال ها تلاش در پروژه های موفق تجاری، سرمایه گذاری در آسیا، خاورمیانه، شمال آفریقا و فعالیت در حوزه بیمارستان سازی، معدن، فناوری های نوین، کارآفرینی اجتماعی و همکاری با سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، "حسنی صالح" از کشور مالزی به دلیل بیش از 28 سال سابقه فعالیت در تبادلات اقتصادی و حوزه سرمایه گذاری که در سال 2017 نیز منجر به دریافت جایزه مؤسسه تعالی و توسعه رهبری سازمانی برای او شد، "عبدالعزیز برقاوت" از کشور الجزیره به عنوان چهره شناخته شده جهانی در حوزه آموزش و مشاوره آموزشی بسیاری از دانشگاه های معتبر در کشورهای اسلامی و همچنین نویسنده مطرح بسیاری از مقالات و ... و "مهدی بدر الزمان" از کشور مالزی به عنوان مدیرعامل و مؤسس گروه های مالی اعتباری و شبکه مشاوره ای کسب و کار، هستند.

کشورهای اسلامی باید قوی تر از چالش هایشان، ظاهر شوند

"محمد راجا طلیب" فرزند داتو راجا عبدالله، بنیانگذار و مؤسس این رویداد در این مراسم گفت: ما در مجموعه جایزه تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام و همچنین همه مردم مالزی، به خاطر تغییرات و تحولات اثرگذار ایجاد شده در دولت در بخش اقتصاد ملی که اقتصاد مالزی را به یکی ازاقتصادهای توسعه یافته در جهان تبدیل می کند، هیجان زده شده ایم. به عنوان رییس این رویداد از حمایت های دولت مالزی و نهادهای زیرمجموعه متعدد دولت به ویژه سازمان همکاری های توسعه تجارت خارجی مالزی برای حمایت از این رویداد که رشد اقتصاد کشورهای اسلامی را در پی دارد، سپاسگزارم.

وی با بیان اینکه کشور مالزی برای نهمین بار میزبان رویداد مهمی برای رشد و تقویت ارتباطات اقتصادی کشورهای جهان اسلام و ملت این کشورها با یکدیگر است، اظهار داشت: ما ظرفیت های اقتصادی بازار کشورهای جهان اسلام را درک کرده ایم. درحال حاضر این بازار به عنوان یک بازار هدف جدید بین المللی برای اقتصاد و بازرگانی در جهان با جمعیت بیش از 1.8 میلیارد پدیدار شده که بازاری عظیم برای تجارت و سرمایه گذاری است. فرصت های بسیاری برای ایجاد شبکه های ارتباطی و تجارت های متقابل وجود دارد که این رویدادها می تواند به توسعه این ارتباطات کمک کند. شبکه ارتباطی کشورهای مسلمان با فقر و کمتر توسعه یافتگی برخی کشورهای مسلمان و موضوع تروریسم، تهدید می شود. کنفرانس تجارت سرمایه گذاری جهان اسلام، راه های زیادی برای کمک به تغییرات دارد، ما باید سخت تر و فعالانه تر کار وتلاش کنیم تا چالش هایی که پیش روی جهان اسلام است، برطرف شود؛ برای رشد اقتصاد کشورهای اسلامی ما باید قوی تر از چالش ها ظاهر شویم.

هدف گذاری کشورهای جهان اسلام برای کسب سهم 25 درصدی تجارت تا سال 2025

وی ادامه داد: این رویدادی است که ما هر ساله در آن دوستان قدیمی را می بینیم و دوستان جدید و همکاران تجاری از کشورهای مختلف جهان پیدا می کنیم. کسانی که برای ادامه این مسیر به ما  می پیوندند. این رویداد از سال 2010 با یک سالن نمایشگاهی کوچک شروع شد، به سرعت رشد کرد، تا امروز که به چندین سالن در حوزه تجارت بین الملل با شرکت کنندگانی از صدها مجموعه و کمپانی و در حوزه صنایع مختلف تبدیل شده است. در طول این سال ها در کنار نمایشگاه، 7 کنفرانس متفاوت از جمله کنفرانس آموزش عالی، گردشگری، اقتصاد و تجارت کشورهای اسلامی، پنل ها و میزگردها، کنفرانس زنان جهان اسلام، توریسم سلامت و گردشگری پزشکی و همچنین کنفرانس سرمایه گذاری برگزار شده است. به علاوه این ها سه جایزه نخبه جهان اسلام، زنان پیشرو جهان اسلام و جایزه کارآفرین جهان اسلام نیز هر ساله برگزار می شود.

محمد راجا طلیب، افزود: یکی از اهداف اصلی کنفرانس تجارت سرمایه گذاری جهان اسلام، افزایش تبادلات بین المللی کشورهای جهان اسلام با دیگر کشورها تا 25 درصد کل تجارت سازمان همکاری های اسلامی در سال 2025 بر اساس برنامه عملیاتی 10 ساله است و برای تحقق این هدف، همکاری نزدیکی با مرکز توسعه تجارت کشورهای اسلامی وجود دارد. 

چهره برگزیده ایرانی جهان اسلام در سال 2019، در سخنرانی خود در نهمین نمایشگاه و کنفرانس تجارت سرمایه گذاری جهان اسلام ضمن ابراز خرسندی برای حضور در این رویداد بزرگ جهان اسلام، اعلام کرد: انتخاب مجموعه بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان یکی از مجموعه های پیشرو جهان اسلام توسط سازمان همکاری اسلامی، افتخاری است که برای اولین بار نصیب یکی از بانک های جمهوری اسلامی ایران شده است.

مرتضی اکبری تصریح کرد: تردید ندارم، تمامی نمایندگان کشورهای اسلامی که در این رخداد مهم بین المللی جهان اسلام گردهم آمده اند، اراده ای جز کمک به همنوعان و زدودن فقر از چهره جامعه خویش ندارند.

وی ادامه داد: کشورهای اسلامی به تأسی از آموزه های دوران حیات پربار پیامبر گرامی اسلام(ص)، عزم خویش را برای تقویت اتحاد و همدلی به منظور حل مشکلات امت اسلامی و بسط عدالت در جوامع اسلامی به کار بسته اند. ما پیروان پیامبر رحمتی هستیم که مسلمانان را در برابر انواع تهدیدها – علی الخصوص در دوران سه ساله شعب ابیطالب – به ایستادگی و مقاومت و یکدلی و کمک به یکدیگر تشویق و ترغیب فرمود.

این مدیر بانکی افزود: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که به پیروی از پیام بعثت پیامبر گرامی اسلام که همانا ایستادگی امت اسلامی در مقابل سختی ها و ناملایمات است، رهنمودهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص "سیاست های اقتصاد مقاومتی" را برگزیده و محورهای آن را بطور منسجم و هماهنگ بین دولت و مردم، بمنظور تقویت ایستادگی همگانی در برابر مشکلات و چالش های پیش رو، به اجرا درآورده است.

این چهره اقتصادی اضافه کرد: این سیاست ها که بر پایه اقتصاد مردم بنیان و تقویت نقش و مشارکت مردم در حل مشکلات جامعه استوار است، تقویت و توسعه کسب و کار مولد و کارآفرینی و حمایت همه جانبه از تولید و اشتغال را در کنار تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی و توسعه روابط تجاری و بانکی با کشورهای اسلامی دنبال می کند. بر این اساس بانک قرض الحسنه مهر ایران که امروز این افتخار را یافته تا در حضور نمایندگان کشورهای اسلامی و هیاتهای نمایندگی عالی مقام کشورهای اسلامی، دستاوردهای خود را به نمایش بگذارد،  تلاش کرده در مسیر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، با گستراندن چتر حمایتی خود برای تمامی اقشار جامعه بویژه از طریق ترویج سنت حسنه قرض الحسنه، سهم خویش را در حفظ دستاوردهای مقاومت و ایستادگی مردم در برابر مشکلات ایفا کند.

وی تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که این بانک بر اساس رسالت مهمی که بر عهده دارد و بیش از یک دهه فعالیت موثر در حمایت از نیازمندان، توسعه کارآفرینی و ایفای مسئولیت اجتماعی بوده، اینک اهتمام خویش را بر توسعه فعالیت های بین المللی به منظور تبادل تجربیات، انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری و پیمان های پولی دو و چند جانبه با نهادهای اقتصادی اسلامی و بویژه بانک های اسلامی معطوف دارد که امیدوارم در این زمینه بتوانیم گامهای موثری با شرکای اسلامی خویش برداریم.

مرتضی اکبری تأکید کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف ارائه خدمات بانکی و پرداخت وام های بدون سود و در بستر عقد قرض الحسنه به اقشار ضعیف و متوسط جامعه راه اندازی شد و گامهای موثری را در زمینه ازدواج جوانان، بهبود معیشت، بهداشت و درمان و اشتغال زایی وکارآفرینی برداشته است. خدمات این بانک توانسته است بار زیادی را از دوش هموطنانمان به ویژه در حوزه اشتغال های خرد، توانمندسازی روستائیان، بهبود کشاورزی و دامپروری، توسعه صنایع کوچک و خرد گسترش صنایع دانش بنیان و غیره بردارد که از آن جمله می توان به پرداخت بالغ بر  3.200.000 فقره وام قرض الحسنه با هدف توجه به مناطق محروم و کمتر برخوردار به مردم اقصی نقاط ایران و رشد 146 درصدی نسبت به سال 2016 اشاره کرد. همچنین این بانک با همکاری نهاد های مردمی و حمایتی با پرداخت 220 هزار فقره وام فرصت شغلی ایجاد کرده است که رشدی 100 درصدی را نسبت به مدت قبل تجربه کرده و با گسترش خدمات و وام های خود گامهای اساسی برای رونق تولید کالا و خدمات در حوزه های صنعت، کشاورزی، دامپروری، فعالیت های روستایی مانند صنایع دستی، قالی بافی، پارچه بافی و ... باهمکاری نهادهای حمایتی برداشته است. همچنین این مجموعه با توجه به شاخص های عملکردی مثبت، از سال 2018 از سوی نشریه بین المللی بنکر مورد ارزیابی قرار گرفت و به عنوان موسسه برتر مالی اسلامی منطبق با شریعت معرفی شده است.

وی تاکید کرد: این مجموعه در این سال ها خدمات عام المنفعه و بلاعوض زیادی را به مردم مناطق محروم ایران ارائه داده است که بعنوان نمونه می توان از اعطای 300 هزار قلم آموزشی و بهداشتی، ساخت 5 مدرسه در مناطق محروم و زلزله زده، احداث 3 خانه بهداشت در مناطق روستایی، ساخت بیمارستان روان پزشکی ایران، کمک به زلزله زدگان و آسیب دیدگان از سیل اخیر در کشور ایران، اشاره کرد. همچنین در راستای توجه به بانکداری سبز و حفاظت از محیط زیست اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای خرید وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به پروژه های بازچرخانی فاضلاب به ویژه در مناطق محروم، در دستور کار این بانک قرار داشته است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه این بانک همچنین با سرلوحه قرار دادن اولویت های محیط زیست و توسعه بانکداری سبز و اتوماسیونی کردن کلیه فعالیت های اداری خود، نقش بسزایی در صرفه جویی در کاغذ داشته که کمک شایانی به حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان می نماید، گفت: اعطای 33 هزار فقره وام قرض الحسنه اشتغال و کار آفرینی به زنان سرپرست خانوار، تهیه اقلام ضروری برای معلولین و سالمندان مقیم مراکز توانبخشی و مراقبت از سالمندان و همچنین اختصاص اعتبار برای تجهیز و بهسازی اماکن نگهداری معلولین و سربازان آسیب دیده از جنگ

اکبری خاطر نشان کرد: اعطای بیش از  300 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه برای ازدواج جوانان، اعطای بیش از 200 هزار فقره تسهیلات در راستای حمایت از اشتغال در مناطق محروم از دیگر اقدامات این مجموعه بوده است.

پیام دکتر مرتضی اکبری، یکی از ۶ چهره نخبه جهان اسلام که در سال 2019 از سوی سازمان همکاری های اسلامی انتخاب شده است، توسط دو تن از اعضای هیات مدیره این مجموعه قرائت شد.

WhatsApp Image 2019-09-08 at 03.42.23

G70A8487

G70A8444

WhatsApp Image 2019-09-08 at 03.42.24

G70A8834.JPG